Kätköjen jästijät vauhdissa...

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Su 03.06.2012 20:09

Jostain syystä täällä Forssan seudulla on huomattavissa kätköjen perusteellista jästimistä! Todella ärsyttävää tollainen tuhoaminen. Kun edellisen purkin saa huollettua niin jo on seuraava tuhottu. Ei kiva.
Muutama päivä sitten huolsin kätköni jonka purkkiin oli ensin kustu, sitten se oli poltettu ja ilmeisesti sammutettukin taas kusemalla. Halooo! Nyt on sitten uusi purkki ja 30 metriä eri paikassa kun alunperin mutta harmittaa vietävästi. Toikin purkki on ollut kuitenkin jo vuosia samassa paikassa.
No tänään kuulin että eräässä kirkkokätkössäni on purkki täynnä koiran p****a, huh. Nämä lienevät harrastuksen lieveilmiöitä kun harrastaja määrä kasvaa ja tulee enemmän julkiseksi niin myös tuhoamiset ja ilkivalta kasvaa. Itse kuitenkin pyrin tekemään kätköt niin ettei mahdollisia geopolkuja suoraan purkille pääsisi syntymään ja ettei jästi sitten polkuja pitkin löytäisi purkkeja, mutta kun sekään ei näemmä auta.
Nyt oikeastaan pyytäisin kauniisti kanssa kätköilijöiltä (varsinkin uusia lajin harrastajia) että kiinnittäkää huomiota muihin ihmisiin kun otatte purkkia piilosta. Olisi suotavaa ettei kukaan näe kun purkki otetaan piilosta tai laitetaan samaan paikkaan takaisin, ja korostan sanaa "samaan". Ihan vaan sen takia että muuten purkki vaeltaa pitkiäkin matkoja jos sitä ei aina laiteta samaan paikkaan takaisin. Itsellänikin on kätkö jonka terrain oleellisesti muuttuu jos purkkia ei laiteta samaan paikkaan missä se oli. Sitten porukka ihmettelee miksi noin suuri terrain! Sille on ollut alunperin joku syy...
En siis halua kirjoituksellani ketään syyttää tms. vahinkoja sattuu eikä niille voi mitään. Mutta tiivistettynä pähkinän kuoreen; Hakekaa kätköjä niin ettei kukaan kiinnitä teihin huomiota, ja toiseksi, katsokaa mistä purkin otatte ja laittakaa purkki samaan paikkaan mistä sen otitte. Näin purkitkin voisi säilyä ja pysyä poissa ulkopuolisten tietoisuudesta.
Aurinkoista ja purkkirikasta kesän alkua! :)
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 03.06.2012 20:53

Jos purkki jästitään noin perusteellisesti niin aika moni laittaa sen ensin pitkäkäsi aikaa hyllylle ihan vain tilannetta rauhoittaakseen. Ei se tuhoajajästi jaksa joka päivä sitä käydä tutkimassa ja muutaman viikon päästä se on jo unohtanut koko jutun.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Su 03.06.2012 21:12

Jep.. niin oli kuukauden päivät toikin purkki jäähyllä, ja nyt paikkaa muutettu niinkuin kerroin.
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Su 03.06.2012 21:36

Auttaisikohan kätkön laittaminen vain premiumeille?

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Su 03.06.2012 21:47

No voisihan se vähän vaikuttaa sekin, mutta haluisin kätköjen olevan haettavissa kaikille. Täälläpäin noita kätköjä ei muutenkaan ole ylempalttisen paljon kun verrataan isompiin kaupunkeihin. Katsotaan nyt jos purkin sijainnin muuttaminen auttaisi ettei tarvitsisi ryhtyä kovempiin otteisiin. Kätkötyypin muuttaminen aivan joksikin muuksi voisi olla myös vaihtoehtona. Tehdä siis kokonaan purkiton kätkö tms...
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 03.06.2012 22:16

Kun noin paljon nähdään vaivaa rikkomisesta ja sotkemisesta niin ei voi välttyä siltä mielikuvalta että takana olisi jotakin henkilökohtaista tai että jästijä ei halua purkkeja noihin paikkoihin :roll:

