Millainen huolto on soveliasta?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 15.02.2010 11:28

Haluaisin avata keskustelun toisen kätköilijän suorittamasta huollosta. Kerran nimittäin kävi niin, että lisäsin erääseen kätköön täyden lokikirjan rinnalle tyhjän, koska sellainen sattui olemaan mukana. Tästäpä kätkön omistaja veti herneen nenään väittäen minun "pilanneen kätkön alkuperäisen idean". Tarkoitukseni oli hyvä, enkä ymmärrä miten microkokoiseen kätköön lähes samanlaisen liuskan lisääminen olisi pilannut kätkön idean. (ok, lisäämäni liuska oli sateenkestävää rite-in-the-rain-paperia), mutta kuitenkin.

Koko kätköpurkin uusiminen lienee jo kätkön ideaan puuttumista, mutta mitä mieltä olette muut? Mikä on soveliasta huoltoa, mikä ei?
Onko muuten nimesi jo täällä?

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 15.02.2010 11:33

Kaikki mikä parantaa kätkön tilaa sitä siirtämättä. Mielestäni esim. uuden, paremman ja idomman kätköpurkin vaihtaminen surkean filmipurkin on ihan soveliasta jos se uusi purkki samaan koloon mahtuu. Tuollaisessa tapauksessa kätkön tekijällä on sattunut vain joku ajatuskatkos tai akuutti rahapula joten on ihan soveliasta korjata moinen erhe.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 15.02.2010 11:37

Lokiliuskat, silican lisäys tai kynän lisääminen on mun mielestä ainakin ihan hyväksyttävää, ja jopa suositeltavaa, toimintaa. Purkkia en kyllä menis vaihtamaan ilman omistajan lupaa vaikka parempi olisikin matkassa, ellei sitten originaalipurkki olisi fyysisesti rikki.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 15.02.2010 11:50

Mitä pahaa on kätkön huollossa? :? Omistajanhan se pitäisi ensisijaisesti tehdä , mutta jollei ole sitä kohtuullisessa ajassa ensimmäisessä ilmoituksesta tehnyt , niin mikseipä sitä saisi huoltaa... Kun omistaja pääsee tai vaivautuu paikalle , niin sittempähän voi palauttaa kätkön "orginaaliin kuntoon".
En ainakaan itse pistäisi pahakseni , jos joku laittaisi kätkööni väliaikaisen lokivihkon tai paperisuikaleen , vaikka omissa kätköissäni on kaikissa itse tehdyt teemaan liittyvät lokivihkot. Vaihtaisin lokivihkon taas omaan , kun pääsisin kätköä taas omatoimisesti huoltamaan.

nousjan
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 13.10.2009 23:47

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja nousjan » Ma 15.02.2010 13:01

Mielestä soveliasta on kaikki kätkön sen hetkistä tilaa parantava

Logiliuskan lisääminen
silican lisääminen
minicripin vaihto/lisääminen
kynän/terottimen lisäys

kerran olen lisännyt kätköön purkin ku siellä ei ollut kuin logiliuskan jämä ( GC1J8Q2 ) eikä omistajalta ole vieläkään haukkuja tullu joten hyväksyttävää taisi olla :)

jvuotila
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 02.01.2009 10:11
Paikkakunta: Janakkala (Tervakoski)
Viesti:

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja jvuotila » Ma 15.02.2010 13:10

Omituista kiukuttelua aivan tyhjästä. Totta kai purkkia saa huoltaa ja jos joku niin ystävällinen on niin suuret kiitokset hänelle! Erästä pari kertaa minulta kadonnutta purkkia on toinen ystävällinen lajitoveri korvannut uudella rasialla kaksi kertaa. Olen ollut suunnattoman kiitollinen tästä vaivannäöstä. Mutta alkuperäiseen viestiin: kiittämättömyys on maailman palkka.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 15.02.2010 13:38

