PekkaR kirjoitti:Olen pitänyt WAASia päällä, vaikka aniharvoin siitä on hyötyä. Joskus avoimella mäellä, kuten Hakoisten linnavuorella, olen onnistunut saamaan yhteyden EGNOS-satelliitteihin. Tuntuu mukavalta kun gepsi näyttää tarkkuudeksi 2 tai 3 metriä.
Mulla on sellainen käsitys että WAASia ei kannata pitää päällä. Ainakin vielä viime vuonna EGNOS-satelliitit lähettivät testisignaalia, joka ei suinkaan paranna tarkkuutta, vaikka gepsi niin väittääkin. Päinvastoin, se voi heikentää tarkkuutta.
Oikaiskaa toki jos tilanne on muuttunut, eli että EGNOS-satelliitit lähettäisivätkin nykyisin kunnollista korjaussignaalia. En yrittänyt etsiä tietoa tästä.
Mun Magellan SporTrakissa WAASia ei saa pois päältä. Kapula saa kyllä yhteyden EGNOS-satelliitteihin usein etenkin korkeilla paikoilla. Mulla on tullut parin oman kätköni koordinaatteja ottaessa noin kymmenen metrin virhe todennäköisesti tämän takia. Tarkkuudeksi gepsi väitti 2-3 metriä. Otin koordinaatit useaan kertaan. Sitten seuraavilla käynneillä eri päivinä kapula näyttikin eri koordinaatteja ja vähän suurempaa virhettä. Toisten kätköilijöiden ottamat koordinaatit käyvät yksiin niiden kanssa, joita otettaessa gepsini näytti suurempaa virhettä.
Toki olin jo aikaisemmin lukenut jostain tästä, mutten ottanut todesta että sillä voi olla merkittävää vaikutusta. Ville Saaren kanssa meilailtiin asiasta joskus 2007 keväällä ja hän kertoi faktoja aiheesta. Valitettavasti mulla ei ole tallella enää tuota keskustelua. Hänen ohjeensa oli että jos WAASia ei saa pois päältä, niin sitten näkyvyys etelän suunnalla näkyvään satelliittiin kannattaa blokata esim. omalla vartalolla.