Kätkörysät

Yleistä keskustelua kätköilystä
-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ma 16.02.2009 14:08

sgt_pepper kirjoitti:
pailakka kirjoitti:Piilotettaisiin niitä kätköjä sitten kun on löytöjä on kertynyt yhtä paljon kun 10km säteellä kotoa on purkkeja.
ja mie olisin tarvinut kaksi löytöä.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 16.02.2009 14:19

Itse tein ensimmäisen purkin melko pian, vain kuukausi-pari harrastuksen aloittamisen jälkeen. 10km säteellä on tosin nytkin vain 65 purkkia joista taitaa 3 olla omia, loput omat ovat viereisessä kunnassa joka oli melko tyhjä vielä viime syksynä. Olen kuitenkin saanut ensimmäisistäkin purkeista kehuja, toki esim. koordinaatit eivät olleet ihan tarkat koska silloin käytin vielä E71:n sisäistä GPS:ää. Itse olen huomannut myös paikkoja joissa tuntuu purkkeja olevan vähän turhissakin paikoissa, mutta on ne silti tullut haettua vaikkei erityisesti mieleen jääkään. On siinä pieni etsimisen ja löytämisen riemu kuitenkin.

Itse olen purkkeja tehdessä ennemminkin ottanut kriteeriksi sen, että haluan siinä olevan joku idea. On se sitten kiva maisema, piilotustapa tai mysteeri. Mysteereissä taas itselläni on ollut se, että koska idea on mysteerissä ei paikan tarvitse olla välttämättä erikoinen, joten etsin paikan johon saa sen regularin. Jotenkin tuntuu turhalta että mysteerin loppupiste on mikro ellei loppupiste sitten erityisesti liity mysteeriin tai sen aihealueeseen, koska muutenhan voisi etsiä paikan jonne regu mahtuu ja sijoittaa mysteerin sen mukaisesti. Tosin tämän "idea" -logiikan perusteella taitaa toiseksi uusin kätköni olla turhin, se kun on "vain" uimarannan vieressä :shock: Pitäisiköhän sitä alkaa itsekritiikkiä kehittämään ettei tusinapurkit lisäänny ;)

Loppupeleissä kuitenkin luulen että se "antaa kaikkien purkkien kukkia" on hyvä periaate. Toki on kivempi hakea ei-mikroja ja sellaisia joissa on jotain ideaa, mutta kyllä ne mikrotkin tulee otettua jos kätkökierroksen kohdalle osuvat :)

chris077
Viestit: 54
Liittynyt: La 04.10.2008 20:22
Paikkakunta: Helsinki, Paloheinä

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja chris077 » Ma 16.02.2009 14:36

10km:n säteellä löytyy 552 kätköä ettei tuo ehkä hyvä peruste täälläpäin olisi... tai no makuasia.

Itse en ole vielä piilottanut yhtään vaikka tarvikkeet olisi ainakin neljään kätköön. Ei vaan ole omasta mielestäni sopivaa paikkaa _vielä_ löytynyt.
Parhaat paikathan täältä lähistöltä on kätkötetty jo ajat sitten.

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ma 16.02.2009 15:08

Täältä ääni "anna kaikkien purkkien kukkia" -periaatteelle. Kun katson asioita vieläkin (eilen 50:nnen purkkini löytäneenä) aika aloittelijan näkökulmasta, näen asian niin, että on ollut suuri onni, että lähiympäristössä on ollut niin paljon purkkeja, myös niitä ihan tavallisia peruskätköjä. Niitä etsimällä on saanut harjoitella gepsin käyttöä ja yleensä vain koko tätä juttua. Aloittelijalle ei ole olemassakaan tusinapurkkia, kun jokainen purkki on aivan ihmeellinen ja jokainen löytö on suuri tapaus. Vähitellen sitä alkaa sitten huomata, että purkeissa on kuin onkin eroa, mutta ei se niiden peruspurkkien arvoa himmennä, vaan nostaa vain niiden nerokkaiden purkkien arvostusta. Helmet erottuvat kyllä aina.

Voisi myös yrittää määritellä tarkemmin, mitä laadulla purkeista puhuttaessa tarkoitetaan. Mikä on laadukas purkki? Kun olen toistaiseksi hakenut enimmäkseen kaupunkimikroja, omiksi lempipurkeikseni ovat nouseet ne, missä on nerokas naamiointi, siis purkki on ihan silmien edessä mutta sitä ei vain tajua. Sellaisen kun löytää, tulee todella iloiseksi. Muilla on varmaan erilaisia laadun kriteereitä, ja epäilemättä laadun määritteleminen myös muuttuu kätköilijäuran edetessä. Kuten sanottu, ihan aluksi laadukas purkki oli minusta jokainen purkki, jonka kykenin löytämään. :D

