Joo lisää vaan wherigoita kätkökartalle! Ite oon tehny muutamia raakileita Urwigolla <
https://www.urwigo.cz/> Arnykin ohjeita seuraten ja soveltaen. Ohjelma toimii kohtalaisen hyvin ollakseen niin vanha mutta välillä kaatuilee eli kannattaa tallentaa työ usein. Testikasetit toimivat jopa Oregonillakin ihan jees. Maastoon asti ei ole vielä yksikään päätynyt mutta ihan hyvin tuolla toteuttaisi monen multin tai mysteerin. Tai labikierros + bonaripurkki, ihan täysin toimis yhtenä wherigona. Reverset ovat mukavasti puhaltaneet elämää tähän erikoisempaan kätkötyyppiin. Androidin WhereYouGo:lla toimii reverset ihan hyvin. C:geoon taisi tulla jokin sisäinen wherigo-toistin, mutta sitä en ole kokeillut.
Vinkkejä wherigon tekoon
- Urwigo: katso ja sisäistä Arnykin video, sillä pääset alkuun.
- Aloita yksinkertaisella, siis todella yksinkertaisella pelillä, ja lisää vasta sitten monimutkaisuutta. Se ei ole tylsä jos se toimii!
- Jos pelissä pitää liikkua, niin sama homma, aloita sellaisella pelillä että liikutaan pienellä alueella. Ei harmita niin paljoa jos (kun) peli kaatuu tai ajautuu jotenkin umpikujaan niin, että joutuu aloittaa alusta. Ja tästä päästää suraavaan vinkkiin...
- Pelaaja ei lähtökohtaisesti tiedä, mitä tapahtuu ja wherigo-alusta on aika karu. Koita miettiä, että peli ei ajautuisi umpikujaan, vaikka pelaaja tekee "vääriä" liikkeitä pelin aikana vaan oikeat vihjeet/esineet/alueet näkyvät kun niitä tarvitsee.
- Kirjoita kätkösivulle selvät ohjeet, mitä pelissä pitää tehdä ja mitä siellä tapahtuu, missä liikutaan, mitä esineitä/alueita tms. siellä on. Piirrä vaikka kartta valmiiksi, miten pelissä liikutaan. Oregonilla ei näy kuin suunta ja etäisyys aktiiviselle alueelle niin koitappa siinä innostua kun lyhyt kommentikenttä klikattiin nopsaan ohi eikä sitä enää saa mistään näkyviin.
- Tekninen huomio: Vaikka tekee ison toimintoalueen (Zone) kartalle niin peli ohjaa aina vaan johonkin nurkkaan, eikä suoraan keskelle. Tällöin voi käytännössä olla vaikea saada seuraavaa vihjettä/toimintoa päälle jos siinä on käytetty OnZoneEnter. Tapauskohtaisesti tekee mieluummin pienen alueen ja toiminto aktivoituu OnZoneProximity eli kun tullaan tarpeeksi lähelle, vaikka 20 m.
- Kun peli on valmis, betatestaa kasettia jollakin kanssakätköilijällä ennen julkaisua.