colorado 300 alkuasetukset

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
saukko.riipi
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 29.10.2008 20:51

colorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja saukko.riipi » Ke 29.10.2008 21:00

Heippa!
Onkohan jossain sivustoilla jo olemassa ohjeita Colorado 300 aloitusasetusten määrityksestä ja jos ei, voisiko joku ystävällinen kyseisen laitteen jo omaava neuvoa miten saadaan esim. oikea kellonaika, mitä mittayksiöitä käytetään, gps-asetukset (tavallinen, WAAS, esittely) ja muutkin mitä tuolla Mukauttamis-valikon alla luuhaa, joihin ei mun aivot vielä ole oikein taipuneet. Olisin super kiitollinen!
Ohjeissahan ei yleisesti ole kuin esittelyssä vaihtoehdot, ei esim. mikä aikavyöhyke valitaan (normaalisti kyllä luulin tietäväni mikä aikavyöhyke Suomessa on) mutta semmoista vaihtoehtoa en kyllä löytänyt Coloradossa olleista vaihtoehdoista, tiedä sitten olenko vain tyhmentynyt viime aikoina... :shock:
Mutta jos jossain tosiaan on jo valmiina jotain aloitus ohjeistusta, niin auttakaa nyt hyvänen aika tyhmää :D

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ke 29.10.2008 21:42

Tässä on asetuksia, jotka on käytössä minun gepsissäni. Osa niistä on makuasioita, osa on tottumuskysymyksiä.
Joitakin epäolennaisia valikon kohtia en jaksanut kirjoitella. Tärkeintä, että Sijaintimuodossa on karttadatumina ja kartan steroidina WGS84.

JÄRJESTELMÄ:
WAAS
Suomi
Käytössä
Garmin Serial
NiMH (=akut, Alkali jos käytät paristoja)

NÄYTTÖ:
30 sekuntia
camo.jpg
Harmaa
Käytössä

PROFIILI:
Geocaching

KARTTA:
Pohjoinen ylös
Käytössä
Eniten
Ei käytössä
Suuntima

REITIT:
Ei käytössä
automaattinen
Tavallinen
Käytössä

REITITYS:
Poissa tieltä
Jalankulkija
Käytössä
automaattinen

AIKA:
24 tuntia
Eurooppa - Itäinen
Automaattinen

LAITTEET:
Metrimitta
Metriä (m/min)
Metriä
Celsius
millibaarit

SIJAINTI:
hddd°mm.mmm'
WGS84
WGS84

KULKUSUUNTA:
astetta
Tosi
Ei käytössä

saukko.riipi
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 29.10.2008 20:51

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja saukko.riipi » Ke 29.10.2008 22:29

Kiitokset kovasti!
Kyllähän mä tiesin, että joku ystävällinen PROo löytyy, joka haluaa aloittelijaa auttaa :) ! Kiitokset!

saukko.riipi
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 29.10.2008 20:51

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja saukko.riipi » Ke 29.10.2008 22:40

Tuossa kun noita asetuksia näppäilin, huomasin, että ainoa johon olit kiinnittänyt huomiota, oli karttadatum ja nimenomaan, että se olisi sama kuin kartain sferoidi eli WGS 84. Karttadatumista ei löydy kuin WGS 72... Onkohan nyt jotain vikaa sisällä olevassa datassa, vai sitä käyttävässä tyypissä? Mitä tuo muuten määrittää, itselleni nämä termit ei todellakaan ole vielä mitenkään selvää pässinlihaa?

webbimato
Viestit: 23
Liittynyt: To 16.10.2008 19:20

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja webbimato » Ke 29.10.2008 22:55

Kannattaakos tuota WAASsia pitää päällä täällä periferiassa? Eikös se ole lähinnä ameriikan mantereelle tarkoitettu. Vai joko ne on saaneet eurovastineen ihan toiminta-asteelle?

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja Sasus » To 30.10.2008 17:55

tohon kartan suunta kohtaan laittaisin itse suunta ylös, mut se on ihan mihin on karttojen kanssa tottunu. :D

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja PekkaR » To 30.10.2008 18:24

saukko.riipi kirjoitti:Tuossa kun noita asetuksia näppäilin, huomasin, että ainoa johon olit kiinnittänyt huomiota, oli karttadatum ja nimenomaan, että se olisi sama kuin kartain sferoidi eli WGS 84. Karttadatumista ei löydy kuin WGS 72...
Sferoidi näyttää asettuvan automaattisesti samaksi kuin karttadatum. Mun Coloradossa on WGS 72:n jälkeen WGS 84. Voisikohan se olla eri nimellä? Ainakin Maanmittauslaitos käyttää EUREF-FIN datumia, joka on melkein sama kuin WGS 84.

Olen pitänyt WAASia päällä, vaikka aniharvoin siitä on hyötyä. Joskus avoimella mäellä, kuten Hakoisten linnavuorella, olen onnistunut saamaan yhteyden EGNOS-satelliitteihin. Tuntuu mukavalta kun gepsi näyttää tarkkuudeksi 2 tai 3 metriä.

edit: Kartan suunta on juuri niitä tottumusasioita. Kokeilemalla eri vaihtoehtoja löytyy itselle sopivin.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: coorado 300 alkuasetukset

Viesti Kirjoittaja Jusu » Pe 31.10.2008 10:48

PekkaR kirjoitti:Olen pitänyt WAASia päällä, vaikka aniharvoin siitä on hyötyä. Joskus avoimella mäellä, kuten Hakoisten linnavuorella, olen onnistunut saamaan yhteyden EGNOS-satelliitteihin. Tuntuu mukavalta kun gepsi näyttää tarkkuudeksi 2 tai 3 metriä.
Mulla on sellainen käsitys että WAASia ei kannata pitää päällä. Ainakin vielä viime vuonna EGNOS-satelliitit lähettivät testisignaalia, joka ei suinkaan paranna tarkkuutta, vaikka gepsi niin väittääkin. Päinvastoin, se voi heikentää tarkkuutta.

Oikaiskaa toki jos tilanne on muuttunut, eli että EGNOS-satelliitit lähettäisivätkin nykyisin kunnollista korjaussignaalia. En yrittänyt etsiä tietoa tästä.

Mun Magellan SporTrakissa WAASia ei saa pois päältä. Kapula saa kyllä yhteyden EGNOS-satelliitteihin usein etenkin korkeilla paikoilla. Mulla on tullut parin oman kätköni koordinaatteja ottaessa noin kymmenen metrin virhe todennäköisesti tämän takia. Tarkkuudeksi gepsi väitti 2-3 metriä. Otin koordinaatit useaan kertaan. Sitten seuraavilla käynneillä eri päivinä kapula näyttikin eri koordinaatteja ja vähän suurempaa virhettä. Toisten kätköilijöiden ottamat koordinaatit käyvät yksiin niiden kanssa, joita otettaessa gepsini näytti suurempaa virhettä.

Toki olin jo aikaisemmin lukenut jostain tästä, mutten ottanut todesta että sillä voi olla merkittävää vaikutusta. Ville Saaren kanssa meilailtiin asiasta joskus 2007 keväällä ja hän kertoi faktoja aiheesta. Valitettavasti mulla ei ole tallella enää tuota keskustelua. Hänen ohjeensa oli että jos WAASia ei saa pois päältä, niin sitten näkyvyys etelän suunnalla näkyvään satelliittiin kannattaa blokata esim. omalla vartalolla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”