Gepsin sammutus siirryttäessä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja ilkant » Pe 04.07.2008 1:59

Varsinkin autolla ajaessa kätköltä toiselle tulee tilanne, että (valta)tietä on ajettava esim. 20 km seuraavalle kätkölle. Siinä gepsi on aivan turhaan kuluttamassa virtaa kun tie vie eteenpäin. Jos gepsin sammuttaa, se joutuu etsimään satelliitit uudelleen käynnistyksessä. Satelliittien etsintä kuulemma vie eniten virtaa.

Nyt tuleekin kysymys: Kuinka kauan pitää gepsin olla sammutettuna, jotta sammutettuna pito ja uudelleenkäynnistäminen vie vähemmän virtaa kuin koko ajan toiminnassa pito? Eli sammuttamisesta olisi hyötyä virran kulutuksen säästönä. Vastaus lienee järkevintä antaa aikana (minuutit ja sekunnit). Siitä voi sitten laskea matkat käytetyn nopeuden mukaan. Ovatko eri gepsimerkit ja mallit erilaisia tässä suhteessa?
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

mikli
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 12.05.2008 17:39

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja mikli » Pe 04.07.2008 2:20

Itse olen siistymien ajaksi laittanut taustavalon ja navigoinnin pois päältä. Tai kepsi autolaturiin. Laite on colorado. Tää ei kylläkään vastannut kysymykseesi...

Rike
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 18.09.2007 8:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja Rike » Pe 04.07.2008 8:33

Luulenpa, että tuohon kysymykseen ei pysty vastaamaan muut kuin valmistaja ja tuskin valmistajakaan pystyy antamaan tyhjentävää vastausta, koska satelliitti fixin löytäminen riippuu niin monesta tekijästä, että tuskin on olemassa jotain vakio milliamppeerimäärää, jonka satelliittien löytäminen aina vie.

Minä pidän GPSää aina päällä. Jos jaksan, laitan sen autossa tupakansytkävirtajohdon perään ja joka tapauksessa pidän aina vähintään yhtä tuoretta patteriparia mukana. Ei ne patterit niin iso kuluerä tässä harrastuksessa ole.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja teameimi » Pe 04.07.2008 9:56

ilkant kirjoitti:Kuinka kauan pitää gepsin olla sammutettuna, jotta sammutettuna pito ja uudelleenkäynnistäminen vie vähemmän virtaa kuin koko ajan toiminnassa pito?
Terve,

tuo riippunee täysin gepsistä ja mm. sen "cold start" ajasta (aika joka kuluu silloin kun gepsillä ei ole käyttökelpoista dataa vähintään kolmea satelliittiyhteyttä varten tiedossa bootatessa, esimerkiksi siksi että aikaa on kulunut siten että vanhat ovat livahtaneet ulottumattomiin tai olet siirtynyt paljon gepsin ollessa pois päältä). Jos gepsi on kohtuu tuore, on normaali cold start aika todennäköisesti jotain 15-50 sekunnin välillä ja gepsisi satelliittien etsintään "hukkaama" virta marginaalisen pieni.

Vanhemmilla GPS-piireillä varustetut värkit saattavat etsiä satelliittejaan kymmeniä kertoja pidempään, jolloin asialla ehkä on käytännönkin merkitys semminkin kun näissä vanhemmsisa tuo kylmäkäynnistys on ollut myös saatavilla olevaan prosessointitehoon nähden huomattavasti haastavampi (ja siten virtaa kuluttavampi) operaatio kuin nykyään. Mutta, ei tähänkään varmaan voi mitään nyrkkisääntöä antaa - siperia opettaa.

Eli summasummarum, itse menisin tässä ihan fiilis pohjalta ja arvostaisin lähinnä sitä että paikkatieto on saatavilla silloin kun sitä tarvii. :)
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja MooseM » Pe 04.07.2008 18:04

Miksi yleensä käyttää kepsissä paristoja?? Mulla on käytössä 2700 mAh akkuja,joista virtaa riittää 14-18 tuntia,eli niitä ei tarvitse päivän aikana yleensä edes vaihtaa.Olenkin ihmetellyt,miksi nuo akut kestävät noin hyvin,koska kepsini(60Cx) syö normaalit paristot tyhjiksi alle kolmessa tunnissa asetuksista riippumatta.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja jonsson » Pe 04.07.2008 18:40

MooseM kirjoitti:Miksi yleensä käyttää kepsissä paristoja?? Mulla on käytössä 2700 mAh akkuja,joista virtaa riittää 14-18 tuntia,eli niitä ei tarvitse päivän aikana yleensä edes vaihtaa.Olenkin ihmetellyt,miksi nuo akut kestävät noin hyvin,koska kepsini(60Cx) syö normaalit paristot tyhjiksi alle kolmessa tunnissa asetuksista riippumatta.
Minäkin käytin alkuun ladattavia akkuja kepsissäni(60Cx).Mutta laiskana latailijana olen siirtynyt paristoihin.Noista asetuksista niin tiedä mutta meikäläisen kepsi ainakin toimii normaali paristoilla komeasti muutaman "päivän".Onkohan siihen asennettu joku Ekosiru :D
jonsson

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Gepsin sammutus siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 05.07.2008 0:30

jonsson kirjoitti:Minäkin käytin alkuun ladattavia akkuja kepsissäni(60Cx).Mutta laiskana latailijana olen siirtynyt paristoihin.Noista asetuksista niin tiedä mutta meikäläisen kepsi ainakin toimii normaali paristoilla komeasti muutaman "päivän".Onkohan siihen asennettu joku Ekosiru :D
Tässä tulikin vastausta alkuperäiseen kysymyksenasetteluun. Jos paristo kestää koko kätköilyreissun ajan (varmasti) virtaskassaan, niin silloin ei sammutteluista tarvitse välittää. Toki akateemista mielenkiintoa on satelliittien etsimisen suurempaan virrankulutukseen.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”