Wherigon suunnitteluopas
Wherigon suunnitteluopas
Olen suunnittelemassa opasta wherigo-kätköjä varten. Huomasin materiaalia lukiessa, että suomenkielistä opasta ei ole tarjolla juuri ollenkaan. Materiaalia ja tukea on toki tarjolla englanniksi, mutta ei sitä ole kauhean kiva lukea, jos samalla pitää tutustua ohjelmaan, tarinaan ja kaikkeen muuhun siinä sivussa. Itselläni on kohtalainen ohjelmontitausta, josta huomasin olevan hyötyä. Millainen oppaasta voisi tulla ja mitä aiheita siinä pitäisi käsitellä?
Olen alustavasti hahmotellut seuraavaa listaa työn tueksi. Jos jaksat kommentoida, niin otan kommenttisi ja rakentavan kritiikin mieluusti vastaan. Jos lisäksi haluat tulla mukaan tekemään opasta ja materiaalia, niin se olisi aivan mieletöstä. Erityisesti toivon kommenttia wherigoja tehneiltä, joilla on taatusti kokemusta mitä ongelmia he ovat kokeneet ja mihin asioihin olisi syytä keskittyä.
[aloitus]
Pieni johdanto wherigo-kätköihin, jossa kerrotaan mitä ne ovat ja miten pelejä pelataan. Käydään ainakin yleisellä tasolla läpi wherigo-ohjelmaa.
[tarinan suunnittelu]
Tämä on itselleni mieluista puuhaa, joten tähän uhraan ainakin yhden oppaan osion verran. Tämä on lisäksi erittäin tärkeä osa wherigoa, koska hyvä tarina kiskoo mukanaan ja huono noh tiedätte itsekin.
[hahmot esineet paikat]
Nämä linkittyvät toisaalta tarinaan, mutta näiden kanssa pystytään helpommin hallitsemaan miten peli etenee.
[pelin ohjelmointi]
Tässä luultavasti käytetään urwigo-ohjelmaa, mutta muutkin ovat mahdollisia. Urwigon etuna on suuri vapaus tehdä kaikkea mitä halutaan. Haittapuolena on , että jokainen toiminto pitää erikseen muistaa suunnitella, ohjelmoida ja testata.
[testaus]
Tarinan ohella kunnollinen testaussuunnitelma ja itse alpha. beta jne testaus on huolellisen ja viimeistellyn pelin tärkeimpiä ellei tärkein osa-alue.
Parhain terveisin teurot
Olen alustavasti hahmotellut seuraavaa listaa työn tueksi. Jos jaksat kommentoida, niin otan kommenttisi ja rakentavan kritiikin mieluusti vastaan. Jos lisäksi haluat tulla mukaan tekemään opasta ja materiaalia, niin se olisi aivan mieletöstä. Erityisesti toivon kommenttia wherigoja tehneiltä, joilla on taatusti kokemusta mitä ongelmia he ovat kokeneet ja mihin asioihin olisi syytä keskittyä.
[aloitus]
Pieni johdanto wherigo-kätköihin, jossa kerrotaan mitä ne ovat ja miten pelejä pelataan. Käydään ainakin yleisellä tasolla läpi wherigo-ohjelmaa.
[tarinan suunnittelu]
Tämä on itselleni mieluista puuhaa, joten tähän uhraan ainakin yhden oppaan osion verran. Tämä on lisäksi erittäin tärkeä osa wherigoa, koska hyvä tarina kiskoo mukanaan ja huono noh tiedätte itsekin.
[hahmot esineet paikat]
Nämä linkittyvät toisaalta tarinaan, mutta näiden kanssa pystytään helpommin hallitsemaan miten peli etenee.
[pelin ohjelmointi]
Tässä luultavasti käytetään urwigo-ohjelmaa, mutta muutkin ovat mahdollisia. Urwigon etuna on suuri vapaus tehdä kaikkea mitä halutaan. Haittapuolena on , että jokainen toiminto pitää erikseen muistaa suunnitella, ohjelmoida ja testata.
[testaus]
Tarinan ohella kunnollinen testaussuunnitelma ja itse alpha. beta jne testaus on huolellisen ja viimeistellyn pelin tärkeimpiä ellei tärkein osa-alue.
Parhain terveisin teurot
Re: Wherigon suunnitteluopas
Joku aika sitten oli sellainen kuin urwigotutuksi.com mutta ei ilmeisesti ole enää olemassa :/ oiskohan pikkopro:n ollut tekemä?
Re: Wherigon suunnitteluopas
Minäkin suunnittelen että tekisin kuvallisen ohjeen Wherigon Android ohjelmasta. Oon tehnyt tämänlaisen ohjeen C:geo sovelluksesta joten tuttua puuhaa sinänsä. Voitaisiin koota nää samaan "pakettiin"?
