hiphei kirjoitti: ↑Ma 25.03.2024 1:02
Olin reissussa, kun tämä uusi ohjeistus julkaistiin. Reissussa, jonne minut houkutteli kaksi eri haastetta, jotka eivät vielä olleet täynnä. Haasteita, jotka voivat jollekin toiselle olla täysin saavuttamattomia, jollakin toisella ne olivat täynnä jo julkaisuhetkellä.
On ollut kivaa, että myös meillä enemmän haasteita hakeneilla on haasteita, joita tehdä tekemisen ilolla. Vaikken siis edes ole kaikkien eniten kätköjä hakenut, niin tasaisella ympäri vuoden ja myös muita kuin autotraili-kätköjä hakeneena on se tilanne, että aika moni haaste on jo täynnä. Toki tekemistä riittää edelleen.
Haasteet, joissa pitää hakea kunnasta x y kappaletta kätköjä eivät varsinaisesti motivoi hakemaan kätköjä, koska ne on tehty pienen maantieteellisen piirin kätköilijöille. Kokemuksesta tiedän, että meillä meni viime kesänä kahden eri kunnan 200 kappaleen haastekätköjen tekemiseen kaksi viikkoa, päivät tosin töitä tehden emmekä edenneet verenmaku suussa, vaan teimme kätköilyä täydellä ilolla.
https://coord.info/GC91P6M on malliesimerkki haasteesta, jota olen tehnyt viimeiset reilut kolme vuotta julkaisusta lähtien. Tahti on ollut itselle sopiva, eli olen tässä ajassa saanut vasta neljä alimmaista kohtaa checkeristä täyteen. Tiedän, että teen haastetta varmaan vielä 10 vuotta mutta se nimen omaan motivoi harrastamaan tätä lajia. Sitä näin julkisesti toivonkin, että kyseinen ismo485:n haaste eläisi hyvin pitkän elämän
Olen ollut aika ristiriitaisissa tunnelmissa uusien haaste-ehtojen takia. Eniten siksi, että jos tasapuolisella kätköilemisellä päädyn olemaan niiden 20 kätköilijän joukossa, joilla haaste on valmiina sen julkaisuhetkellä, niin kaikkein hauskin osuus jää saavuttamatta. Ei kaikkea tarvitse saada kerralla nenän eteen, vaan haasteen eteen pitää saada tehdä töitä. Se, että haasteita tehdään myös pidemmälle edenneille kätköilijöille ei pitäisi olla pois vähemmän kätköilyyn keskittyneiltä. Ei kukaan ole kieltänyt tekemästä helpompia haasteita, jos niitä halutaan. Jokainen saa niitä tehdä julkaistavaksi.
Kätköilyssä parasta on matka purkille, oli se sitten mysteerin ratkomista, fyysistä ponnistelua tai suunnitelmia haasteiden täyttämiseksi. Itse purkin loggaaminen on vähiten innostava asia, vaan se on ponnistelu kätkön eteen. Toivon jatkossakin voivani tehdä sitä suomalaisten haasteiden kanssa.