jvuotila kirjoitti:Omituista kiukuttelua aivan tyhjästä. Totta kai purkkia saa huoltaa ja jos joku niin ystävällinen on niin suuret kiitokset hänelle! Erästä pari kertaa minulta kadonnutta purkkia on toinen ystävällinen lajitoveri korvannut uudella rasialla kaksi kertaa. Olen ollut suunnattoman kiitollinen tästä vaivannäöstä. Mutta alkuperäiseen viestiin: kiittämättömyys on maailman palkka.
Samoilla linjoilla, tosin voin kuvitella että "kadonneen" purkin yli-innokas korvaaminen uudella voi johtaa tilanteeseen, että alueella on useampikin purkki. Kätköreissulle repullinen omia purkkeja mukaan ja jos kätköä ei kymmenessä minuutissa löydy niin oma purkki vaan oman gepsin nollakohtaan :lol:
Lokeja lukemalla yleensä saa osviittaa. Kerran löysin paikalleen teipatun tyhjän filmipurkin, kun mikroa etsin. En merkinnyt purkkia löydöksi ja laittanut uutta lokia tilalle. Hyvä niin sillä Ilmeisesti tämä purkki ei ollut oikea kätkö. Jästittyjä purkkeja ja niiden materiaalia saattaa lojua kätkön läheisyydessä, vaikka uusi purkki olisikin jo paikallaan.
Harkintaa kannattaa käyttää, jos purkki on kohtuu kaukana kaikesta niin itse varaudun jo etsimään lähtiessä purkin "huoltoon", mikäli logeissa vähänkin vihjaillaan.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 15.02.2010 14:01

Haaskalintu kirjoitti:Haluaisin avata keskustelun toisen kätköilijän suorittamasta huollosta. Kerran nimittäin kävi niin, että lisäsin erääseen kätköön täyden lokikirjan rinnalle tyhjän, koska sellainen sattui olemaan mukana. Tästäpä kätkön omistaja veti herneen nenään väittäen minun "pilanneen kätkön alkuperäisen idean". Tarkoitukseni oli hyvä, enkä ymmärrä miten microkokoiseen kätköön lähes samanlaisen liuskan lisääminen olisi pilannut kätkön idean. (ok, lisäämäni liuska oli sateenkestävää rite-in-the-rain-paperia), mutta kuitenkin.

Koko kätköpurkin uusiminen lienee jo kätkön ideaan puuttumista, mutta mitä mieltä olette muut? Mikä on soveliasta huoltoa, mikä ei?
Mikähän kätkö on kyseessä? Kenties kätkökuvauksen lukeminen helpottaa arviointia. Jos kätkön nimi on "filmipurkki ja paska logi", niin silloinhan pilasit KAIKEN!!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 15.02.2010 15:28

pailakka kirjoitti: Mielestäni esim. uuden, paremman ja idomman kätköpurkin vaihtaminen surkean filmipurkin on ihan soveliasta jos se uusi purkki samaan koloon mahtuu.
Minä olen ehdottomasti eri mieltä.... Pitää kätköntekijällä olla oikeus päättää purkkinsa itse.
rixu kirjoitti:Lokiliuskat, silican lisäys tai kynän lisääminen on mun mielestä ainakin ihan hyväksyttävää, ja jopa suositeltavaa, toimintaa. Purkkia en kyllä menis vaihtamaan ilman omistajan lupaa vaikka parempi olisikin matkassa, ellei sitten originaalipurkki olisi fyysisesti rikki.
Joo. Purkin ollessa rikkikin hyväksyisin korkeintaan täysin samanlaisen, samalla tavalla naamioiudun purkin.
jule100 kirjoitti:Mitä pahaa on kätkön huollossa? :? Omistajanhan se pitäisi ensisijaisesti tehdä , mutta jollei ole sitä kohtuullisessa ajassa ensimmäisessä ilmoituksesta tehnyt , niin mikseipä sitä saisi huoltaa... Kun omistaja pääsee tai vaivautuu paikalle , niin sittempähän voi palauttaa kätkön "orginaaliin kuntoon".
En ainakaan itse pistäisi pahakseni , jos joku laittaisi kätkööni väliaikaisen lokivihkon tai paperisuikaleen , vaikka omissa kätköissäni on kaikissa itse tehdyt teemaan liittyvät lokivihkot. Vaihtaisin lokivihkon taas omaan , kun pääsisin kätköä taas omatoimisesti huoltamaan.
Samaa mieltä, kunhan jättää sen alkuperäisen lokin sinne...
nousjan kirjoitti:Mielestä soveliasta on kaikki kätkön sen hetkistä tilaa parantava

