Sivu 1/1

Wherigon rakentaminen

Lähetetty: La 01.02.2025 19:25
Kirjoittaja rp55
Mahtaako löytyä Wherigosta Geonauttien tallennetta?

Mysteereitä rakennellessa tuli mieleen,
että välillä voisi tehdä tuollaisen Wherigo-kätkönkin.
Olen yrittänyt löytää tuoretta builderia. Ovat melkein viime vuosisadalta.
No ei nyt ihan mutta viime vuosikymmeneltä. 2008 jne... :D
Vieläkö näitä rakennellaan? Ei ole tänne Ylä-Savoon tullut yhtään.
Aikoinaan oli Magellanin gps niin siihen ei ollut mahdollista kasetteja latailla.
Ei ollut kyllä älykännyköitäkään.
Niin, että voiko joku vinkata uutta builderin linkkiä. Yhtä yritin ladata yhtä mutta koneeni antoi
ymärtää, että virusta voi pukata samalla?

Toki kokemusta itse Wherigoistakaan ei ole. Jonkun helpon haluaisin kesäksi kehitellä.
YouTubessa on pari ArNykin videota aiheesta. Kitti taitaa olla niin simppeli, että se ei oikein kiinnosta.

Että löytyykö hyviä vinkkejä rakenteluun?

Re: Geonautit ry

Lähetetty: La 01.02.2025 19:31
Kirjoittaja Salaneuvos
<<< VIESTI POISTETTU JOTTA KUKAAN EI EREHDY TEKEMÄÄN TYLSIÄ WHERIGOJA >>>

Re: Geonautit ry

Lähetetty: La 01.02.2025 20:21
Kirjoittaja rp55
:lol: Voi hyvänen aika sentään kun meni helposti herne nenään. Enhän minä sanonnut, että kenenkään Wherigot olisivat tylsiä. Tuo ohjelma tuntui vain sellaiselta äkkiseltään, että se ei olisi tarpeeksi monipuolinen.

Re: Geonautit ry

Lähetetty: La 01.02.2025 23:29
Kirjoittaja maczakman
rp55 kirjoitti:
La 01.02.2025 19:25
Mahtaako löytyä Wherigosta Geonauttien tallennetta?

Mysteereitä rakennellessa tuli mieleen,
että välillä voisi tehdä tuollaisen Wherigo-kätkönkin.
Olen yrittänyt löytää tuoretta builderia. Ovat melkein viime vuosisadalta.
No ei nyt ihan mutta viime vuosikymmeneltä. 2008 jne... :D
Vieläkö näitä rakennellaan? Ei ole tänne Ylä-Savoon tullut yhtään.
Aikoinaan oli Magellanin gps niin siihen ei ollut mahdollista kasetteja latailla.
Ei ollut kyllä älykännyköitäkään.
Niin, että voiko joku vinkata uutta builderin linkkiä. Yhtä yritin ladata yhtä mutta koneeni antoi
ymärtää, että virusta voi pukata samalla?

Toki kokemusta itse Wherigoistakaan ei ole. Jonkun helpon haluaisin kesäksi kehitellä.
YouTubessa on pari ArNykin videota aiheesta. Kitti taitaa olla niin simppeli, että se ei oikein kiinnosta.

Että löytyykö hyviä vinkkejä rakenteluun?
Olisikohan tuo wherigo vaan jäänyt tekniikasta jälkeen.Silloin oli hienoa ja niin oli ensimmäinen gepsillinen luurikin.Labeista voisi nykyään kaiketi tehdä osaava guru vastaavan tyylisen perusmoottorin .Eli vähän monipuolisempi labbi tehtävillä ajastuksineen yms.Ei liene enää nykytekniikalla mahdotonta ainakaan osaajilta.Labin tekijältä ei taasen vaatisi valikkoja selaamista vaikeampaa suorituskykyä.Luulisi tekoälyn aikana olevan mahdollista.En ole kyllä koittanut pyytää tekemään.Pitäisikö kokeilla?

