viineri kirjoitti:Eli olen vielä hieman tohveli näiden asioiden kanssa, joten kaipaisin vähän apua.
Eli, olen lähdössä Eurooppaan interrailaamaan ja ajattelin että voisin siinä samalla muutaman geokätkön hakea. Mutta ilmeni kaksi ongelmaa.
1. GPS:n hankinta
2. Kätköjen lataaminen
Pahoitteluni, että toisenjalan tohvelina tungen keskusteluun mukaan.
Viestiketjussa on ollut vilkastakin keskustelua, mutta itse olen jäänyt kaipaamaan infoa vastaajien henkilökohtaisesta kokemuksesta ulkomaankätköilystä. Pitkiäkö aikoja (muutamia kertoja, kesto alle 5 vrk per yksittäinen reissu) ja missä maassa/maissa (ruotsi) on tullut kätköiltyä ja miten niistä on selvitty?
Minä itse pilkkoisin vielä esitettyä kysymystä ainakin pariin kolmeen alakysymykseen:
- Kätkötietojen lataaminen ennakkoon, vaiko kätkötietojen lataaminen reissussa?
- Onko tavoitteena paperiton vaiko paperillinen kätköily?
- Paljonko halutaan kantaa kätköilykalustoa reissussa?
Interrail kuulostaa siltä, ettei reittisuunnitelma ole kiveen kirjoitettu. Tällöin voisi olla hyötyä kätkötietojen lataamisesta matkan aikana. Samoin samalla saa ladattua/vilkaistua tuoreet kätkökuvaukset ja lokit (sikäli kuin paikallista murretta osaa).
Mikäli "vanhat" kätkötiedot ja "kiveen hakattu" reitti on OK, minusta GPS:n omaavia laitteita voi vertailla ladattavien kätkötietojen lukumäärällä, laitteen koolla ja hinnalla.
Oma vähäinen kokemukseni ulkomailta pohjautuu GPS + kannettava yhdistelmälle, jolloin kätkötiedot on saatu päivitettyä ja löydöt logattua reissussa. Mikäli paperiton kätköily ei ole ehdoton edellytys, "kannettavan" roolia voi hoitaa myös puhelin webbiselaimineen. Kyseinen läppäri + GPS yhdistelmä on mitä ilmeisimmin aivan liian raskas yhdistelmä repun kanssa liikkuvalle, varsinkin jos kätköily ei ole itse reissun tarkoitus.
Webbiselailu taas kustannussyistä pitää usein hoitaa ilmaisten langattomien verkkojen kautta. Noita ilmaisia langattomia löytyy muualtakin, kuin hotelleista. Interrailliin kun ei taida hotelliyöpymiset kuulua =) Googleen esim taikasanat "free wifi hotspots europe" voisi olla yksi tapa lähestyä datayhteyksiä.
Sikäli kun gepsitön kätköily oli alkuperäiselle kätköilijälle tuttu, en näe mitään syytä mikse sitä voisi jatkaa myös interrail tourilla. Tosin vaikeampaa se on vieraalla paikkakunnalla kuin kotona, mutta teoriassa mahdollista. Tällöin yksi vaihtoehto olisi etsiytyä ilmaisen netin ääreen ja surffata puhelimella lähimmät kätkötiedot? tai pyörähtää internetkahvilassa tsekkaamassa kahvilan viereiset kätköt etc.
Loistavaa ja kätkörikasta reissu toivotellen
t. toisen jalan tohveli