Erikoinen esto?

Yleistä keskustelua kätköilystä
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 04.05.2013 19:48

arisoft kirjoitti:Minä olen alusta asti käsittänyt asian niin, että favoja oikeuttaa antamaan vain löydetyt kätköt ja niitä voi antaa vain löydetyille kätköille.

Joskus voi toki tulla sellainen kätkö vastaan, että favon haluaisi antaa ihan notellakin.
Pitäisikö notella laittaa se dnf myös?...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 04.05.2013 20:05

vihtis83 kirjoitti:Voihan sen "favoruusukkeen" vaikka tulostaa paperille, laminoida ja sitten jättää sinne hienolle maisemapaikalle johonkin näkyvään kohtaan niin muutkin kävijät näkee että paikkaa on "favotettu." Mutta kätkölle annetaan se "favo" vasta sitten kun se on löydetty. Waymarkkaushan on myös kätkötöntä kätköilyä.
Niin joo eli pitää "todistaa" toisille se että on käynyt paikalla! Voisihan sen valokuvan liittää paikalla käynnin todisteeksi kuten nämä geokohteiden käytäntö, jossa ei ole purkkia vaan lähetettävä kuva itsestä ja vaikka siitä omasta gps välineestä!... Itse vain en tajua miten se purkkin löytäminen vasta tekee siitä maisemasta favon arvoisen, maisemahan on löydetty ja dnf kirjattu rehellisesti?
No tämä on niin tätä erilaista arviointia jokaisen omilla mietteillä ja hyvä niin, jotta kaikilla hyvä mieli tästäkin harrastuksesta ja kehittyy tarviten!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Seq » La 04.05.2013 21:17

AFTM#4 kirjoitti:Kohdettahan kätköilyssä esitellään!
Se on hyvä, että kerrotaan, mikä on kätköilyssä tavoitteena, kun minä tyhmänä luulin, että tätä saa harrastaa ihan omalla tavallaan. Kiitos ohjauksesta Oikealle Tielle (tm).

Jotenkin vaan ne metsät on niin nähty ja kivien aluset kaiveltu.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 04.05.2013 21:38

haksu10 kirjoitti:En siis itse näe mitään ongelmaa siinä, että kätkö pitää olla löydetty enkä ymmärrä miksi mikään ei voi koskaan olla hyvin vaan aina vaan halutaan kaiken olevan eri lailla eikä mitään estoja taikka rajoja jne.
Sellaista ongelmaahan ei sitten näköjään olekaan, että kätkö pitäisi olla löydetty. Favoriitit ovat vinkki muille siitä, että joku tykkää kätköstä tavalla tai toisella. Sitä siis suositellaan muille tai kannustetaan tekijää hyvästä ideasta. Miksei voisi suositella kätköä, jonka tietää tutustumisen arvoiseksi, vaikka ei olisikaan logannut sitä löytyneeksi? Kätköjen löytäminenhän tilastoidaan ihan eri systeemillä.

ps. Kahdella kätköllä on tällä hetkellä favoritesuhde 200% :D

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Seq » La 04.05.2013 22:25

arisoft kirjoitti:Sellaista ongelmaahan ei sitten näköjään olekaan, että kätkö pitäisi olla löydetty. Favoriitit ovat vinkki muille siitä, että joku tykkää kätköstä tavalla tai toisella. Sitä siis suositellaan muille tai kannustetaan tekijää hyvästä ideasta. Miksei voisi suositella kätköä, jonka tietää tutustumisen arvoiseksi, vaikka ei olisikaan logannut sitä löytyneeksi? Kätköjen löytäminenhän tilastoidaan ihan eri systeemillä.
Miten voit suositella kätköä, jos et ole sitä löytänyt?

Onkos nää ns Uskon Asioita (tm)?

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » La 04.05.2013 23:32

Seq kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Sellaista ongelmaahan ei sitten näköjään olekaan, että kätkö pitäisi olla löydetty. Favoriitit ovat vinkki muille siitä, että joku tykkää kätköstä tavalla tai toisella. Sitä siis suositellaan muille tai kannustetaan tekijää hyvästä ideasta. Miksei voisi suositella kätköä, jonka tietää tutustumisen arvoiseksi, vaikka ei olisikaan logannut sitä löytyneeksi? Kätköjen löytäminenhän tilastoidaan ihan eri systeemillä.
Miten voit suositella kätköä, jos et ole sitä löytänyt?

