Saaret johon pääsee ympäri vuoden lautalla / laivalla eivät kuulu, minun mielestä, saarikätköjen joukkoon, eivätkä käsittääkseni kuulukkaan. Saariston rengaskierroksella mielestäni tähditykset ovat tehty pitkälti oikein, ainakin mitä viime kesänä siellä käytiin. Venetaksi mielestäni on aivan eri asia. Jos kärjistetään, niin pääsehän ISS:llekin "avaruustaksilla", tai ainakin kohta. Se on vaan hieman kalliimpaa lystiä, joten samalla periaatteella ISS:llä olevan tähditys pitäisi pudottaa T1 tai T1.5, koska kyllä sinne varmasti pyörätuolilla pääsee.Jykk€ kirjoitti:Tuodaan keskusteluun vielä yksi pointti lisää nimittäin saaret johon pääsee maksulisella lautalla. (Näitä löytyy runsaasti mm. Ahvenanmaalta.) Jos apuväline tässä tapauksessa lautta on käytössä maksua vastaan se ei silti nosta T arvoa viideksi. Tässä oletuksena ilmeisesti on se että jos saareen on mahdollista päästä säännöllisellä reittiliikenteen vuorolla se ei vaikeuta mitenkään purkin hakua ja kyseessä ei tällöin ole ns. saarikätkö. Purkki rinnastuu tällöin purkkiin joka on saaressa minne pääsee siltaa pitkin. Erityisesti saaristossa on kuitenkin useita venetakseja joilla pääsee mihin tahansa saarelle maksua vastaa ilman sen suurempaa vaikeutta ja jopa helpommin kuin säännöllisillä lauttayhteyksillä.
Jykk€
Jos kärjistetään toiseen suuntaan, ajatellaan kätköä mihin pääsee tikkailla T5 ja saarikätköä T5. Niin kumpia "apuvälineitä" Suomessa on enemmän tikkaita vai veneitä? Jos tehdään oletus, että tikkaita. Joten eikös silloin T5 tikaskätkö pitäisi tiputtaa alemmas, koska tikkaat kuuluvat "normaaliin" varustukseen, eivätkä näin mitään "erikois"välinettä tarvita. Toki tikkaat voi vuokrata samaan tyyliin kuin maksat sen venetaksin.
Se on hyvä, että tarkastajat ovat nämä asiat linjanneet, ja toivottavasti pysyvät linjauksessaan. Toki keskustelua saa olla ja mielipiteitä tuoda esille.