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Su 02.02.2025 3:14
Kirjoittaja karpalo
Joo lisää vaan wherigoita kätkökartalle! Ite oon tehny muutamia raakileita Urwigolla <https://www.urwigo.cz/> Arnykin ohjeita seuraten ja soveltaen. Ohjelma toimii kohtalaisen hyvin ollakseen niin vanha mutta välillä kaatuilee eli kannattaa tallentaa työ usein. Testikasetit toimivat jopa Oregonillakin ihan jees. Maastoon asti ei ole vielä yksikään päätynyt mutta ihan hyvin tuolla toteuttaisi monen multin tai mysteerin. Tai labikierros + bonaripurkki, ihan täysin toimis yhtenä wherigona. Reverset ovat mukavasti puhaltaneet elämää tähän erikoisempaan kätkötyyppiin. Androidin WhereYouGo:lla toimii reverset ihan hyvin. C:geoon taisi tulla jokin sisäinen wherigo-toistin, mutta sitä en ole kokeillut.

Vinkkejä wherigon tekoon
- Urwigo: katso ja sisäistä Arnykin video, sillä pääset alkuun.
- Aloita yksinkertaisella, siis todella yksinkertaisella pelillä, ja lisää vasta sitten monimutkaisuutta. Se ei ole tylsä jos se toimii!
- Jos pelissä pitää liikkua, niin sama homma, aloita sellaisella pelillä että liikutaan pienellä alueella. Ei harmita niin paljoa jos (kun) peli kaatuu tai ajautuu jotenkin umpikujaan niin, että joutuu aloittaa alusta. Ja tästä päästää suraavaan vinkkiin...
- Pelaaja ei lähtökohtaisesti tiedä, mitä tapahtuu ja wherigo-alusta on aika karu. Koita miettiä, että peli ei ajautuisi umpikujaan, vaikka pelaaja tekee "vääriä" liikkeitä pelin aikana vaan oikeat vihjeet/esineet/alueet näkyvät kun niitä tarvitsee.
- Kirjoita kätkösivulle selvät ohjeet, mitä pelissä pitää tehdä ja mitä siellä tapahtuu, missä liikutaan, mitä esineitä/alueita tms. siellä on. Piirrä vaikka kartta valmiiksi, miten pelissä liikutaan. Oregonilla ei näy kuin suunta ja etäisyys aktiiviselle alueelle niin koitappa siinä innostua kun lyhyt kommentikenttä klikattiin nopsaan ohi eikä sitä enää saa mistään näkyviin.
- Tekninen huomio: Vaikka tekee ison toimintoalueen (Zone) kartalle niin peli ohjaa aina vaan johonkin nurkkaan, eikä suoraan keskelle. Tällöin voi käytännössä olla vaikea saada seuraavaa vihjettä/toimintoa päälle jos siinä on käytetty OnZoneEnter. Tapauskohtaisesti tekee mieluummin pienen alueen ja toiminto aktivoituu OnZoneProximity eli kun tullaan tarpeeksi lähelle, vaikka 20 m.
- Kun peli on valmis, betatestaa kasettia jollakin kanssakätköilijällä ennen julkaisua.

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Su 02.02.2025 9:58
Kirjoittaja rp55
Kiitos vinkeistä.

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Su 02.02.2025 10:58
Kirjoittaja TepiVee
Olen siinä käsityksessä ja osin kokemuksestakin, että iPhonella Wherigo ei oikein hyvin toimi. Muutaman helpon olen saanut tehtyä, mutta viimeisimmän kanssa oli kovasti ongelmia. Se mm. kadotti tiedot ja useasti piti aloittaa uudelleen ennen kuin pääsin etenemään seuraavalle pisteelle. Onko havaintoni oikea?

Ja toinen kysymys liittyy sitten samaisella vekottimella Wherigon tekemiseen. Onnistuuko?

Onko kokemuksia?

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Su 02.02.2025 12:19
Kirjoittaja Geonautit ry
Hei,

Ei ole geonautit tehnyt wherigon rakenteluun ohjeita. Meidän ohjeet liitty kasettien käyttämiseen pelatessa ja ne löytyy vielä https://geonautit.fi/geohelppi/

Itse olen kanssa pari kasettia tuolla urwigolla rakentanut. Se toimii ihan ok ja kun sen käytön sisäistää niin saa sillä asioita aikaiseksi. Valitettavan kököksi on koko wherigo jäänyt kun ei sitä ole vuosiin kehitetty.