Onkos nää ns Uskon Asioita (tm)?
Eikös tuossa jo tullut perustelut sille, miksi voisi suositella kätköä, vaikkei sitä ole löytänyt? En ole ajatellut favojen olevan vain sitä varten, että itse kätköPURKKI on jotenkin hieno. Favoja voi antaa monesta muustakin syystä. Itselleni näitä "muita syitä" ovat olleet a) hieno kätköpaikka b) hieno kätkökuvaus c) hieno mysteeri d) unohtumaton kokemus. Ja en nyt kritisoi sääntöä "vain löydetyille voi antaa favon" vastaan. Ihan hyvä sääntö sinänsä: harmi vaan, että sitä voi kikkailemalla kiertää. Muuten voisi laittaa favon vaikka Mount Everestin earthcachelle kirjaamalla "what a wonderful idea to put a cache here" :wink:

Mutta edelleen: kyllä voisin suositella kätköä DNF:n kirjaamisen jälkeen tai mysteerin ratkaisemisen jälkeen, vaikka en olisi paikalla edes käynyt. Miksi ei voisi suositella? Uskon Asioitahan nämä muutenkin on. Toiset tykkää citymikroista, toiset haastavassa maastossa olevista ja jotkut mysteereistä. Hyvä, että kaikille löytyy jotain ja kaikkea ei ole pakko hakea :)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Seq » La 04.05.2013 23:57

Black_Island kirjoitti:
Seq kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Sellaista ongelmaahan ei sitten näköjään olekaan, että kätkö pitäisi olla löydetty. Favoriitit ovat vinkki muille siitä, että joku tykkää kätköstä tavalla tai toisella. Sitä siis suositellaan muille tai kannustetaan tekijää hyvästä ideasta. Miksei voisi suositella kätköä, jonka tietää tutustumisen arvoiseksi, vaikka ei olisikaan logannut sitä löytyneeksi? Kätköjen löytäminenhän tilastoidaan ihan eri systeemillä.
Miten voit suositella kätköä, jos et ole sitä löytänyt?

Onkos nää ns Uskon Asioita (tm)?
Eikös tuossa jo tullut perustelut sille, miksi voisi suositella kätköä, vaikkei sitä ole löytänyt? En ole ajatellut favojen olevan vain sitä varten, että itse kätköPURKKI on jotenkin hieno. Favoja voi antaa monesta muustakin syystä. Itselleni näitä "muita syitä" ovat olleet a) hieno kätköpaikka b) hieno kätkökuvaus c) hieno mysteeri d) unohtumaton kokemus. Ja en nyt kritisoi sääntöä "vain löydetyille voi antaa favon" vastaan. Ihan hyvä sääntö sinänsä: harmi vaan, että sitä voi kikkailemalla kiertää. Muuten voisi laittaa favon vaikka Mount Everestin earthcachelle kirjaamalla "what a wonderful idea to put a cache here" :wink:

Mutta edelleen: kyllä voisin suositella kätköä DNF:n kirjaamisen jälkeen tai mysteerin ratkaisemisen jälkeen, vaikka en olisi paikalla edes käynyt. Miksi ei voisi suositella? Uskon Asioitahan nämä muutenkin on. Toiset tykkää citymikroista, toiset haastavassa maastossa olevista ja jotkut mysteereistä. Hyvä, että kaikille löytyy jotain ja kaikkea ei ole pakko hakea :)
Kaippa GS noudattaa periaatetta, että fyysiseen geokätköön kuuluu logikirja ja taitaa jopa jonkin lainen rasia yms container.

Se ei ole siis kuvaus ilman purkkia, maasto ilman purkkia yms, ainakaan, jos puhutaan purkin sisältävistä kätköistä.

