Ammattisalaisuus
No ei, kiva oiskin kuulla mitä vempaimia muut käyttää... itselleni hyvä kuitukynä (tällä hetkellä hävöksissä, vissiin unohtunut purkille prkl...) tai muu vastaava joka piirtää takuuvarmasti ja tarkasti vähän haperoiseenkin paperiin on ihan must. En jaksa lyijykyniä joita pitää jatkuvasti teroittaa ja jotka sitten puhkovat pehmenneeseen paperiin reikiä. Ja sitten hyvä taskulamppu, itse käytän auton huoltoon tarkoitettua missä on teleskooppivarsi ja voimakkaat magneetit molemmissa päissä - sillä on monia rautalankapurkkeja noukittu tolppien päistä, ja pimeässä kirjatessa lampun saa roikkumaan mistä vain pellistä tai naulanpäästä jos ei jaksa kaivaa otsalamppua. Tietysti pimeällä kunnollinen otsalamppu on sekin erittäin tärkeä niin kädet jää vapaiksi. UV-lamppu nyt on vähän turhake, kahdella kätköllä olen sitä päässyt käyttämään.
Sitten maggaradiggu johon voi vaihtaa magneettipään, tässä on pidempi televarsi kuin lampussa ja makkarahaarukkapäällä taas voi noukkia toisenlaisia kätköjä. Joskus on vielä tarvinnut teipata makkarakepukka kaksimetrisen jatkovarren päähän että ylettyisi (eikä sekään välttämättä ole riittänyt). Ledillä varustetulla varsipeilillä on näppärä tsiigailla kaikenlaisiin koloihin minne ei tee mieli näppejään työntää. Myös kännykän selfie-kameraa voi hyödyntää tässä tarkoituksessa! Kiikareitakin olen kerran tarvinnut.
Vedenpitävä puhelinkin voitaneen laskea, vielä ei ole tarvinnut uimalla kätköä hakea mutta uimaräpylät kyllä mahdollistaisivat pidemmätkin uimaretket. Ja kyllähän muutenkin vaatetus on oleellinen osa niin retkeily- kuin kätköilyvarustusta, pitipä sitten suojautua paukkupakkaselta tai hyttysparvilta. Taskuja saisi olla riittävästi että kaikki tarvittava on helposti saatavilla. Kenkien on ehdottomasti oltava vedenpitävät ettei sukat kastu jos vähän pitää suolla nujuta, kumpparitkin on aina mukana. Talvella lumikengät helpottavat menoa. Jäälle mennessä sitten aina naskalit kaulalla... talvella on myös hyvä olla jotain puukkoa tai retkikirvestä jos kätkö on jään peitossa. Termari täynnä tulikuumaa nestettä on myös oiva apu vaikkei kahvihammasta kolottaisikaan
Sitten järeämmästä päästä löytyy teleskooppitikkaat ja Advanced Elements -kajakki.
Kenttäolosuhteissa on sitten tullut kehiteltyä kaikenlaista keppiä ja kiipeilyapua kun on ollut kevyesti varustautuneena liikkeellä.