Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja asaama » Pe 06.05.2011 5:07

Olen säästellyt kotikaupunkini lentoaseman TB-hotellia reissuun lähtöä varten. Jos vaikka kesällä saisin samaan vuorokauteen kolmen maan kätköt. Nyt hallussani on kuitenkin TB, jonka olisi aika päästä pois Suomesta. Voinko käydä sujauttamassa sen notella purkkiin (jos mahtuu) ja "löytää" kätkön vasta myöhemmin?

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Nyt putos kärryiltä :)

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 06.05.2011 5:38

Miksi et voisi logata TB-hotellia löydetyksi samalla kun tiputat kulkijan sinne?
Notella kun voit kuitenkin lähes koska tahansa liikuttaa kulkijoita tarpeen mukaan.

Vaikuttaa hieman tilastokikkailulta tuo, eli vähän kun huijaisi pasianssissa [:)]

Jos ajatus menee kuten minä kysymyksen käsitän, niin ainakin minun mielestä jos kulkijan pudotat kätköön joka ei ole löytämiesi listalla, niin silloin olisi luonnollista käyttää "Found it" merkintää.
En tiedä mitä säännöt tarkalleen asiasta sanoo, mutta minun järkeni sanos nuin.

Ps. Ja ainahan voit pudottaa kulkijan odottamaan reissua johonkin muuhun jo löytämääsi tahi omaan kätköön.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja asaama » Pe 06.05.2011 6:53

Kiitos vastauksesta Kettu. Olen ihan samaa mieltä enkä rupea huijaamaan pasianssissa. Säästelen kuitenkin tuota kätköä ja jätän kulkijan eteenpäin auttamisen seuraavan huoleksi. Kävi vaan sääliksi tuota ihan väärillä teillä matkustavaa nokkahuilua. Joku oli sen Tampereella lentokentälle kuljettanut ja joku toinen vienyt pois.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 06.05.2011 7:52

asaama kirjoitti:Voinko käydä sujauttamassa sen notella purkkiin (jos mahtuu) ja "löytää" kätkön vasta myöhemmin?
Itse en näe tuolle mitään estettä. Voihan esimerkiksi haastekätköihin käydä pudottamassa reissaajia notella, vaikka itse löytöä ei voi vielä logata koskapa haasteen vaatimuksista saattaa puuttua vielä jotain. Mitään huijaus-aspektia en tuosta menettelystä löydä.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 06.05.2011 7:57

Itse katsoisin asian olevan niin että kätkö on löydetty kun nimi on lokikirjassa. Jos joku muu katsoo että olet löytänyt kätkön, niin se on puhtaasti heidän ongelmansa. Ja jokaisella on kuitenkin hiukan omat "säännöt", eikä tässä kilpailla toisia vastaan.

Asiaa voi myös miettiä tältä kantilta:
Oikeastaanhan kätkönomistajalla olisi suorastaan velvollisuus poistaa 'väärä found it loggaus' netistä, sellaisesta kätköstä jossa ei lokikirjassa löydy vastaavaa loggausta.

Äärimmäisyyksiin vietynä 'kulkija purkkiin=löytö' helpottaisi kummasti vaikkapa mun ja kaverin 200 purkin kierrosta Turussa reilusti alle 24 tunnissa, jos vaan tarvitsisi vaihtaa joku randomkulkija vuorotellen 'kätkön kautta' taisteluparille mistään lokikirjosta välittämättäkään. Tarvitsisko niitä purkkejakaan etsiä, tai ylipäätään käydä siellä Turussa?
Viimeksi muokannut LQ, Pe 06.05.2011 7:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 06.05.2011 7:58

oh3mbc kirjoitti:Voihan esimerkiksi haastekätköihin käydä pudottamassa reissaajia notella, vaikka itse löytöä ei voi vielä logata koskapa haasteen vaatimuksista saattaa puuttua vielä jotain.
Tuossa tapauksessa ei siis olisi oikeutettu "FoundIt" loggaukseen, eli tilanne on inansa eri.

