Kulkurajoituksia:
Tuoreissa Vanhankaupungin lahden kätköissä varoitellaan mökkialueesta - mikä on viisautta ja ylläpitää sopua kun huomioidaan vakituiset käyttäjät ja muut kulkijat.
Kätköilyn lisäksi myös maastopyöräilyssä ja sieni- ja marja-aikaan näihin väylien käyttöoikeuksiin törmää. Pahimmillaan kaupungin lähiseudun mtb traileille on raahattu puunrunkoja ja muuta vaarallista rojua sekä renkaiden rikkojia jopa pimeisiin mutkiin jopa hengenvaaraa aiheuttamaan. Kuulopuheiden mukaan tuolla etelärannikon parhailla lintujen spottailupaikoille ja rannankala-apajille vievien teiden lisäksi polkujakin on tukittu.
Niinhän tuossakin on varmaan käynyt - aattelepa omalla kohdalles ..
Koitetais vaan olla sovussa eikä olla Juhoja ja tartuta kirveeseen kun alavirtaan lastu ui. Niin saadaan jatkossakin leikkiä kaikki tätä leikkiä.
Täähän karkasi off-topic osastoon kokonaan, mutta olkoon.
Tunnustan: Olen yksityistien osakas ja olen rikkonut liikennemerkeillä osoitettua yksityistien ajokieltoa moottoriajoneuvolla. Kaahannut olen vain ihmisvoimaisella pyörällä yksityisteillä..
Täällä asialliselta vaikuttavaa kirjoittelua Maanmittarilta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/87627 ... nt-4123686 asiasta yllättävässä paikassa.
Yksityisteistä
Maanmittari 31.3.2004 11:45
Yksityistiellä saa liikkua seuraavasti.
a) Tieosakaat jos tieoikeus on virallisesti perustettu maanmittaustoimituksessa tai kunnan tielautakunnan päätöksellä. (eli tieosakkaat on määrätty)
b)Sopimukseen perustuvalla tieoikeuden kohdalla kulkuoikeus määräytyy sopimuksen perusteell
c) Jos sopimustakaan ei ole niin tietä saa käyttää maanomistaja (ja hän saa myös määrätä kuka muu saa käyttää tietä)
Muilta käyttäjiltä saa tien sulkea muutamin poikkeuksin josta myöhemmin.
Suomen laki (tarkemmin Laki yksityisistä teistä) määrittelee yksityistien tieksi joka ei ole yleinen tie tai katu. Yleinen tie on tiehallinnon hoidossa oleva tie (jolla on mm. tiennumero) ja kadut ovat asemakaava-alueen liikenneväyliä jotka kunta ylläpitää. Kaikki muut tiet ovat yksityisteitä.
Jos yksityistie on perustettu maanmittaustoimituksessa tai kunnan tielautakunnan päätöksellä niin samalla on määritetty tarkasti ketkä saavat käyttää tietä (ja he myös kustantavat tienpidon). Muilta kulkijoilta voidaan periä tiemaksuja. Satunnaisia kulkijoita varten tie voidaan sulkea. (eli laittaa lukittava portti) Poikkeus on jos yksityistie saa kunnalta tai valtiolta avustuksia jolloin tietä ei saa sulkea.
Sopimukseen perustuvat yksityistiet ovat hankalampia varskin kun jos ne perustuvat suulliseen sopimukseen. Suullisen sopimuksen sisällöstä voidaan tietysti aina lähteä käräjille mutta varsinkin kun todistajia ei enää ole niin tulos on epävärma.
Parempi ja pysyvämpi keino tällaisissa tapauksissa, kun on epäselvyyttä sopimukseen perustuvasta tieoikeudesta, on hakea maanmittaustoimistosta yksityistietoimitusta jossa määrättäisiin paikkaan virallinen tieoikeus joka kirjataan kiintistörekisteriin. Todennököisesti toimituksessa tieoikeus määrätään tällaisessa tapauksessa olemassaolevan tien paikalle. Poikkeuksena voi olla jos nykyinen tienpaikka aiheuttaa rasitetulle (se jonka alueella tie kulkee) kohtuutonta haittaa esim. koska tie kulkee pihapiirin lävitse tai vastaavaa. Tällöin voidaan tieoikeutta siirtää ja määrätä rakennettavaksi tie ositain uudestaan. Toimituksessa voidaan myös päättää osittelusta jonka mukaan mahdolliset uuden tien rakennuskustannukset maksetaan sekä kunnossapito-osittelusta jonka mukaan tien kunnossapitokustannukset jaetaan tieosakkaiden kesken.
Mitään matkamäärää ei ole mitä saa toisen yksityistiellä ajaa.
Yksi ihan hyvä nettiosoite on jossa kerrotaan varsinkin yksityistietoimituksesta on seuraava:
http://www.maanmittauslaitos.fi/Default ... &docid=192
Lisäksi voi olla ihan valaisevaa katsoa finlexsistä (
http://www.finlex.fi ) yksityistielakia.