Sinänsä muuten mukavaa kuulla, että kehotetaan odottamaan ennen kuin julkaisee omia purkkeja. Olen ollut itse niin iloinen joka purkista, että vähitellen on alkanut tuntua siltä, että pitäisi kai pikku hiljaa jo kätkeä omiakin, ettei olisi aina vain saamapuolella. Ehkä voin siis etsiä vielä hyvällä omatunnolla toisetkin 50 ennen kuin otan paineita tästä asiasta.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja rtl » Ma 16.02.2009 15:09

Ainoat huonot purkit on ne joita ei löydä. :D Tämän takia en osallistu purkkien arvottamisskaboihin. Minusta kaikki ne jotka olen löytänyt, on olleet tekijöilleen kiitoksen verran arvoisia.

Hiukan ihmetyttää tällaiset keskustelut. Purkkejahan voi olla monta esim. houkuttelemassa SILLE (Jos SE on ainoa 100km säteellä ja sinne pitää rämpiä 10 kilsaa, niin kuka viitsi sitä hakea) purkille (ok - tämä on karrikoitu esimerkki, mutta kuvastanee ideaa), tai purkkeja voi olla paljon jotta houkutellaan tietylle alueelle, siihen tutustumaan, tai..... Mistä kukaan voi toisten mielestä tärkeitä paikkoja mennä arvostelemaan? Urbaaniympäristössä (tyyliin Helsinki) on niin miljoonia eri kolkkia joihin ei tulisi mentyä ilman kätköilyä. Usein matkallakin on nähtävää (tämä lienee yksi tärkeimpiä pointteja - omalta osalta). Loppujen lopuksi kätkö itsessään saattaa olla ihan antikliimaksi, mutta silti "hintansa väärti". Sitten on vielä reissareita palvelevat kätköt. On ihan hyvä että löytyy helppoja (isoja) purkkeja joihin noita voi (vähällä vaivalla) käydä pudottamassa, jos niitä käteen on tarttunut (tai hakemassa jos mieli tekee). Silti, niitä näkemättömiä paikkoja jää jäljelle ihan Helsingissäkin. Varmaan satoja/tuhansia... ellei useampiakin. Suomesta puhumattakoon.

(Liian) vaikeista mysteereistä puheenollen (en tiedä miten tuollainen määritellään, mutta joidenkin kohdalla on ollut pakko todeta, että ehkä ei sittenkään), niin kun sellaisen ratkaisee, niin..... :D Muutama kerta tämä sensaatio koettu, ja aina on ollut yhtä hauskaa. Sitä paitsi ne joista minä puhun ovat olleet täysin 100% yksiselitteisiä/loogisia/... Ovat vaan olleet vaikeita, mutta ratkaisun löydyttyä aivan ilmiselviä (sitten on toinen asia tällaiset "arvailuleikit" :? , joita minä yritän välttää, jos voin). Ratkaisun löytymiseen on silti saattanut mennä useita kuukausia (Violin Mile Velvet-mysteeriä ratkottiin pari kuukautta MST XX:n kanssa, ja välillä meinasi hermo pettää :lol:, silti sen ratkaisu on loppujen lopuksi ällistyttävän simppeli, mutta ei sitä ratkaisutyötä haluaisi jättää - näin jälkikäteen - tekemättä. Jos EI olisi ratkennut, niin kaivelisi kylläkin varmasti jälkikäteen :evil:).

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 16.02.2009 15:33

Ei kai ongelma (jos sitä nyt on ollenkaan) ole liikaa kätköjä. Laadusta on moni kirjoittaja maininnut. Itse aloittelijana olen iloinnut jokaisesta löydöstäni ja mm. gepsin ja maaston lukua harjoitellut. Helpoissakin tulee niitä DNF:ää logattua ja ilo on suuri, kun sen tokalla kerralla löytää. Minun mielestäni kätköissä pitäisi olla sitä "ideaa". No ideaa voi olla tietysti piilottajalla, kun sen marketin seinän kätköttää. Kyllähän ne reitit kätköille voivat myös olla se "idea". Ja itse tarkkailen myös muutakin kuin vain gepsin koordinaatteja ja etäisyysmittaria :)

Olisi edelleen mielenkiintoista tietää (ei jaksa nyt googlettaa), että mikä on tarkastajien rooli (muuta kuin goordinaattien tarkastus)? Paljonko on muuten toleranssi koordinaateissa?

Itselle tuli sama mieleen, että uutena kätköilijänä opettelee piilotuksen saloja niitä löytöjä tekemällä. Jos kaikki löydetyt kätköt ovat ns. rysissä, niin helposti ehkä sen ekan kätkön myös piilottaa monen mielestä huonoon paikkaan. Mutta onhan sekin tarpeellinen niille, jotka määrää hakevat ja ovat kaikki jo löytäneet vaikka 100km alueelta ja omaan kylään kätkö/kätköt ilmestyy.