Vaikka tuskin kukaan tilille vaatii jos pudottaa kulkijan ennen oikeaa löytämistä, mutta silti se on minusta kuin huijaisi pasianssissa [:)]

Onpa itselläkin parikin kätköä jotka odottavat vain tarkoituksenmukaista hetkeä löytymiselle ja hakemiselle.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 06.05.2011 8:00

FireFox-71 kirjoitti:Tuossa tapauksessa ei siis olisi oikeutettu "FoundIt" loggaukseen, eli tilanne on inansa eri.
Eipä ole, jos ei ole nimi lokikirjassa.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 06.05.2011 8:14

LQ kirjoitti:
FireFox-71 kirjoitti:Tuossa tapauksessa ei siis olisi oikeutettu "FoundIt" loggaukseen, eli tilanne on inansa eri.
Eipä ole, jos ei ole nimi lokikirjassa.
Haastekätkössä, jonka vaatimuksia et kykene täyttämään, et edes voisi laittaa found it logia, eli kyllä, kyllä se eroaa alkuperäisestä kysymyksestä. Silloin on toki luonnollista käyttää vain notea.

Toki edelleen painotan kohtaa,
että säännöt ynnä ohjeet ei varmaan tuota toimintamallia kielläkään.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 06.05.2011 8:46

LQ kirjoitti: Eipä ole, jos ei ole nimi lokikirjassa.
Tämä tulkinta sai taannoin epävirallisen hyväksynnän ja kätkö ei siis mielipiteemmee mukaan ole logattavissa löydetyksi ennen kuin lokista löytyy kätköilijän nimi.
Itsekin olen muutaman kätkön löytänyt, joihin en ole päässyt käsiksi. Nähnyt kyllä ja ehkä koskettanutkin, mutta en logannut. Ei siis löytö.

Käyt siellä hotellilla, etsin purkin esille ja raotat kantta sen verran, että saat TB:n sisään ja sitten notella droppi. Onhan jengi noita haastekätköjäkin käynyt etsimässä
valmiiksi ennen kuin kriteerit ovat täyttyneet. Vahva epäilykseni on, että purkkien sisällekin on kurkittu jo tässä vaiheessa :shock: :D .
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 06.05.2011 9:21

Laitat DNF:än kun löysit purkin mutta et puusilmänä löytänyt sen sisältä lokikirjaa, ja samalla sujautat reissarin purkkiin. Ja noteen merkinnän I'll be back :mrgreen:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

sutta
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 23.02.2011 22:05

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja sutta » Pe 06.05.2011 10:37

Helovirta kirjoitti:Laitat DNF:än kun löysit purkin mutta et puusilmänä löytänyt sen sisältä lokikirjaa, ja samalla sujautat reissarin purkkiin. Ja noteen merkinnän I'll be back :mrgreen:
Heh, sallineehan tuo gc.com dnf:äänkin tb:n pudottamisen, ihan hassu loggaus sinänsä
"Ei löytynyt :( mutta sain onneksi tb:n pudotettua :)"

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Pe 06.05.2011 12:09

sutta kirjoitti: Heh, sallineehan tuo gc.com dnf:äänkin tb:n pudottamisen, ihan hassu loggaus sinänsä
"Ei löytynyt :( mutta sain onneksi tb:n pudotettua :)"
Minulle on käynyt noin. Kaivoin login arkistoista, mutta ei se näköjään olekaan DNF, noten olen laittanut:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... e76d8bc2f1
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 06.05.2011 12:33

Mutta eikö lokiin ole kuitenkin aina hyvä kirjoittaa TB:n pudotus. Mites olis jos laittaa sinne vihkoon päivämäärän ja TB in mutta ei nimeä, eikös sekin sitten toimi :)

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja asaama » Pe 06.05.2011 15:57

Käänsin kelkkani kuitenkin kun kikkailulle vihreääkin valoa näytettiin. Kävin siis huijaamassa pasianssissa ja otin vielä lapseni rikoskumppaniksi. Hän ymmärsi tilanteen mainiosti ja piti sitä hauskana juttuna.

Itse olen edelleen samaa mieltä FireFox-71:n kanssa. Mutta toisaalta jos hetken mielijohteesta nappaa mukaansa tb:n jonka tavoitteista ei tiedä mitään, on mielestäni kohtuullista viedä se niin sopivaan paikkaan kuin pystyy.

Eipä tämä mielestäni kovin paljon eroa siitä tilanteesta kun "putki päällä -kätköilijä" on jo hakenut päivän purkkinsa, mutta lähtee illalla FTF-huntiin. Kun ei sitten ehtinytkään ekana, jättää löytämisen pahan päivän varalle ja tyytyy vaan hengailemaan kamujen kanssa. Voishan tuostakin noten laittaa. Varmaan joku laittanutkin.

Kiitokset kaikille mielenkiinnosta pikku-pulmaani kohtaan.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Voinko jättää TB:n löytämättä kätköä?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 06.05.2011 16:01

Merkataan tunnustus ylös mahdollista vuosiruudukkohaasteloggausta silmällä pitäen :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”