Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja el2 » La 24.05.2008 8:37

Mistä se johtuu? Vai onko elämä niin liikkuvaa ettei vielä tiedä mihin aikoo asettua? Eikö luovuus riitä vai onko itselleen liian kriittinen. Alue saattaa olla jo "täynnä", ainakin pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella voi näin ollakin. Älä vertaa sitä muihin, tee siitä juuri sellainen kuin siitä tulee, oman itsesi näköinen.
Liian paljon on pitkään harrastaneita aktiiveja, monta sataa, jopa yli tuhat löytöä, muttei yhtään omaa kätköä. Jokaisella varmasti löytyy omat syynsä miksei ole purkkia toisten haettavaksi perustanut.
haittaaks se

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 24.05.2008 8:52

Minusta on ihan OK etteivät kaikki tee kätköjä. Jos joku on harrastanut jo vuosia ja löytöjä on satoja, on varmasti joku ihan hyvä perustelu miksei ole tehnyt omia kätköjä. Uskonkin, että on ihan oma ihmistyyppinsä, joka kätköjen etsimisen lisäksi tykkää tehdä omia kätköjä. Niillä raksuttaa aina päässä ulkona liikkuessa: "Tämä on hieno ja kätkön arvoinen paikka, minneköhän se purkin sijoittaisi ja miten siitä tekisi mahdollisimman ikimuistettavan..." He ovat niitä, jotka suunnittelevat jo ensimmäistä omaa kätköään, vaikka ei yhtään löytöä ole vielä tullut (itse kuulun siihen ryhmään). Voisipa melkein puhua vietistä, koska se mukana vievä tunne on niin voimakas kun omia purkkeja piilottelee, huoltelee ja lukee löytöloggauksia. Jonkun tilaston mukaan 10% kätköilijöistä on piilottanut 97% kätköistä.

Olen samaa mieltä siinä, että haluaisin kannustaa tekemään sen oman jemman. Muttei missään nimessä pakottaa ketään siihen. Siksi on hyvä ettei ns breeder-kätköjä enää saa tehdä. Harrastuksen alkuaikoina se varmasti oli tärkeä liikkeellepaneva voima. Pääkaupunkiseudulla toki on paljon kätköjä, mutta en tiedä vielä missä niitä olisi "liikaa". Kätkö on aina kiva löytää, oli se sitten "huono" tai "hyvä". Löytämisen ilo on aina mukana myös tusinakätköissä. (poislukien kiviaitalaskentamultimikrot :evil: )

Toinen asia kokonaan on maakunnat - sinne mahtuisi vielä paljon kätköjä! Nyt kun lomailukausi ei ole vielä alkanut on mahdollista kätköttää omilta kotinurkilta niitä näkemisen arvoisia paikkoja, juuri niitä mistä ei ole mainintaa turistioppaissa. Tulisi ohikulkumatkalla nähtyä pienestä pitäjästä muutakin kuin se siwa ja osuuspankki.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja el2 » La 24.05.2008 11:30

Ei kaikkien tarvitsekkaan tehdä kätköjä. Itse olen kanssasi samaa mieltä tuosta kätkön löytämisen riemusta. Monesti silti suuremman tyydytyksen saa siitä kun joku kanssa kätköilijä on löytänyt tekemäsi kätkön ja antaa riemun uuden paikan löytymisestä näkyä myös loggauksessaan. Itse tein kätköni jotta kätköilyporukalle jäisi jonkinlainen "perintö" minustakin aikanaan, eikä viitsinyt tonkia nurkkia pelkään etsimässä purkkeja kun tiesi ettei ole itse ensimmäistäkään laittanut muille haettavaksi.
Noista maakunta kätköistä sen verran että niiden avulla on todellakin päässyt tutustumaan paikkoihin joita ei muuten tulisi käytyä katsomassa. Kiitokset varsinkin tänne pohjoisen korkee22, artol, Kuntsi, Garme, tuulis, ja monet muut joiden nimeä ei tässä nyt tullut mainittua.
haittaaks se

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja tuulis » La 24.05.2008 13:46

Tuo haaskalinnun mainitsema, että ohikulkija näkisi muutakin kuin
siwan ja osuuspankin on ollut minulla yhtenä ajatuksena kun olen piilotusreissulle lähtenyt.

eilolma, kiva kun olet tykännyt. :D

piipaa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2008 22:36
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja piipaa » La 24.05.2008 18:46

Haaskalintu kirjoitti: He ovat niitä, jotka suunnittelevat jo ensimmäistä omaa kätköään, vaikka ei yhtään löytöä ole vielä tullut (itse kuulun siihen ryhmään).

Toinen asia kokonaan on maakunnat - sinne mahtuisi vielä paljon kätköjä! Nyt kun lomailukausi ei ole vielä alkanut on mahdollista kätköttää omilta kotinurkilta niitä näkemisen arvoisia paikkoja, juuri niitä mistä ei ole mainintaa turistioppaissa. Tulisi ohikulkumatkalla nähtyä pienestä pitäjästä muutakin kuin se siwa ja osuuspankki.
Juuri tuohon ihmisryhmään taidan itsekin kuulua, koska heti on mielessä kätkön piilotus, jo ennen tuota ensimmäistä löytöä.

Ja ajattelin pienen museon naapurissa heti kätköttää, paikka on sellainen, mistä en itsekään olisi tiennyt, ellen olisi naapuriin muuttanut.
Toinen idea oli paikalliset VPK:t, niitä on näillä nurkilla monta.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Laiskuutta, mukavuudenhalua, taitamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 26.05.2008 20:28

piipaa kirjoitti: Ja ajattelin pienen museon naapurissa heti kätköttää, paikka on sellainen, mistä en itsekään olisi tiennyt, ellen olisi naapuriin muuttanut.
Toinen idea oli paikalliset VPK:t, niitä on näillä nurkilla monta.
Hyvä, piipaa! That's the spirit! :)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”