Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Yleistä keskustelua kätköilystä
jvuotila
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 02.01.2009 10:11
Paikkakunta: Janakkala (Tervakoski)
Viesti:

Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jvuotila » Pe 02.01.2009 10:31

Tervehdys kaikille. Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille ja kirjoittelen vain jotain yleistä lätinää :wink: ...

Aloitin itse kätköilyharrastuksen 4.5.2008 pari vuotta asiaa harkittuani. Moottoripyöräily jäi, koska jouduin luopumaan prätkästä asunnon hankinnan vuoksi ja aikaa vapautui uusille harrastuksille. Ensimmäiset purkit etsin uudelta kotikylältäni eli Janakkalan Tervakoskelta. Fillarilla ajelin ensimmäisenä kätköilypäivänä pitkin kylää ja ensimmäiset löydöt oli oikein mukavia elämyksiä. Jäin aika nopeasti "koukkuun" harrastukseen. Kätköjä tuli kesälomareissulla haettua jopa Norjan puolelta. Tallinnasta koetin heti parin viikon harrastuneisuuden suomalla kokemuksella etsiä kolmea purkkia yhtäkään löytymättä. Tuolta reissulta oli saldona mutaiset farkut (pyörin alas vanhan kaupingin vallia) ja veriset kädet.

Tämän vajaan vuoden aikana on pistänyt silmään Janakkalan kätkötiheyden kehitys - se on suorastaan räjähtänyt. Viime vuonna kätkömäärä näyttää kolminkertaistuneen. On ollut ilo aloitella hyvä harrastus näin aktiivisessa pikkupitäjässä ja toki olen koettanut itsekkin kantaa korteni kekoon :). Muihin paikkakunnan harrastajiin en ole juurikaan törmännyt. Erään olen muutaman kerran livenä tavannut, toiselle pari kertaa soittanut vihjeiden toivossa... Harrastaako ihmiset paljonkin yhdessä kätköilyä? Itse olen hakenut käytännössä kaikki ennen lokakuuta löytämäni purkit yksin, sen jälkeen kaksin koska vanha kaverini muutti samalle paikkakunnalle.

Lähiseudun FTF -huntterit on suorastaan epäinhimillisen aktiivisia. Vaikka purkki julkaistaisiin keskellä yötä, ei mene kuin 5-15 minuuttia kuin siellä on logien perusteella jo paikalla vähintään 3-5 kätköilijää :o . Yhden ainoan kerran itse olen FTF:n toivossa lähtenyt kätkölle myöhään illalla. Maasto kätkölle oli uskomatonta risukkoa. 700m matka maastossa kesti suuntaansa 45min. Paikanpäälle päästyäni yö alkoi hämärtyä niin paljon etten nähnyt metsässä juuri mitään halvan LED-lampun valossa (1. Aarin alan konttasin suu mullassa mitään löytämättä. Ihan mielenkiintoinen kokemus sinänsä. Sainpahan ensimmäisen DNF loggauksen :lol: .

Niin, ei minulla varmaan mitään oikeaa asiaa ollut. Kunhan kävin nimeni jättämässä tähänkin foorumiin :roll: .



1) Myöhemmin hankin erittäin hyvän käsivalaisimen jolla näkee hyvin ainakin 30m, välttävästi 100-150m.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 02.01.2009 10:48

jvuotila kirjoitti:Moottoripyöräily jäi, koska jouduin luopumaan prätkästä asunnon hankinnan vuoksi ja aikaa vapautui uusille harrastuksille.
Sitten kun tilanne antaa myöden, ostat taas prätkän ja yhdistät nämä kaksi toisiinsa hyvin sopivaa harrastusta. Kokemuksesta voin suositella :D .
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Pe 02.01.2009 13:51

jvuotila kirjoitti: Tämän vajaan vuoden aikana on pistänyt silmään Janakkalan kätkötiheyden kehitys - se on suorastaan räjähtänyt.
Sama huomattu täällä "naapurissakin". Lähdetään muuten sunnuntaina pienellä porukalla loggailemaan noita. Katsotaan paljonko löytyy purkkeja pakkasessa..

Sama ilmiö muuten heinolassakin; viime vuoden aikana kätköjä tupsahdellut uusien kätköilijöiden aloittaessa harrastustaan, taitaa olla 100 jo rikki, asukkaita kuitenkin +20000. Toivottavasti Tervakosken kätköt ovat kuitenkin säilyttäneet laatunsa kuten heinolassakin.

EDIT: -15 pakkasta ja +30 löytöä. Kiitokset sinne suunnalle..
Viimeksi muokannut Noyboy, Su 04.01.2009 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Noyboy-
serial cacher

jvuotila
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 02.01.2009 10:11
Paikkakunta: Janakkala (Tervakoski)
Viesti:

Re: Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jvuotila » Su 04.01.2009 13:15

mikko&sira kirjoitti:Sitten kun tilanne antaa myöden, ostat taas prätkän ja yhdistät nämä kaksi toisiinsa hyvin sopivaa harrastusta. Kokemuksesta voin suositella :D .
Mä luulen etten viitsi kyykkypyörän ja 1-osaisen nahkapuvun kanssa alkaa kätköillä juoksemaan :? . Tosin, eipä tule tilanne edes eteen vielä tulevana kesänä, seuraavana ehkä :cry: .

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Janakkala - uuden harrastajan kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 04.01.2009 18:40

jvuotila kirjoitti:
mikko&sira kirjoitti:Sitten kun tilanne antaa myöden, ostat taas prätkän ja yhdistät nämä kaksi toisiinsa hyvin sopivaa harrastusta. Kokemuksesta voin suositella :D .
Mä luulen etten viitsi kyykkypyörän ja 1-osaisen nahkapuvun kanssa alkaa kätköillä juoksemaan :? . Tosin, eipä tule tilanne edes eteen vielä tulevana kesänä, seuraavana ehkä :cry: .
Siitä selviää kun muuttaa pyöräilyfilosofiaa. Mullakin meni kyykky ja nahkapuku vaihtoon ja nyt tallissa on iso matkaenduro ja kaapissa gorepuku (pyörä näkyy avattaressani). Pyörä kulkee lähes kaikkialla nöyrästi, jopa moottoriradalla. Testasin sitä menneenä kesänä Motoparkissa.
Viime kesän saldo oli 11000 km ja aika monta sataa löydettyä kätköä.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”