Aloittelijan kyselyjä.

Yleistä keskustelua kätköilystä
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Aloittelijan kyselyjä.

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 29.07.2009 22:27

Olen viimein saanut aikaan aloittaa kyseinen harraste ja kyseltävää heti asettuukin muutaman kätkön köytämisen jälkeen kyselyyn.
Päädyin esimmäisen GPS-laitteeni kohdalla edulliseen kartattomaan Garmin eTrex H malliin ja voin todeta että olen hämmästynyt, että lukemat oikeasti ohjaa kohdalle, jopa just eikä melkein. Suunistaminen on sinällään erittäin tuttua puuhaa ja kartan sekä kompassin kanssa jos eksyn niin lähden heti leiriin takas tai jopa kotiin samantien... :D

Huomaan hyvin nopeasti, että kartaton laite onkin alkeellinen ja keskustelut pyörivätkin kartallisten ilmeisemmin jo 3D värimallien viilaamisessa pilkulleen oleviksi. Kyselisin kuitenkin, että onko mitä hyötyä ostaa pc-kaapeli tuohon paikantimeen? Maksaa lähes saman kun itse laite ja sitä lähinnä ihmettelen asiassa?

Asiasta heti kuudenteen. Kun jokin kohde on merkittynä kohteena, onko väärin antaa kertoa mahdollisista lisäpointeista alueella, jota siinä ei ole tullut esille? Pitääkö tehdä uusi kohde "lähes" samaan, jotta asia kirjaimellisesti huomataankin?
Loggaaja tuskin helposti menee kohteeseen ja tuntumaan minkä jo kokenut paitsi jos ylittää kaikki odotukset....

On minulla jo näköjään runsaasti huoliakin moisesta rentouttavasta uudesta vapaa-ajan tekemisestä, heh, heh. Ei huono lähtökohta ei 8) :lol: :lol: :lol:

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelijan kyselyjä.

Viesti Kirjoittaja ilkant » To 30.07.2009 3:21

AFTM#4 kirjoitti:Huomaan hyvin nopeasti, että kartaton laite onkin alkeellinen ja keskustelut pyörivätkin kartallisten ilmeisemmin jo 3D värimallien viilaamisessa pilkulleen oleviksi. Kyselisin kuitenkin, että onko mitä hyötyä ostaa pc-kaapeli tuohon paikantimeen? Maksaa lähes saman kun itse laite ja sitä lähinnä ihmettelen asiassa?
Arin kaapelitehtaan kaapelit ovat edullisia. Kaapelilla voit siirtää kätkötietoja koneelta gepsiin. Gepsistä koneelle saat vaikkapa kulkemasi matkan reittipisteet. Gepsiä voi käyttää NMEA:n kanssa pc:ssä vaikkapa siten, että gepsi antaa karttasoftalle sijainnin reaaliaikaisesti. Ja sitten enemmänkin utopiaa: pc voi ohjata venettä tai autoa sen paikkatiedon mukaan. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijan kyselyjä.

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 03.08.2009 19:04

ilkant kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:Huomaan hyvin nopeasti, että kartaton laite onkin alkeellinen ja keskustelut pyörivätkin kartallisten ilmeisemmin jo 3D värimallien viilaamisessa pilkulleen oleviksi. Kyselisin kuitenkin, että onko mitä hyötyä ostaa pc-kaapeli tuohon paikantimeen? Maksaa lähes saman kun itse laite ja sitä lähinnä ihmettelen asiassa?
Arin kaapelitehtaan kaapelit ovat edullisia. Kaapelilla voit siirtää kätkötietoja koneelta gepsiin. Gepsistä koneelle saat vaikkapa kulkemasi matkan reittipisteet. Gepsiä voi käyttää NMEA:n kanssa pc:ssä vaikkapa siten, että gepsi antaa karttasoftalle sijainnin reaaliaikaisesti. Ja sitten enemmänkin utopiaa: pc voi ohjata venettä tai autoa sen paikkatiedon mukaan. :)
Suuret kiitokset näin viiveellä. Tilasin välittömästi kaapelitehtaalta johdon ja se tulikin kirjeenä kotiin näpäkästi.
Johto oli edullinen ja hyvin pelittää. Kyllä nyt helpoksi meni homma ja omat näpyttelyvirheet poistuivat samalla. Peukalokin alkoi paranemaan naattien näpyttelystä, heh.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”