aku506 kirjoitti:OC:ssä on se ongelma, että vaikka se nyt aloittaakin vapaana (open!) sivustona, se on kuitenkin suuren yrityksen omistama, ja tulisi kaupallistumaan samanlaiseksi kuin GC.com aikojen saatossa.
Ja mikä se kätköjen mahtavuusluokitus on?
Saattaahan siinä niin käydä, mutta sittenhän ollaan samassa tilanteessa kuin gc:n kanssa nyt. Ei kai sen mahdollisuuden pidä antaa masentaa niin että jättää koko homman väliin - onhan myös yhtä lailla mahdollista että se ei tule kaupallistumaan. Aika näyttää.
Mahtavuusluokitus tuntuu hiukan huvittavalta siinä mielessä että kätkön tekijä määrittelee sen itse. Idea alkaa toimia kun hoksaa että jokainen kätkön loggaaja voi sen (kuten muutkin attribuutit) määritellä loggauksessa mieleisekseen ja kätkön luokitukset muuttuvat loggausten mukaan. Kun kätköllä on reilusti loggauksia, tuosta "mahtavuusluokituksesta" näkee suoraan mitä mieltä loggaajat ovat kätköstä olleet - kuinka hauska kokemus sen etsiminen on ollut. Samoin kätkön vaikeus ja maastoluokitus muuttuvat pikkuhiljaa itsestään kohti sitä millaisena etsijät sen näkevät, ilman että tarvii kätkön omistajaa anella muuttamaan virheellisiä luokituksia.
Itse olen pähkinyt omaa lähestymistapaani tähän OC:hen, eikä pelkästään "listatako vai eikö listata" vaan miten homma etenisi tulevaisuudessa. Yksi mahdollisuus voisi olla, että crosspostaan kätköni OC:hen ja laitan GC.comiin kuvauksen alkuun huomautuksen että kätkö löytyy myös OC:sta ja suosittelen kyseisen siten käyttöä. Jos OC alkaa saada tuulta siipiensä alle, saattaisin jossain vaiheessa poistaa kätköni kokonaan GC:n puolelta. Sinänsä tässä ketjussa esitetyt argumentit crosspostausta vastaan ovat ihan hyviä, mutta toisaalta juuri sillä tapaa saataisiin OC:hen reilusti kätköjä nopeassa tahdissa. Omat kätköthän voi siirtää suoraan GPX-tiedostoina OC:n puolelle, samoin omat loggaukset muiden kätköihin.
OC:n foorumeita selaillessani sain sen käsityksen, että sivuston kehitys on ainakin tähän asti mennyt kohtuullisen hyvin käyttäjäyhteisön mielen mukaan, eli Garmin on kuunnellut käyttäjiä herkemmällä korvalla kuin Groundspeak. Jos näin jatkuu tulevaisuudessakin, on ihan mahdollista että OC:sta kehittyy juuri "se kunnollinen kätköilysivusto" jolla porukka haluaa kätköilyä harrastaa.