Logiliuskan lisääminen
silican lisääminen
minicripin vaihto/lisääminen
kynän/terottimen lisäys

kerran olen lisännyt kätköön purkin ku siellä ei ollut kuin logiliuskan jämä ( GC1J8Q2 ) eikä omistajalta ole vieläkään haukkuja tullu joten hyväksyttävää taisi olla :)
Listassa luetellut pitävät kyllä paikkansa.

Siis:
—Silican lisääminen/vaihtaminen
—Minigripin lisääminen/vaihtaminen
—Kätkötiedotteen lisääminen
—Purkin kuivaaminen
—Lisälokitilan lisääminen
—Irronneen, selvästi kätköön kuuluvan magneetin yms. kiinniittäminen
—Kynän/terottimen lisääminen
—Kynän teroittaminen
—Maasta löytyneen purkin palauttaminen oletettuun paikkaan.

Tässä nyt kaikki mikä tulee mieleen heti.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PPP
Viestit: 119
Liittynyt: La 04.10.2008 0:07

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja PPP » Ma 15.02.2010 20:44

Täällä on kanssakätköilijät ilmeisesti hoitaneet sen mitä omistaja ei saanut!

Vai kukako lie ikinä oli vai sittenkin se oikea henki?

http://www.geocache.fi/caches/cachetiet ... 1&lokit=20

Viimeksi seudulla käydessä tuli niin kiire takamaiden puskiin, että jäi varusteet kotio vaikka lujasti olin päättänyt huoltaa tämän. ( Korkki olisi löytynyt - muttei kuvausta )

BTW: Ei kai tuota huoltomerkkiä saa muut pois kuin omistaja? Joutaisi se nyt hävitä varmaan!
PPP on Perhe-K:n jäsen P

Helsinki - Paltamo - Ivalo - Utsjoki

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ma 15.02.2010 21:37

Kerran oli pakko ottaa mikrosta täynnä oleva lokipaperi pois jotta sinne sai mahtumaan uutta paperia. Skannasin alkuperäisen ja lähetin sen kätkön tekijälle sähköpostilla. Omistaja oli toimenpiteestä todella tyytyväinen, koska hänen ei tarvinnut vaivautua paikalle.

Eihän noi muovipurkit mitään pyhäinjäännöksiä ole. Minusta ne on enempi koko kätköilyporukan yhteistä omaisuutta, joista kaikkien kannattaa pitää huolta niin että seuraavakin pääsee purkin löytämään ja loggaamaan. No, kätköpurkkia en lähtisi vaihtamaan jollei se ole pahasti rikki tai esim. kansi puuttuu. Silloin olisi varmasti minkä kokoinen purkki tahansa parempi kuin koko sisällön tuhoutuminen.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 15.02.2010 22:47

Joo, itse olen kyllä pari kertaa myös poistanut vanhan lokin uuden laittaessani jos vanha on ollut aivan litimärkä, ei uudesta olisi mitään iloa ollut. Itsekin kyllä olen aina valokuvannut lokin sen jälkeen ja liittänyt loggaukseeni.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Millainen huolto on soveliasta?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 16.02.2010 21:15

Itse olen muutamia purkkeja ehostanut esim. purkkiin laittanut kynän, uusinut minigrip-pussin, teroittanut muutaman terättömän kynän, lisännyt loggaus paperisuikaleen...
Itse olisin kiitollinen jos omien purkkieni "elämää elvytetään".

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”