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 04.06.2012 18:51

barlow39 kirjoitti: Edelleen nää tuhoajat ovat rekisteröityneitä, saadakseen naatit...
Hmmm.... Ei naattien käsiin saaminen mitään rekisteröitymistä mihinkään tarvitse.
Mm. alla olevalta sivustolta saa ladattua 7200 jemman koordit poi tiedostona :roll:

http://www.amg-lahti.org/tiedostot.html

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 04.06.2012 22:29

MooseM kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: Edelleen nää tuhoajat ovat rekisteröityneitä, saadakseen naatit...
Hmmm.... Ei naattien käsiin saaminen mitään rekisteröitymistä mihinkään tarvitse.
Mm. alla olevalta sivustolta saa ladattua 7200 jemman koordit poi tiedostona :roll:

http://www.amg-lahti.org/tiedostot.html

No joo. Pointtini ehkä oli siis se, että mielestäni jästi on paikalla sattumalta (tai nähnyt jonkun etsimässä purkkia) ja tuhoaja kuitenkin jostain hankkinut koordinaatit tuhotakseen kätköjä... Rekisteröitymättäkin tietty saa myös GC-sivuilta lisätietoja...

Jästimisestä ja jästeistä taidetaan puhua, kun tarkoitetaan kaikkea ei toivottua toimintaa. Käsitteet ja tulkinnat vaihtelee, niinkuin (valitettavasti) GC:n sääntöjenkin osalta.

En siis ymmärrä feikkipurkkeja.

Ettei mene OT, niin osaltani täältä tähän...

Moromoi
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 04.10.2010 20:42

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Moromoi » Ma 11.06.2012 21:00

Tänään tuli kahdelle omalle kätkölleni lokkaus, jossa käyttäjä on itse sanonut tuhonneensa purkin/vahingoittaneensa sitä. Aitolahden kirkolla on kuulemma paskantanut purkkiin. :evil: Pitääpä käydä huomenna katsomassa, pitääkö paikkaansa. :x

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ti 12.06.2012 9:25

Moromoi kirjoitti:Tänään tuli kahdelle omalle kätkölleni lokkaus, jossa käyttäjä on itse sanonut tuhonneensa purkin/vahingoittaneensa sitä. Aitolahden kirkolla on kuulemma paskantanut purkkiin. :evil: Pitääpä käydä huomenna katsomassa, pitääkö paikkaansa. :x
Tuolta näyttää riittäneen eritettä jokaiseen "löytämäänsä" purkkiin. Mainasimin Messukylän asemalla ( http://coord.info/GC2V9Q3 ) on kuitenkin melko normaalin oloinen loggaus seuraavana päivänä, joten uskon että joku pikkupoika vain pelleilee netin ääressä. Menen todennäköisesti tuonne Messukylän suunnalle, ja voin tarkistaa tilanteen itse.

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ke 13.06.2012 3:48

Itse tuossa kävin viikonloppuna toteamassa oman Tervasaari-purkkini kadonneen ilmeisesti valmistujais viikonlppuna.

Lieneepi aika rakennella alueelle uusi purkki tod. näk. multin muodossa.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
Curbaani92
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 09.01.2012 12:21

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Curbaani92 » Ke 13.06.2012 10:12

Muurame ja mun kätköt ovat saaneet olla suht rauhassa (onneksi), mutta yks jästitapaus sattui tuossa toukokuussa: Bunkkeri-kätkössä ( http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... c038d2c3d6 ) oli ennen regularkokoinen purkki joka lumien kevätsulamisen takia oli nostettu vähän näkyvämpään paikkaan, ettei sisältö kastuisi. Kuitenkin ensimmäisenä päivänä kun oli vesi kadonnut bunkkerin sisältä, oli viereisessä talossa asuneet naperot käyneet jästimässä kätkön. Onneksi olivat kirjoittaneet omat nimensä paperilapulle :D siitä sitten salapoliisin urakka alkoi ja sain viestitettyä lasten vanhemmille asiasta, jotka olivat hyvin asiallisia koko jutun suhteen :) Eivätpä ole enää käyneet jästimässä purkkia, tosin siihen voi vaikuttaa osalta purkin koon pienentyminen microon ja paikan vaihto.

