Valitettavan totta. Keskustelun sävy on muuttunut pikku hiljaa vuodessa-parissa rakentavasta ja kannustavasta lapselliseksi ja turhanpäiväiseksi väittelyksi.haksu10 kirjoitti: Suoraan sanottuna motivaatio tehdä tätä asiaa oli hyvin, hyvin pieni koska näyttää siltä että sivusto ei olekaan iloisille kätköilijöille vaan joillekin lapsellisille riitelijöille.
Poikkeuksiakin on, myönnetään. Yleissävy on kuitenkin sellainen että tänne ei kamalasti enää viitsi mitään kirjoitella, kun joka asiasta mistä jotain sanoo niin on käännettävä ja väännettävä, etsittävä virheitä tai yritettävä perustella että kirjoittaja on elitistinen / vähäjärkinen / pelle tai muuten vain typerä. On täällä fiksujakin ihmisiä ja kommentteja, mutta ne hukkuvat sen kuonan joukkoon, mitä pieni äänekäs vähemmistö edustaa.
Luin tässä joku aika sitten vanhoja keskusteluja groundspeakin puolelta vuosilta 2000-2004 (sen olemassaoloa nämä nykyajan loanheittäjät ja besserwisserit tuskin edes tietävät), ja melkein itketti kun huomasin miten fiksuja, kannustavia ja rakentavia keskustelut olivat. Pääsääntöisesti ne noudattivat tällaista kaavaa: On ensiksi joku ongelma jonka joku esittää (esimerkiksi miten tulisi suomentaa joku kätkötyyppi). Sitten toiset keksivät siihen erilaisia ratkaisumalleja. Älykästä pohdintaa, elävää dialogia, toisten kuuntelemista ja huomioon ottamista huumoria unohtamatta.
Aloitin kätköilyn syksyllä 2006. Heti alusta alkaen olen aktiivisesti osallistunut keskusteluun tällä forumilla. Viime aikoina on tuntunut siltä, etten enää tunne tätä omakseni. Taidan vähentää keskusteluun osallistumista entisestään, ja uskon että monet siitä ovat ihan tyytyväisiä. Olenhan ollut äänessä todella paljon.
Olen saanut haukkuja mm. siitä, että olen pitänyt alkeiskursseja ja näin tuonut harrastuksen pariin vääränlaisia ihmisiä ja liian paljon. Minua on myös arvosteltu siitä että kehtasin muuttaa osan omista kätköistäni PO-kätköiksi. Onhan se kauheaa. Siis se, että yrittää opettaa vastuullista kätköilyä. Tai se PO-juttu. Vähän sama kun vaihtaisi omaan autoonsa vanteet kysymättä naapureilta lupaa että "saisinko vaihtaa?"
En ole herkkänahkainen ihminen ja ammatissanikin altistan itseni arvostelulle päivästä toiseen, keikasta toiseen. En myöskään ole kenellekään henkilökohtaisesti loukkaantunut, keskustelun yleissävy on vain pikku hiljaa muuttunut sellaiseksi ettei se enää kiinnosta. Myöskään ne vanhat nimimerkit, jotka alkuaikoina osallistuivat keskusteluun aktiivisesti ja jotka tunnen myös henkilökohtaisesti eivät ole enää täällä. Tilalle on tullut paljon uusia, äänekkäitä oikeassaolijoita, jotka eivät kuuntele tai halua kuunnella mitä toinen tarkoittaa, ja joille käsite rakentava keskustelu on tuntematon.
Kätköily"urani" aikana olen saanut tutustua moniin upeisiin ihmisiin, joihin pidän yhteyttä sähköpostitse, tekstiviestitse, puhelimitse ja IRL edelleenkin. Luulen, että se riittää minulle tulevaisuudessakin ja käyn täällä yhä harvemmin. Uusia kätköjä tuskin enää teen montaa - vanhoja yritän ylläpitää ja huoltaa. Alkeiskurssimiittejä en varmasti enää pidä.
Kiitos kaikille teille jotka olette osallistuneet kanssani keskusteluun rakentavassa hengessä. En lupaa lopettaa kokonaan tänne kirjoittelua, mutta luulen että se vähenee pikku hiljaa hiipuen.
"Mutta tässä on kertomukseni loppu. Ja niin olen kertonut Haaskalinnusta Suomen saloissa; ja mitäpä kertoisin enään hänen elämänsä päivästä ja sen vaiheista täällä? Se kulki rauhaisasti puolipäivän korkeudelle ylös ja kallistui rauhaisesti alas illan lepoon monen tuhannen, kultaisen auringon kiertoessa."