Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja rtl » La 17.01.2009 12:19

Tässäpä kysymys Haksulle. Onko noita geocache.fi:n premiumeille tarjottavia etuisuuksia pakko tarjota kaikille gc.comin premiumjäsenmaksun maksaneille? Eikö geocache.fi:llä voisi olla lisäksi oma jäsenmaksu, jolla kustennettaisiin sivuston ylläpitoa eli maksettaisiin sinulle palkkaa.
Vaikeaa kuvitella, että joku 20e voisi olla mihkäänlainen kynnyskysymys harrastajille (väkisinkin tämä harrastus - tavalla tai toisella - kustantaa kuitenkin vähintään tuon verran muutenkin, ja tod. näk. paljon enemmän). Jos maksu olisi tyyliin 1000e, niin silloin ehkä pitäisi miettiä uudestaan :lol:.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että tämänkaltainen kuvio voisi olla harkinnan arvoinen.

Kun tuossa oli puhetta open source y.m. kuvioista, niin tämähän on hiukan tätä shareware-filosofiaa. Eli halvalla hinnalla saa huipputuotteita. Olen jonkun shareware lisenssin hinnan joskus maksanut, enkä kadu. Pikku pakollinen maksu, ja sillä toimintaa pyöritetään. Ei pitäisi kellään olla mitään valittamista.

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Minneli » La 17.01.2009 13:29

rthomasl kirjoitti: Vaikeaa kuvitella, että joku 20e voisi olla mihkäänlainen kynnyskysymys harrastajille (väkisinkin tämä harrastus - tavalla tai toisella - kustantaa kuitenkin vähintään tuon verran muutenkin, ja tod. näk. paljon enemmän).
Olen ihan samaa mieltä, esim. parikymppiä vuodessa on tässä harrastuksessa aika pieni raha, kun sitä vertaa siihen, miten paljon tässä äkkiä panee gepsiin ja muihin kapineisiin, moni myös vaikkapa bensaan. En yhtään väheksy sitä, että esimerkiksi opiskelijan tai työttömän budjetti saattaa olla ihan oikeasti tiukka ja kaksikymppisellekin löytyy silloin varmasti parempaa käyttöä, mutta näppituntumani mukaan hyvin suurella osalla harrastajista olisi mahdollisuus maksaa sivujen käytöstä pieni vuosimaksu. Niin kauan kun peruspalvelut ovat kaikkien saatavissa ilmaiseksi ja maksun taakse menisivät vain räätälöidyt palvelut, en näkisi maksussa mitään ideologista ongelmaa. Sivujen ylläpito ja kehittely yksinkertaisesti vain vievät rahaa, ja jonkun taskusta ne rahat aina tulevat. Nyt ne tulevat Haksun taskusta, mikä ei ole reilu tilanne. Tukimaksut ovat hieno juttu ja olen itsekin niihin osallistunut, mutta jotenkin tuntuisi paremmalta, ettei Haksun tarvitsisi erikseen pyytää ihmisiä tukemaan.

Se ajatus, että netissä on kaikki ilmaista, alkaa muutenkin olla jo vähän mennyttä maailmaa. Nykyään kun näen nettisivut, jotka tarjoavat minulle jotain sellaista, mitä haluan ja jota ilmaissivuilta en saa, olen kyllä valmis pulittamaan tehdystä työstä muutaman suklaapatukan hinnan ihan mukisematta. Tässä pari esimerkkiä palveluista, joista maksan jatkuvasti pientä vuosimaksua ja joista varsinkin jälkimmäinen kotimainen palvelu voisi olla kiinnostava malli Haksullekin. Siinäkin palvelua voi käyttää osittain ilmaiseksi, mutta kaikki itselle räätälöity ja syvemmälle menevä on pienen vuosimaksun takana. Minusta tuo hinta on ihan naurettavan pieni, kun sitä vertaa moniin muihin vastaaviin palveluihin.

http://www.jacquielawson.com/ (nettipostikortteja)
http://kalorilaskuri.fi/ (painontarkkailua)