Eiköhän tämä ryhmä ole kuitenkin hyvin heterogeeninen, joten kaikenlaisia kätköjä ja kätköilijöitä löytyy (ja jäsenmäärä kasvaa kovaa vauhtia). Ja pitäisikö se vain suvaita.

Kyllä ehkä kätkökuvauksen niukkuus ja kätköloggauksien niukkuus voi olla merkki, että sitä ideaa ei oikein ole ollut. Jääköön se siis hakematta (ellei nyt ihan satu ohi kulkemaan muissa asioissa) :wink:

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 16.02.2009 16:06

rthomasl kirjoitti:Urbaaniympäristössä (tyyliin Helsinki) on niin miljoonia eri kolkkia joihin ei tulisi mentyä ilman kätköilyä. Usein matkallakin on nähtävää (tämä lienee yksi tärkeimpiä pointteja - omalta osalta). Loppujen lopuksi kätkö itsessään saattaa olla ihan antikliimaksi, mutta silti "hintansa väärti".
Niin kuin omassa kirjoituksessanikin toin esille niin komppaan tätä kyllä vahvasti.
Vaikka ympäristö tuntuisi alkuunsa kuinka arkiselta tahansa niin monasti sieltä löytyy monenlaista mielenkiintoista. Sitä saattaa huomata vaikka jonkin julkisen taideteoksen, törmätä johonkin uuteen isompaan tai pienempää puistoon tahi sitten huomata jonkin kivannäköisen tai erikoisen talon. Vaihtoehtoa on vaikka kuinka paljon, kun vain muistaa pitää silmänsä auki. Ja unohtamatta tietenkään pelkästään sitä liikkumista!

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ma 16.02.2009 20:25

barlow39 kirjoitti:Tietysti olisi kiva tietää, miten geokätkötarkastajat ottavat kantaa kätköihin (vai ottavatko?). Sieltä kautta kai sitä voisi yrittää vaikuttaa, mutta kuka päättää ja mitä?
Kätkötarkastajat tsekkaavat, että uudet jemmat ovat GC:n ohjenuorien mukaisia. Sensurointi ei kuulu toimenkuvaan(, vaikka kieltämättä joskus tekisi mieli...) Eli kaikki kätköt, jotka täyttävät säännöt, julkaistaaan.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 16.02.2009 20:51

PekkaR kirjoitti:
barlow39 kirjoitti:Tietysti olisi kiva tietää, miten geokätkötarkastajat ottavat kantaa kätköihin (vai ottavatko?). Sieltä kautta kai sitä voisi yrittää vaikuttaa, mutta kuka päättää ja mitä?
Kätkötarkastajat tsekkaavat, että uudet jemmat ovat GC:n ohjenuorien mukaisia. Sensurointi ei kuulu toimenkuvaan(, vaikka kieltämättä joskus tekisi mieli...) Eli kaikki kätköt, jotka täyttävät säännöt, julkaistaaan.
Ja näin sen täytyykin olla. Kyllä Suomeen purkkeja mahtuu ja kun niitä riittävästi piilottelee, onnistuu jotkut niistä väistämättä olemaan laatukätköjä, myös rysissä. Kuten aiemmin joskus jossain todettiin, sanalle laatu on monia eri merkityksiä. Ei olisi oikein, jos Reviewer joutuisi ottamaan sellaiseen asiaan kantaa ja päättämään omien mieltymystensä mukaan, mikä kätkö pääsee laatuseulan läpi ja mikä ei.

Jos kätkörysät eivät kiinnosta niin nehän voi jättää väliin ja jos jotkut yksittäiset kätköt aiheuttavat puistatuksia, ne saa helposti ignoreen.

Niin, että annetaan kaikkien purkkien kukkia.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 16.02.2009 21:45

Kiitos alkuperäisen viestin kirjoittajalle. Aihen on hyvä. Jossain viestissä kerrottiin, että "hyviä" kätköjä tehtiin pari vuotta sitten ja nyt taso on laskenut. Tämä voi johtua kätköilyn popularisoitumisesta, sillä kätköilystä on tehty juttuja lehtiin, televisioon ja nettiin. Yhä suurempi määrä ihmisiä liittyy harrastajiksi - taviksia enemmän kuin friikkejä. Näin kävi aikoinaan Internetillekin. :D

Jos tämän kokee ongelmaksi, sitä voi helpottaa kun jättää hakematta D=1/T=1 traditionaaliset kätköt.

