AFTM#4 kirjoitti:aku506 kirjoitti:Ai niin... Iso osa taisi olla myös sitä mieltä että erillinen paperikin riittää, jos esim: loki on paperimössöä.
Eikö sitä varten juurikin ole note ja lopulta hyllytys jos muutosta ilmenee asiaan sen normaalista tilasta? Minä alan heittelemään kätkön alueelle irtopapereita niihin logaten kätevästi ja täten logattu kohde sitten vai?..
Mielestäni paperimössöinen kätkö on jotain "kätkö-legendaa" johon oikeutettua vedota? Nykyiset purkit eivät aukene itsestään ja kierrettävät alumiiniset/ muoviset putkilot sitä vähemmän!
Sääntöjen mukaan en ole täysin 100% itsekkään toiminut kun palautus jäi purkille vajavaiseksi, mutta lähes. Purkin omistaja hyväksyi palautukseni, koska ei ole poistanut loggaustani josta kertonut vajaasta suorituksestani kätköllä!
Et ehkä ole vielä kätköillyt niin pitkään että olisit törmännyt paperimössöihin? Niitä valitettavasti tulee silloin tällöin vastaan, trust me... Jotkut käyttävät kätköpurkeina esimerkiksi margariinirasioita tai jäätelöpakkauksia (joka - tiedoksi vain niitä kätkeville - on
todella huono idea). Ekan talven pakkaset halkaisevat purkin jos se ei jo sitä ennen ole vuotanut. Eikä hyväkään rasia pidä vettä jos edellinen löytäjä ei sulje sitä huolellisesti. Kun vedessä lilluva paperi talvella jäätyy niin voit arvata mitä siitä on keväällä jäljellä. Lisäksi voi toki käydä niinkin, että lokikirja on niin täyteen tuherrettu, ettei siihen yksinkertaisesti mahdu.
Yleisesti katsotaan riittäväksi, kun nimi on paperissa
kätköpurkin sisällä, silloin voi logata löytönsä nettiin; tämän pitäisi olla aivan itsestäänselvyys. Jos se paperi oli muu kuin oikea lokikirja, niin siitä tietenkin sitten mainitaan loggauksessa (tai jos ei loggaa nettiin niin mailissa/irkissä/muulla tavoin ilmoitetaan kätkön omistajalle). Äärimmäisessä hädässä eli jos kirjaan ei voi kirjoittaa eikä ole paperia mukana voi ottaa valokuvan lokikirjasta ja kätkörasiasta siten että kätkö on siitä tunnistettavissa, useimmat hyväksyvät senkin. Mikäli kätkörasiaan liittyy jokin kikka (naamiointi tms) niin älä kuitenkaan liitä kuvaa online-loggaukseesi, ettet spoilaa kätkön ideaa. Eli järki käteen "maastoon kylvettyjen lappujen" kanssa, minä ainakaan en voi tajuta mitä liikkuu mielessä jos heittelee irtopapereita maastoon tai edes ehdottaa sitä.
Sen sijaan lähes yksimielisesti ihmiset
eivät pidä hyväksyttävänä logata löytöä selityksillä "näin purkin puun juurelta, mutta en jaksanut kiivetä sinne", "arvaan purkin olleen sillan alla koska en sitä kaiteesta löytänyt, mutta koska olin puku päällä en mennyt sinne likaamaan itseäni" tai "olin kyllä oikeissa koordinaateissa, mutta en löytänyt purkkia - lienee siis jästitty". Yleensä nämä ovat aloittelijoiden loggauksia ja kun näitä asioita silloin tällöin käydään foorumeilla läpi, niin aina joku uusi nämä asiat sisäistää.