Voihan sitä tykätä vaikka rannalla olleen naisen ruokinta- ja istumakukkuloista. Tekeekö se kätköä paremmaksi, jollei sitä edes löydä. Jos sattuukin olemaan väärällä aarilla tai jopa hehtaarilla.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun tradi on ihan jossain muualla, kuin naatit kertovat. Tarina kertoo tradista hieman pohjoisemmassa, joka oli yli saturaation vieressä...

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 05.05.2013 0:25

Seq kirjoitti:Kaippa GS noudattaa periaatetta, että fyysiseen geokätköön kuuluu logikirja ja taitaa jopa jonkin lainen rasia yms container.
Tietysti. Eihän se muuten olisi geokätkö.
Seq kirjoitti:Se ei ole siis kuvaus ilman purkkia, maasto ilman purkkia yms, ainakaan, jos puhutaan purkin sisältävistä kätköistä.
Ei tietenkään. Eihän sellaisesta ole ollut kysekään.
Seq kirjoitti:Voihan sitä tykätä vaikka rannalla olleen naisen ruokinta- ja istumakukkuloista. Tekeekö se kätköä paremmaksi, jollei sitä edes löydä. .
Tottakai voi tykätä :D . Tykkäisin minäkin Nummirockista, jossa aloin seurustella mieheni kanssa. Tai joistain muista paikoista, joita tässä nyt ei viitsi mainita, koska olisi K-16 :wink: . Ero on se, että niissä ei ole geokätköä. Tai ehkä jossain on, mutta onneksi en ole löytänyt niitä, ettei favoa tarvitse SEN perusteella antaa :D . Eli taidamme kiistellä asiasta, josta olemme samaa mieltä? Olen löytänyt kätkön, jolle halusin favon antaa, mutta en saanut (sillä hetkellä) nimeäni lokikirjaan. Ja toisaalta olen käynyt paikalla ihan vain kätkön takia ja se kannatti (onneksi myös löytyi) ja annoin favon geokätkön paikalle, en itse pakastepurkille.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Su 05.05.2013 0:43

En nyt ota kantaa tuohon mahdollisuuteen favottaa purkkia sitä löytämättä, mutta kun aihetta sivutaan, niin itselle se paikka on tärkeämpi kuin purkki. Vaikka Turun liikennemerkki tai Jyväskylän pyörätienvarsi sisältäisi minkälaisen insinööritaidon mestarinäytteen, jää kyllä favot antamatta. Pidän saturaatiosta ja mielenkiintoisista paikoista luonnossa. Kai jokaisella on oma syynsä lätköillä, toisilla kerätä maksimit P-paikkakätköistä ja toisilla se primus motor lähteä suolle konttaamaan. Onneksi kaikkia löytyy, ja ymmärrän hyvin halua favottaa paikkaa.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 05.05.2013 9:28

Black_Island kirjoitti:Tottakai voi tykätä :D . Tykkäisin minäkin Nummirockista, jossa aloin seurustella mieheni kanssa. Tai joistain muista paikoista, joita tässä nyt ei viitsi mainita, koska olisi K-16 :wink: . Ero on se, että niissä ei ole geokätköä. Tai ehkä jossain on, mutta onneksi en ole löytänyt niitä, ettei favoa tarvitse SEN perusteella antaa :D . Eli taidamme kiistellä asiasta, josta olemme samaa mieltä? Olen löytänyt kätkön, jolle halusin favon antaa, mutta en saanut (sillä hetkellä) nimeäni lokikirjaan. Ja toisaalta olen käynyt paikalla ihan vain kätkön takia ja se kannatti (onneksi myös löytyi) ja annoin favon geokätkön paikalle, en itse pakastepurkille.
Minulla ei ole mitään mielipidettä suuntaan tai toiseen, onko se oikein tai väärin, että niitä pisteitä ei voi antaa kuin löydetyille. Yritän vaan ymmärtää GS:n toimintatapaa asiassa.

Eniten mietityttää ihmiset, joiden mielestä kaikki on aina toteutettu väärin ja siitä vingutaan baaritiskillä tai jossain kansallisella foorumilla. Tehkää jotain, älkääkä vain kerätkö samanmielisten nuoleskelua!

Voihan sitä laittaa GS:lle muutosehdotuksen, että favoja voi laittaa ihan miten vaan ja sille sitten masinoida geokansanliikkeen...