Popularisoitumista on kai sekin, että kätköt jätetään oman onnensa nojaan alkuinnostuksen jälkeen. Tuntemani kätköilijä laittoi oman purkkinsa - tavallisesta käytetystä margariinirasiasta ja sisällöstäkin puuttui jotain oleellista (muistaakseni minigrip lokikirjan ympäriltä). Suorastaan surkeuden surkeus. Margariinirasia ei kestä pitkään. :(
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja stebu » Ma 16.02.2009 23:02

haq100 kirjoitti:On meillä nyt ongelma käsissä jos on liikaa kätköjä, itkeäkkö vai nauraa :?:
Itsekin muutaman purkin piilottaneena ...
konta1 kirjoitti:Pimeässä haetaan FTF, vaikka piilottajan ideana oli näyttää vaikka hieno maisema
Kaukaa ei FTFää nykyään pysty/kerkeä hakemaan, joten todennäköisesti FTFn hakija on kyseisen maiseman jo nähnyt aiemminkin.
haq100:n purkit on ihan kivoja, kiitos!
Mutta piti vaan kompata tätä FTF-juttua. Juuri hain pimeässä (niin pimeässä kuin talvisessa metsässä voi olla) 3 FTF:ää :D :D :D . Tienoo oli tuttua (sienestysmaita), mutta öiset ja talviset maisemat vähän outoja. Joka tapauksessa mukavaa vaihtelua. :)
-stebu

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 17.02.2009 1:18

karamellielli kirjoitti: Että tänne Muurameen saa ihan mielellään virittää oikein kunnon rysän, mieluiten karamelliellin lenkkipolun varteen. Kiitos. :lol:
Kyllä me Olron kanssa parhaamme tehdään :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ti 17.02.2009 9:20

Dragonfly Vet kirjoitti:
karamellielli kirjoitti: Että tänne Muurameen saa ihan mielellään virittää oikein kunnon rysän, mieluiten karamelliellin lenkkipolun varteen. Kiitos. :lol:
Kyllä me Olron kanssa parhaamme tehdään :lol:
Olen huomannut. :wink: Kiitos vaan. Lisääkin saa tehdä. :P Voin jopa itse osallistua talkoisiin, noin niin kuin vastapalvelukseksi. On yksi hyvä paikka tiedossa, kunhan vaan jaksaisin rämpiä sinne ensin itse.

Numb
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 18.11.2008 9:39

Re: Kätkörysät

Viesti Kirjoittaja Numb » Pe 20.03.2009 2:04

Täytyy palata tähän taannoin esille tulleen aiheeseen. Itse lyhyehkön kätköilyurani (255 löytöä, 5 piilotettua) aikana olen huomannut, että ns. turhat kätköt (esimerkkinä hienoa itsekritiikkiä osoittanut kätkö http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCM9YT ) eivät juurikaan nosta mielialaa löydettäessä. Toki ymmärrän, että osa meistä haluaa harrastaa tätä lajia kilpailumielessä, oli se sitten FBA:t, FTF:t, löytöjen määrä, D/T-tasot tai jokin muu ja heille usein kelpaa mikä tahansa ja ehkä jopa parhaiten 1/1 tradi. Itsekin tykkään tilastoista ja olen "syyllistynyt" kaikkiin muihin mainitsemiini paitsi FBA:n metsästykseen. Olen kuitenkin vähitellen pyrkinyt välttämään näitä kaikkein "turhimpia" kätköjä, joilla ei ole minkäänlaista funktiota, vaan on menty päinvastoin kuin GC.comin oppaassa on sanottu:"On the same note, don't go cache crazy and hide a cache every 600 feet just because you can." Kaipa sitä itsekin voisi viedä filmipurkin aina 160 metrin välein ja nimetä kätköt paikalle sattuvan "nähtävyyden" mukaan, kuten kadun, puiston tms. nimen mukaan, mutta oma itsekritiikkini ei kestäisi moista turhuutta.

Alankin pikku hiljaa ymmärtää, että osa vanhoista konkareista on lopettanut nettiin loggaamisen tai siirtynyt toisille sivustoille, koska väistämättä tällainen suuntaus ei varmasti miellytä kaikkia. Jotenkin toivoisi, että jokainen uutta kätköä suunnitteleva hieman miettisi, mitä haluaa tällä kätköllä kertoa muille tai mikä tämän kätkön tarkoitus mahtaa olla. Mysteerikätkö voi hyvinkin olla ns. turhassa paikassa, jos itse mysteerin ratkaiseminen vaati jotain muuta kuin alle 5 min googlaamisen. Muilla kätköillä voisi edes hieman miettiä onko kätköpaikka jotenkin erityinen kulttuuriltaan, maisemaltaan, tunnelmaltaan, teemaltaan tai vaikkapa toteutukseltaan, eikä vain esim. K-kauppa tai mitäänsanomaton puistonpahainen.

Tämä nyt vain omana vaatimattomana mielipiteenäni, kuten aimmin on moneen otteeseen todettu, jokainen harrastakoon tätä lajia kuten parhaaksi näkee.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”