No, enpä kyllä ole vielä premium itsekään, voisin tietysti aloittaa sieltä... Kun nyt vielä keksisin, mihin tarvitsisin premium-palveluja. :?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 17.01.2009 14:30

Minneli kirjoitti:No, enpä kyllä ole vielä premium itsekään, voisin tietysti aloittaa sieltä... Kun nyt vielä keksisin, mihin tarvitsisin premium-palveluja. :?
Jaa, että mihin premiumpalveluita tarvitsee? Minä en voi enää elää ilman niitä. Etenkin nuo karttapalvelun, joka on miljoona kertaa parempi kuin GC.com, ominaisuudet ovat kovassa käytössä. Premiumina voi hakea kätköjä atribuuttien perusteella, sekä erilaisilla hakuehdoilla. Esim. "löytämättä" on oikein tarpeellinen hakuehto kätkötiheillä alueilla. Minä haen usein muutama sata kätköä tuolla hakuehdolla ja siirrän ne sitten GPX tiedostona gepsiin. Minä otin premium jäsenyyden, koska halusin kokeilla TOFia, silloin kun se oli vain premiumeille. Pikkuhiljaa olen löytänyt näitä hienoja premium-ominaisuuksia ja ovat olleet hintansa väärtejä.

Eli minusta geocache.fi sivustolla voisi olla simppelit peruspalvelut ilmaiset ja sitten tämä muu sälä, sekä TOF premium-maksun takana. 40e olisin siitä valmis vuodessa maksamaan.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja rtl » La 17.01.2009 15:26

Jaa, että mihin premiumpalveluita tarvitsee? Minä en voi enää elää ilman niitä.
Vaikka olenkin premium-jäsen, niin eläisin hyvinkin ilman niitä palveluita :). Tosin, nyt kun tuollaisen Oregonin olen hankkinut, niin gpx-tiedostojen lataus on kyllä tärkeä ominaisuus, myönnettäköön. Aloitin Nokia 6110:lla, ja se oli mielestäni oiva väline kätköilyyn (Trimblen kanssa), kun siinä on tuo autonavigaattorikin mukana. Ei voisi pienemmässä tilassa (suht. pienellä hinnalla - niitä saa käytettynä alle 200e) juuri enempää kätköilykäytettävyyttä (+ kamera, radio, ...) olla - tosin GPS-vastaanotin ei liene kaikkein laadukkain.

Siitä huolimatta, en näkisi että edes 50e ("nätimpi ja pyöreämpi" :wink: summa kuin 40e) olisi liikaa (hitto vie, saman verran maksaa kuukaudessa esim. CanalDigitalista - geokätköilyn aloitettuani, niin CanalDigitalin tuotteet ovat jääneet vähemmälle kiinnostuksen tasolle :wink:). Mutta meitä on niin moneen junaan.

TOF:ää en ole vielä kokeillut (olen pitänyt Trimblestä, ja olen hiukan konservatiivinen joidenkin asioiden suhteen :wink: - if it works, don't fix it - mutta jossain vaiheessa minäkin varmaan liityn käyttäjäkuntaan), mutta ilman muuta - jos se toimii edes lähellekään yhtä hyvin kuin Trimble (joka saattaa toisinaan jumittaa, ja ainakin näyttäisi siltä että jumitus yleensä tapahtuu jenkkilän yöaikaan, joka taas on kätköilyaikaa Suomessa, tämä olisi varmaan TOF:lle suuri markkinarako), ja tuo lisäarvoa siihen nähden - niin kyllähän siitä jotain pitäisi maksaa (Trimble "maksut" tulevat tekijöilleen muuta kautta, eikö niin). Ja kun on maksu, niin silloin voi oikeasti myös "vaatia" parannuksia, jos aihetta on. Jos et maksa mitään, niin mielestäni et voi kovinkaan paljon vaatiakaan. Tuollainen maksu loisi mielestäni terveen "asiakassuhteen", ja se ei olisi mielestäni ollenkaan pahasta.