Luultavasti siitäkin vinguttaisiin, jos GS jakaisi sata dollaria joka premiumille, kun ei ole euroja ja miksi tavalliset memeberit ei saa ja joutuu maksamaan veron ilmaisesta rahasta yms...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 05.05.2013 18:58

Jokaisella on favo-kertymät ja sitä ei voi yhteen kätköön antaa kuin kerran! Miksi täällä ihmetellään 120%-200% favoja, kuka keksinyt ne prosentit?
No tietenkin niitä verrataan väärin maisemasta löydetyn mikropurkin suhteen?...
On kuitenkin mukavaa, että on tämmöinen rentouttava harrastus keksitty ihmisille viihteeksi! Jankataanko tästä vielä asiaa maailmantappiin saakka?

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 05.05.2013 19:05

haksu10 kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti:Voihan sen "favoruusukkeen" vaikka tulostaa paperille, laminoida ja sitten jättää sinne hienolle maisemapaikalle johonkin näkyvään kohtaan niin muutkin kävijät näkee että paikkaa on "favotettu." Mutta kätkölle annetaan se "favo" vasta sitten kun se on löydetty. Waymarkkaushan on myös kätkötöntä kätköilyä.
Niin joo eli pitää "todistaa" toisille se että on käynyt paikalla! Voisihan sen valokuvan liittää paikalla käynnin todisteeksi kuten nämä geokohteiden käytäntö, jossa ei ole purkkia vaan lähetettävä kuva itsestä ja vaikka siitä omasta gps välineestä!... Itse vain en tajua miten se purkkin löytäminen vasta tekee siitä maisemasta favon arvoisen, maisemahan on löydetty ja dnf kirjattu rehellisesti?
No tämä on niin tätä erilaista arviointia jokaisen omilla mietteillä ja hyvä niin, jotta kaikilla hyvä mieli tästäkin harrastuksesta ja kehittyy tarviten!
Itse en edelleenkään ymmärrä miksi kätköilyn pitäisi olla retkeilyä, eli fanitetaan ja arvostellaan maisemia eikä kätköä; toki hyvät maisemat ovat plussaa kätkökokonaisuudessa mutta pelkkänä favopisteen kriteerinä en niitä näe. Ehkäpä .comin ideana on juuri löytöloggaukseen perustuen rajata satunnaisten favojen heittelyä jotta edes jotain loogisuutta olisi asiassa.

En siis itse näe mitään ongelmaa siinä, että kätkö pitää olla löydetty enkä ymmärrä miksi mikään ei voi koskaan olla hyvin vaan aina vaan halutaan kaiken olevan eri lailla eikä mitään estoja taikka rajoja jne. Mutta näkökulmani ehkä johtuu siitä että olen tosiaan tehnyt liikaa työtä (=loppuunpalanut) sivuston kanssa, mutta jääpä jotain muistoksi jälkipolville maallisesta vaelluksestani :P
Älä Haksu10 lopeta, minä favotan tämän sivuston ylläpidosta! Olen löytänyt sivun jossa ei ollut edes purkkia!...

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 05.05.2013 21:27

AFTM#4 kirjoitti:Jokaisella on favo-kertymät ja sitä ei voi yhteen kätköön antaa kuin kerran! Miksi täällä ihmetellään 120%-200% favoja, kuka keksinyt ne prosentit?
No tietenkin niitä verrataan väärin maisemasta löydetyn mikropurkin suhteen?...
On kuitenkin mukavaa, että on tämmöinen rentouttava harrastus keksitty ihmisille viihteeksi! Jankataanko tästä vielä asiaa maailmantappiin saakka?
Nuo yli sadan prosentin favolukemat tulee siitä, jos kätkön on vaikka löytänyt yksi ihminen, joka on antanut favon ja sitten toinen laittaa löytöloggauksen ja favon, jonka jälkeen poistaa loggauksensa. Kätkössä on edelleen kaksi favoa, mutta vain yksi löytö. Näin se favoprosentti on 200 %, vaikka siellä lukeekin vaan 100 %. Joka tapauksessa tulee jännä vääristymä siihen lukuun

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”