Nyt menee vähän offtopic, mutta: Onko kellään muulla käynyt niin että jästit on saatu kuriin, mm. lasten kohdalla ottamalla yhteys vanhempiin?
"That dog älähts to which kalig calaht´s"

-Anonymous

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja ranto » Ke 13.06.2012 10:41

Curbaani92 kirjoitti: Nyt menee vähän offtopic, mutta: Onko kellään muulla käynyt niin että jästit on saatu kuriin, mm. lasten kohdalla ottamalla yhteys vanhempiin?
Kyllä juurikin näin on käynyt lähipurkeilla. Pojat kertoivat luokkakaverinsa tunkeneen Kuuvuori-kätkön purkkia sisältöineen toisen vastaanhangoittelevan luokkakaverin reppuun. Kävin puhumassa pojalle ja hänen isälleen. Toisilla lähipurkeilla oli tuhotöissä mukana myös toinen poika, jonka isä on tuttujani ja selitin puhelimessa asian. Nyt on lähipurkit hiukan rauhoittuneet - ja adoptoin Kuuvuorenkin itselleni. Luulisin, että nämä kyseiset jätkät tietävät, että purkin hävitessä tulen koputtelemaan ovelle.

Omatkin poikani ovat varmaan puhuneet kätköistä koulukavereille ja silloin voi käydä näin. Kun olen puhissut jästittyjä kätköjäni kotosalla, niin luulisin, että minun poikani ovat jo tajunneet varovaisuuden merkityksen tässä touhussa. Mutta lapset eivät aina osaa pitää suutaan kiinni - niinkuin ei aina aikuisetkaan.

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Tarya » Ti 26.06.2012 22:23

Tein omat johtopäätökseni - vihdoin - ja hyllytin loputkin neljä vielä jästimätöntä kätköäni Forssassa. Ks. esim. http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f8976c251f
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Geosusi
Viestit: 10
Liittynyt: To 08.03.2012 10:20

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Geosusi » Ke 27.06.2012 20:12

Onhan niitäkin ihmisiä jotka rekisteröityvät vain nähdäkseen kätköjen koordinaatit. :roll: Ja välittävät ne sitten eteenpäin tai käyvät tuhoamassa purkin itse. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Kahjoo
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 29.05.2012 23:25

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Kahjoo » Ke 04.07.2012 20:08


Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Ke 04.07.2012 20:27

Voin omalta osaltani sanoa että jos itse tapaan jästijän kätköllä niin voi ihan oikeasti käydä niin että vetelen kysymättä jästiä turpaan.. muutenkin tuo pinna on välillä aika lyhyt. Toki täytyy muistaa ja ymmärtää se että monet nuoret osaavat käyttäytyä ja kätköllä saattaa olla muitakin geokätköilijöitä liikkeellä jotenka en nyt ykskaks hyppää puskasta päälle :D

Vaikka en itse pidä esimerkiksi jalkapallosta niin en silti vetele kenttää autollani paskaksi koska joku muu voi tykätä pelaamisesta.Tai sitten kun en pidä suunnistuksesta niin en etsi ja rupea tuhoamaan rasteja vain siksi että ei iske itselleni kyseinen homma.
En tiedä miten yleistä tuo kätköjen tuhoaminen on muualla, toivottavasti noita ei satu kovinkaan paljoa Mutta mikäli joku jästi sattuu tätä lukemaan niin älä jooko tule ainakaan vastaan purkilla jos olen sielä itse! Myönnän että en ole kova juoksemaan mutta muuta osaamista löytyy senkin edestä.

Harrastuksena tämä on todella mukavaa ja täytyy ajatella kätköjen piilottamisessakin tietysti sitä että jos tahtoo täysin jästivapaan kätkön niin sen joutuu ilman muuta viemään semmoiseen paikkaan johon ei mopolla pääse. Ja koska nuoret eivät osaa enää juurikaan kuntoilla niin joku iso mäki saattaa olla liian kova haaste jästille ja kätkö jää tuhoamatta. Tai muu liian ovela paikka.