Tuohon vinkkilistaan lisään vielä oman vinkkini: pakota peli automaattitallentamaan aina kun pelaaja etenee pelissä. Ei siis tietenkään sellaisissa, että voi jäädä umpikujqqn jumittamaan, vaan varsinaisessa etenemisessä. Tällöin jos (ja kun) peli pelatessa kaatuu, ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta ja pelikokemus on vähän vähemmän turhauttava.

-Terttu5

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Su 02.02.2025 19:52
Kirjoittaja Smurffaaja
Pidin omassa CCE miitissä esityksen Wherigoista ja mainitsin nimenomaan Urwigon olevan toimivin rakennusohjelma. Minusta se on monipuolinen, vaikkakin senkin saa ihan solmuun kun kikkailee liikaa erikoisuuksia samaan peliin. Monivalinnat joissa pelaaja joutuu tsekkaamaan inventorystä jotain mukaansa saanutta esinettä, pitäisi olla suunniteltu loogiseksi, ettei pelaajan käämit pala.
Itse olen Arnykin parilla videolla saanut Urwigon kanssa muutaman kasetin tehtyä. Kaikkia en ole julkaissut, kokeillut vaan.
Iphonessa sen Wherigo on ainakin itsellä toiminut ihan hyvin. Mitä vikaa muut on siinä tavanneet?

Edit: Urwigon lataussivu:
https://www.urwigo.cz/?page_id=6
Kuinka tehdä wherigo 15 minuutissa:
https://youtu.be/MQhxNAUYma0?si=nuS81-YUVzCMu7Jg
Wherigon emuloinnin estäminen:
https://youtu.be/vDBOlo-aMLs?si=sPwXPPQZLJsFdvsL

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Ma 03.02.2025 13:31
Kirjoittaja rp55
Lataussivulta saa liitteen mukaisen varoituksen. Liekkö turvallinen?

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Ma 03.02.2025 14:39
Kirjoittaja NH82
rp55 kirjoitti:
Ma 03.02.2025 13:31
Lataussivulta saa liitteen mukaisen varoituksen. Liekkö turvallinen?
Sopivilla asetuksilla Windows valittaa tasan samaa ihan mistä tahansa netistä ladatusta tiedostosta. Avainsanat tuossa ovat "tuntemattoman" ja "saattaa vaarantaa", eikä se, että todellista vaaraa olisi todettu.

Tiedoston voi nakata vaikka VirusTotaliin tsekattavaksi, jos kokee tarpeelliseksi:

https://www.virustotal.com/

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: Ti 04.02.2025 10:43
Kirjoittaja rp55
Kiitos vinkistä NH82. Latasin ja tsekkasin. Oli OK.

Re: Wherigon rakentaminen

Lähetetty: To 06.02.2025 23:28
Kirjoittaja karpalo
Lisätään vielä linkki videoon, johon viittasin aiemmassa viestissä eli:
CacheCon: Wherigot - Arnyk
https://www.youtube.com/watch?v=4fZuly7FTAc

Katoin videon uudestaan ja aika lailla siinä tuli samaa pohdintaa, josta jo kirjoitin. Huomasin, että mallipelissä käytettiin just OnZoneEnteriä, kun tässä tapauksessa olisi voinut myös käyttää OnZoneProximity. Huono puoli on, että kun poistutaan alueen läheisyydestä (Proximity), ei voi(ne?) käynnistää mitään toimintoa/funktiota. OnZoneExit olisi käytettävissä kun ensin pääsee alueen sisälle.

<offtopic>Testasin C:geon Wherigo-soitinta ja vaikka se on beta niin toistaiseksi vähiten kivuttomasti sai sillä reverse-kasetin toimimaan, aijjee. Heittäisin vähän palloa Geonauteille ynnä muille kätköily-yhdistyksille että voisiko pitää miittiä, jossa ihan oikeasti laitettaisiin porukoitten laitteisiin reverseboxi käyttökuntoon ja opastettaisiin sen käyttöä. Reverseboxi avaisi jo monta kätköä käyttöön eikä Whreigot ehkä sitten tuntuisi niin haasteellisilta.</offtopic>