Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
15gstv
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 16.04.2010 19:01

Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Viesti Kirjoittaja 15gstv » Ti 06.07.2010 21:29

Tein kätkön, josta liian lähellä oli toinen kätkö (kätköä oli pitänyt siirtää noin 40 metriä). Tarinan kannalta se ei ole mahdollista.Kätkö pitää muuttaa multikätköksi tms. Yritin päästä selville noista ohjeista, mutta lienee selvempää kysyä.

Onko yleensä mahdollisesta tehdä seuraavankaltainen ratkaisu (siinä pystyisin yhdistään ensimmäisen tarinan toiseen samaa aihetta käsittelevään).
Onnistuuko, jos käytän tuota sopimatonta mysteerikätköni multikätkön aloituspisteenä (voiko se olla purkillinen vai pitääkö olla ilman, molemmat käyvät).
Entä voiko tämä lähtöpiste olla mysteeri, jonka koordinaatit selvittämällä pääsee eteenpäin muille kätköille?

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 06.07.2010 21:55

Minulla oli aika samanlainen tilanne pari vuotta sitten. Silloin tämän kätkön teko jäi sikseen.

Tässä voit tosiaan muuttaa kätkön multiksi (tai mystiksi). Alkupiste voi silloin olla alle 161m päässä toisesta kätköstä, kun alkupisteessä ei ole purkkia eikä alkupisteeseen ole viety mitään itse lisättyä. Alkupisteessä voi siis olla asioita (näitä et saa itse lisätä sinne), joita käytetään esim. multin seuraavan pisteen (tai loppupisteen) laskentaan. Aikaisemminhan oli tämä sääntö vähän väljenpi eli silloin ei saanut olla purkkia.

Näin olen nykyiset säännöt ymmärtänyt ja näin toimien on mysteerit ja multit onnistuneet. Mystissä on myös sama sääntö, että jos johonkin pisteeseen viet itse jotakin kätköön liittyvää, niin tämä piste on oltava vähintään 161m:n päässä toisista purkeista tai näiden ns. purkillisista välipisteistä.

Tässä on hankaluutena, jos ei tiedä alueen toisista mysteereiden tai multien varaamista pisteistä. Mutta kätköntarkastajat kyllä kertovat, jos oma purkki sattuu liian lähelle muita, ei kyllä välttämättä mitä purkkia.

Kun on tehnyt kuvauksen tradiksi, ei sitä itse voi muuttaa multiksi tai mystiksi, joten tällöin on helpointa tehdä kuvaus uudelle GC-tunnukselle.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 07.07.2010 16:34

Pek47ka kirjoitti:Kun on tehnyt kuvauksen tradiksi, ei sitä itse voi muuttaa multiksi tai mystiksi, joten tällöin on helpointa tehdä kuvaus uudelle GC-tunnukselle.
Tässähän oli käsittääkseni kyseessä julkaisematon kätkö, jonka tyyppiä voi mielinmäärin muutella ennen julkaisua. Turha sitä julkaisematonta kuvausta on arkistoida ja hyvää waypointtia tuhlata :wink:

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » To 08.07.2010 15:06

Geomurmelit kirjoitti:
Pek47ka kirjoitti:Kun on tehnyt kuvauksen tradiksi, ei sitä itse voi muuttaa multiksi tai mystiksi, joten tällöin on helpointa tehdä kuvaus uudelle GC-tunnukselle.
Tässähän oli käsittääkseni kyseessä julkaisematon kätkö, jonka tyyppiä voi mielinmäärin muutella ennen julkaisua. Turha sitä julkaisematonta kuvausta on arkistoida ja hyvää waypointtia tuhlata :wink:
Kyllä näköjään voi muuttaa kätkön tyyppiä kehittelyvaiheessa vapaasti. Tulipahan testattua. Minulla oli vain sellainen mielikuva, ettei sitä voi muuttaa, kun kerran oli monta purkkia valmisteilla ja olisi pitänyt muuttaa jonkin tyyppiä ja en saanut silloin sitä onnistumaan.

Tuo alkuperäisen kysymyksen kätkö on mennyt tarkastajalle ja en osaa sanoa voiko silloin enää muuttaa itse kätkön tyyppiä. Tarkastaja ainakin voi tällöinkin muutoksen tehdä.

15gstv
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 16.04.2010 19:01

Re: Miten toimin tällaisen kätkön kanssa?

Viesti Kirjoittaja 15gstv » To 08.07.2010 16:21

Itse asiassa kätkö oli jo alunperin mysteeri. Siirtämällä sitä noin 50 metriä erisuuntaan tuli tuo riittävä ero toiseen katköön kuntoon. Hieman piti vain muuttaa kuvausta, joka nyt ohjaa siltä alkuperäiseltä purkkipaikalta uuteen purkkipaikaan. Itse tarinan puolesta jälkeenpäin miettien jopa parempi, sain tehtyä vielä paremmin.

Mutta ainakin tästä oppi miten kannattaa menetellä, vaikka aluksi tuli ehkä hieman otti pannuun...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”