Re: Wherigon suunnitteluopas
Niin joo unohtui, en viitsi lupautua mukaan tekemään (sitten vaan venyisi eikä välttämättä tulisi valmiiksi asti) mutta yhden tehneenä ja ohjelmointitaustaisena niin voin ainakin lukea ja ehkäpä jopa antaa jotain rakentavaa? palautetta jos sellaista kaivataan.
Re: Wherigon suunnitteluopas
Hyvä ajatus, hiljattain itse tutustuin aihepiiriin eikä se aivan yksinkertaista ollut. \\kitillä aloitin mutta pian vaihdoin urwigoon. Monelle urwigo voi kuitenkin olla liian monipuolinen, joten \\kitistä kannattaa pari kappaletta myös kirjoittaa.
Wiki-pohjaisen ohjeen tekoon olisi muiden helpompi osallistua ja lisätä aineistoa ja tutoriaaleja, olisiko siinä järkeä? Ohjeistuksen runko olisi kuitenkin hyvä kirjoittaa ensin.
Wiki-pohjaisen ohjeen tekoon olisi muiden helpompi osallistua ja lisätä aineistoa ja tutoriaaleja, olisiko siinä järkeä? Ohjeistuksen runko olisi kuitenkin hyvä kirjoittaa ensin.
- Forestress
- Viestit: 177
- Liittynyt: La 17.09.2011 12:20
Re: Wherigon suunnitteluopas
Suomenkielinen opas on loistava idea.
Olen tehnyt yhden wherigon Wherigokitillä ilman, että omaan merkittävää ohjelmointikokemusta, ja teen toisen mahdollisimman pian. Wherigokit on minusta todellinen jokamiehen työkalu, vaikka siinä onkin vielä kehitettävää. RangerFox on hyvin aktiivinen työkalun parantelussa. Kun "kasetista" poistettiin lapsukset, niin se on saanut kiitosta hyvästä toimivuudestaan. Suosittelisin tämän ohjelman esittelyä oppaassa sen helppokäyttöisyyden vuoksi.

--- Forestress - Forest is my Fortress ---
- small oaks
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Wherigon suunnitteluopas
Tämmöistä joskus väsäilin Arnykin kanssa. https://sites.google.com/site/smalloakswherigo/ Voi käyttää pohjina, tai annan oikeuksia täydentää sitä.
Still one more to find!
Re: Wherigon suunnitteluopas
Hyvä idea!
Minäkin jossain vaiheessa etsin ohjetta wherigon tekemiseen vaan eipä tuota small oaksin ohjetta hakukone löytänyt.
Sivuston rakenne on siinä erinomainen, suuri plussa kun sisällysluettelo on koko ajan esillä. Parempi kuin monissa englanninkielisissä ohjeissa
Minäkin jossain vaiheessa etsin ohjetta wherigon tekemiseen vaan eipä tuota small oaksin ohjetta hakukone löytänyt.
Sivuston rakenne on siinä erinomainen, suuri plussa kun sisällysluettelo on koko ajan esillä. Parempi kuin monissa englanninkielisissä ohjeissa

Re: Wherigon suunnitteluopas
Kiitoksia mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Opas tullee varmaankin johonkin aluksi ilmaiseen wiki-alustaan esille. Uusi opas on varmaankin tervetullut, jos määrän asemasta oppaassa olisi laadukkaita artikkeleita. Oppaan aikana on tarkoitus rakentaa hyvästä ideasta toimiva wherigo, jota pääsee pelaamaan. Laitan kasetin ladattavaksi heti kun mahdollista, jotta ei tarvitse kaikkea rakentaa tabula rasa tyyliin.
Kun saan jotakin aikaiseksi, niin julkaisen täällä osoitteen wikille ja se on ainakin alustavasti jokaiselle avoin muokattavaksi.
Kun saan jotakin aikaiseksi, niin julkaisen täällä osoitteen wikille ja se on ainakin alustavasti jokaiselle avoin muokattavaksi.
Re: Wherigon suunnitteluopas
"Tämä ratkesi kuten viereinenkin wherigo, eli kaivoin loppukoordinaatit kasetista."
Kenenkään ei ole pakko toimia samoin mutta tuollainen lause wherigo-loggauksessa kuulostaa hölmöltä. Mitä mieltä?
Olisikohan tekijöiden mahdollista ainakin vaikeuttaa menettelyä piilottamalla loppukoordinaatit jotenkin...?
Kenenkään ei ole pakko toimia samoin mutta tuollainen lause wherigo-loggauksessa kuulostaa hölmöltä. Mitä mieltä?
Olisikohan tekijöiden mahdollista ainakin vaikeuttaa menettelyä piilottamalla loppukoordinaatit jotenkin...?

Re: Wherigon suunnitteluopas
Olen myös ymmärtänyt, että loppukoordinaatit on kohtuullisen helppo kaivaa ulos kasetista.Bow more kirjoitti:"Tämä ratkesi kuten viereinenkin wherigo, eli kaivoin loppukoordinaatit kasetista."
