Makuja ja tapoja on monia.
Taisimme lähes tuhanteen löytöön asti etsiä purkit älypuhelimilla. Erinomaisen toimivia laitteita tähänkin harrastukseen.
Sitten muistin, että olen elektroniikkafriikki, ja hankin eTrex 30:sen ja sillä on sitten tullut jatkettua. Silloin ei glonass-tukea olut kuin etrex-gepseissä.
Tuon jälkeen olen kännykällä hakenut ehkä kolme kätköä. Siitä voinee vetää jotain johtopäätöksiä.
GPS-tarkkuudessa ei ole meidän kokemuksiemme mukaan enää isoja eroja mutta haastavissa olosuhteissa on Garmin osoittautunut tarkemmaksi. Vertailussa siis oma etrexini ja rouvan Samsung S3. Omaa S4:sta on tullut käytettyä nuo noin 3 kertaa joten siitä en uskalla mitään sanoa.
Gepsiin on kätköt ladattava etukäteen. Tuo on joskus viivästyttänyt matkaan lähtöä muutamalla minuutilla mutta sen olen kestänyt. Usein on kyllä tullut puhelimella paikan päällä tarkistettua ajantasaiset tiedot kätköstä joten tuo online-ominaisuus on kyllä puhelimien ehdoton etu. Joten jos pitäisi valita vain yksi, valitsisin älypuhelimen. Meitä kun on melkein aina kaksi matkassa, yksi gps ja yksi puhelin on ihanteellinen yhdistelmä.
eTrexin käyttöön piti totutella kun olen kosketusnäyttöisiin laitteisiin tottunut mutta eipä tuokaan kauaa vienyt. Nyt kun tuon olen oppinut, etuna on se, ettei enää tule kosketusnäytön vahinkohipaisujen aiheuttamia sekoiluja.
Kartan zoomaus/skaalaus toimii minusta gepsissä paremmin kuin kännykässä.
Eli johtopäätös: hanki jos haluat ja sellainen, mistä pidät
Itse hankin ja en ole puhelinta sen koommin kätköilyyn käyttänyt. Kuten olet huomannut, on täysin päinvastaisiakin tapauksia.