Tämä keskustelu lipsuu hiukan aiheestaan, mutta lipsukoon.
Viimeksi muokannut rtl, La 17.01.2009 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja NMS68 » La 17.01.2009 16:51

rthomasl kirjoitti:TOF:ää en ole vielä kokeillut (olen pitänyt Trimblestä, ja olen hiukan konservatiivinen joidenkin asioiden suhteen :wink: - if it works, don't fix it - mutta jossain vaiheessa minäkin varmaan liityn käyttäjäkuntaan), mutta ilman muuta - jos se toimii edes lähellekään yhtä hyvin kuin Trimble (joka saatta toisinaan jumittaa, ja ainakin näyttäisi siltä että jumitus yleensä tapahtuu jenkkilän yöaikaan, joka taas on kätköilyaikaa Suomessa, tämä olisi varmaan TOF:lle suuri markkinarako), ja tuo lisäarvoa siihen nähden - niin kyllähän siitä jotain pitäisi maksaa (Trimble "maksut" tulevat tekijöilleen muuta kautta, eikö niin). Ja kun on maksu, niin silloin voi oikeasti myös "vaatia" parannuksia, jos aihetta on. Jos et maksa mitään, niin mielestäni et voi kovinkaan paljon vaatiakaan. Tuollainen maksu loisi mielestäni terveen "asiakassuhteen", ja se ei olisi mielestäni ollenkaan pahasta.
Minulla on Suomen kätköt GSAKin tietokannassa. Datan otan joko gc.comin taskukyselyinä (viikon aikana 17 kyselyä, jotka kattavat kaikki Suomen kätköt ja lisäksi 2 kyselyä, joilla haen uusimmat kätköt ja lähiseudun muutokset). Ulkomaanmatkoja varten teen matkakohteesta kyselyt. Välillä haen gc.fi:stä koko Suomen kätköt gpx-tiedostona. Näistä saan gepsiin kätköt poi-pisteinä.

Tämän rinnalla käytän Suomessa TOFfia, koska sillä näkee paljon gepsiä näppärämmin lähialueen kätköt kaikkine tietoineen. Näen kartalla kätköjen sijainnin suhteessa omaan sijaintiini, voin katsoa kätkökuvaukset (ja tarvittaessa alkuperäisen gc.com-kätkösivun ja karttapaikan kartan), voin merkitä käydyt kätköt löydetyiksi (tai sitten ei) ja tarkistaa vihjeet. Merkityt kätköt voi siirtää joko nettiin ja logata sieltä löydetyiksi tai sitten voi siirtyä suoraan gc.comiin loggaamaan vaikka junassa tai bussissa istuessa. Trimblen GCN:ää kokeilin, kun ostin nykyisen puhelimeni viime syksynä, mutta samaan aikaan kokeiltavaksi tuli TOF, eikä ollut epäselvää, kumpi on parempi. Varsinaisena etsintävälineenä käsigepsi on vielä ylivoimainen.

Tämä kaikki edellyttää gc.com-premiumjäsenyyttä. GSAK taitaa olla sharewarea, joten hitusen maksoin siitäkin. gc.fi ja TOF olisivat myös maksun arvoisia, ja edellä mainittu 50 euroa vuodessa olisi ihan kohtuullinen yhteismaksu molemmista.

Jos 50 euroa tuntuu paljolta, voi verrata muihin harrastuksiin. Samalla rahalla saa 1-2 lautapeliä, 4-5 pokkaria, 1-2 muuta kirjaa, 2-3 DVD-elokuvaa, 5 elokuvalippua tai 35 päivää matkustusaikaa Helsingin sisäiseen liikenteeseen (se ei sentään ole harrastus). Tiede-lehden vuosikerta maksaa jo enemmän.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Geokätköt helposti Nokian puhelimeen

Viesti Kirjoittaja rtl » La 17.01.2009 17:07

Tämän rinnalla käytän Suomessa TOFfia
Tästähän oli puhetta toisessa ketjussa, mutta nähtävästi (Haaskalinnun väittämän mukaan) Trimblen softa on erittäin data-pihi, ja siten käyttökelpoinen jopa ulkomailla. Olen kuullut tällaisia väitteitä muualtakin. Olisi kiinnostavaa kuulla tästä enemmänkin, asiasta jotain tietäviltä.

Siirto sopivaan ketjuun, jos tarpeellista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”