Kenenkään ei ole pakko toimia samoin mutta tuollainen lause wherigo-loggauksessa kuulostaa hölmöltä. Mitä mieltä?
Olisikohan tekijöiden mahdollista ainakin vaikeuttaa menettelyä piilottamalla loppukoordinaatit jotenkin...?
Ainoa tapa estää tämä on olla laittamatta loppunaatteja suoraan kasettiin. Loppunaatit voi laskea kasetissa perustuen pelaajalta kysyttyihin vain paikan päältä löytyviin numerisiin tietoihin. Kasetin lopussa pelaajalle ilmoitetaan lasketut loppunaatit, jotka hän voi tarkastaa kätkösivun tsekkerissä. Kasetissa tulee tietysti olla mahdollisuus muuttaa lähtötietoja ja laskea uudet loppunaatit, jos tsekkeri ei näytäkään vihreää.
edit: Tietysti palveluntarjoaja wherigo.com voisi muuttaa kasettien toimintatapaa vain nettiyhteydellä toimiviksi, jolloin loppunaatit voitaisiin tallentaa erilleen kasetista palvelimelle. Tällöin garminin gepsit jäisivät kyllä pois tuettujen laitteiden listalta.
Tai miksei kätköily-yhteisö voisi kehittää tällaista omaa alustaa android ja iphone puhelimille? Palvelinalustana vaikkapa tämä haksun geocache.fi.
koodi
Viimeksi muokannut koodi, To 28.07.2016 7:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Wherigon suunnitteluopas
Hakkerointia ei mitenkään voine täysin estää, mutta kun Urwigossa laittaa aloitusruudussa täpän ruutuun "Obfuscate strings" niin ei sitä niin vain sieltä esiin kaiveta. Ja voihan sinne sitten vielä kätkeä joukon vääriä koordinaatteja, jolloin haxeroiminen ei välttämättä olekaan se pienemmän vaivan tie...Bow more kirjoitti:"Tämä ratkesi kuten viereinenkin wherigo, eli kaivoin loppukoordinaatit kasetista."
Kenenkään ei ole pakko toimia samoin mutta tuollainen lause wherigo-loggauksessa kuulostaa hölmöltä. Mitä mieltä?
Olisikohan tekijöiden mahdollista ainakin vaikeuttaa menettelyä piilottamalla loppukoordinaatit jotenkin...?
Re: Wherigon suunnitteluopas
Lainaus on peräisin minun löytöloggauksestani, joten on pakko tulla antamaan omakin mielipide asiasta.Bow more kirjoitti:"Tämä ratkesi kuten viereinenkin wherigo, eli kaivoin loppukoordinaatit kasetista."
Kenenkään ei ole pakko toimia samoin mutta tuollainen lause wherigo-loggauksessa kuulostaa hölmöltä. Mitä mieltä?
Olisikohan tekijöiden mahdollista ainakin vaikeuttaa menettelyä piilottamalla loppukoordinaatit jotenkin...?
En näe wherigojen hakkerointia sen pahempana asiana kuin mysteerien brutetusta tai muilta saaduilla koordinaateilla löytämistä, joita tapahtuu aivan varmasti paljon enemmän ja jotka tuntuvat olevan yleisesti hyväksyttyjä toimintatapoja.
Kaikki wherigo-kasetit ovat hakkeroitavissa, ja jos tieto loppupisteen paikasta on sisällytetty kasettiin, se on mahdollista kaivaa esille. Tosin jos kasetin tekijä on ymmärtänyt vähintäänkin salata merkkijonot esimerkiksi Zergein ehdottamalla tavalla, hakkerointi vaatii sen verran tietotaitoa, että se onnistuu vain harvoilta. Näitä harvoja eivät sitten pidättele mitkään salaukset. Paras suojauskeino on, kuten koodi mainitsi, laskea koordinaatit pelaajan maastossa syöttämistä tiedoista. Hakkeri ei silloin voi tietää, mitkä syöttöarvot ovat oikeat. Muistaakseni tämän wherigon tapauksessa ei merkkijonoista ollut apua, vaan oli mentävä vähän syvemmälle. Loppupisteen pystyi kuitenkin päättelemään käyttämälläni menetelmällä lähes varmasti.
Re: Wherigon suunnitteluopas
Vieläkös opas on mietinnässä?
Siinä voisi mainita että Urwigoon on mahdollista saada paremmat kartat, kun Settings/Maps-ruutuun viskaa tämän rimpsun.
Maastokartta = http://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{z}/{x}/{y}
Ilmakuva = http://tiles.kartat.kapsi.fi/ortokuva/{z}/{x}/{y}

Maastokartta = http://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{z}/{x}/{y}
Ilmakuva = http://tiles.kartat.kapsi.fi/ortokuva/{z}/{x}/{y}