Tämä taas automaattisesti hankaloittaa kätkölle menoa ja moni muukin voi jättää kätkön väliin hankalan maaston tai paikan takia. Itselleni ei tuota vaivaa minkäänlainen maasto tai kiipeily mutta on toki ajateltava muitakin ihmisiä. itse pidän korpimaastosta ja hankalista paikoista muutenkin.
En usko että kukaan alle 16v kävelee vapaaehtoisesti 3 kilsaa metsässä vain tuhotakseen purkin. tai sitten pitää olla oikeasti kusta päässä niin että läiskyy korvista yli kun päätä kääntää

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 04.07.2012 21:36

Kaksisutta kirjoitti:En tiedä miten yleistä tuo kätköjen tuhoaminen on muualla
Eipä niistä kovin paljoa puhuta. Yksittäiset tapaukset herättävät siksi erityistä huomiota. Ymmärtäähän tuon, että muutaman kätkön joku saattaa hämmennyksissään tuhota, mutta tuskin sitä energiaa riittää kovin pitkäksi aikaa kun se hyötypuoli jää kovin vähäiseksi ja alkaa tulemaan pian kustannuksia matkoista ja välineistä. Joku saattaa tietysti tuntea jännitystä pelatessaan peliä "pahisten" puolella, mutta taitaa pian aika tylsäksi käydä ja jokainen DNF varmasti vituttaa kun "hyvikset" voittaa.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ke 04.07.2012 22:11

Kerronpa kuitenkin Helsingin Kivikon/Rajakylän purkista. Molempien lokeissa on ollut toisaalta rasistisia ja toisaalta eritteiden jättämiseen liittyviä kommentteja. Yhdessä virtsaa tosiaan taannoin oli, toisessa uhkauksista huolimatta ei tuntunut olevan.

Näiden purkkien kohtelussa kiintoisaa onkin se, että molemmista oli pikkuista ristipääruuvaria hyödyntäen poistettu terottimesta terät ja sen jälkeen ruuvattu pikkuruuvi takaisin terottimeen.
Viimeksi muokannut Tilhet, Su 15.07.2012 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Kätköjen jästijät vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Ke 04.07.2012 22:46

Ei hittolainen..

Vai minua epäillään trolliksi? ahaa,tämäkin asia tuli täytenä yllätyksenä itselleni mutta hyvä kun joku sen viisaampana kertoi. Onko tauti kovinkin vakava? Otappa pää pois pe******* ja käy katsomassa kätköt jotka olen jo merkannut löydetyksi ja tule sitten uudestaan puhumaan. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa ja henkisiä kärsimyksiä rumasta kielenkäytöstäni johtuen.Tänään on ollut melko huono päivä muutenkin mutta toki on typerää purkaa se muihin ihmisiin.
Kätköt olen pyrkinyt laittamaan aina täysin samalla tavalla takaisin kun ne olivat sinne mentäessä. Olen myöskin lukenut muutamia oppaita liittyen kätköilyn ihmeelliseen maailmaan. Mieleeni ei tulisi ikinä tuhota kätköä taikka vahingoittaa sitä. Kun kerran joku on vaivaa nähnyt sen viemisestä paikalleen. Vaikka olen harrastanut tätä hommaa vasta vähän aikaa niin olen saanut kokea monta mukavaa paikkaa ja maisemaa jossa en olisi ilman kätköjä käynyt varmasti ikinä. Vaikkain löytöjä on vasta vähän mutta jostain se on aloitettava.

Tämä on homman tarkoitus ja minä nautin tästä! Toivon että myös muut saavat ja ovat saaneet tältä harrastukselta monia antoisia kokemuksia ja syötyjä voileipiä kätköjen parissa. Etenkin louhos/kaivoskätköt ovat todella mielenkiitoisia mutta tylsää kätköä tuskin onkaan. Jos näkee vaivaa mennä kätkölle niin ilman muuta sinne mennään positiivisella asenteella ja löytämisen riemu on mielestäni mahtavaa,

Kuitenkin ajattelin vain aikaisemmassa tekstissäni tuoda ilmi oman huolestuneisuuteni asiasta mutta nyt täytyy lopettaa tämä foorumille kirjoittelu kokonaan ja etsiä kätköjä lisää sekä kirjoittaa nimi vihkoseen niin onpahan todisteitä käynnistä jos joku epäilee.

Nyt, mukavaa kesää kaikille täyspäisille ihmisille ja kanssakätköilijöille, pidetään kätköistä yhdessä huolta ja tottakait korjataan itse jos voidaan mikäli huomataan että kätköllä on joku hullusti!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”