Kiitos. Tämä oli se, mitä kaipasin, jotta ei tarvitse arvailla, mistä on kyse. Ei tuollaiseen tuhoon tietysti tarvita kuin yksi idiootti. Eikä tuholainen silti välttämättä ole kätköilijä, vaikka kätköä olisikin etsinyt. Tekisi mieli epäillä, että kyse on puhtaasta ilmivallasta, jonka houkuttimena kätkö on ollut.mikko&sira kirjoitti:Sen mitä viime kesältä muistan, tulee tässä, ilman kuvia:NMS68 kirjoitti:Tuosta ruotsalaisesta erimerkkitapauksesta olisi mukava kuulla vähän tarkemmin. Kätkön sivulla ei ollut yhtään kuvaa tuhotusta aidasta, joten olisi kiinnostavaa tietää, mistä tiedetään, että aita on tuhoutunut juuri kätkön etsinnän takia.
Kiviaita sijaitsi jonkin matkan päässä itse kirkosta ja sopivasti mäen alaosassa. Itse kirkko on mäellä.
Aita oli pitkä, suht matala ja melkoisen jykevä, jossa kuitenkin oli lukemattomia koloja ja irtonaisia pikkukiviä.
Paikalla käyneenä olen vakuuttunut siitä, että eroosio oli kätköilijöiden aiheuttamaa sillä se rajoittui noin 15-20 metrin
matkalle GZ:sta. Aidasta oli irrotettu paljon kiviä vaivautumatta laittamaan niitä takaisin. Osa sentään oli vielä paikallaan,
mutta osa niistäkin miten sattui. ei ollut kaunista katseltavaa. Jos kiviä olisi joku muu irroitellut, olisi niitä ollut varmaan
muuallakin irrallaan kuin kätkön kohdalla. Sen verran mitä aitaa tutkin ja näin, en huomannut samanlaista "tuhoa" muualla.
Ihmetyttää vain, miksi niitä kiviä on pitänyt irrottaa eli onko paikallisilla (Ruotsissa?) tapana piilottaa kiviaitakätköt tavalla, joka saa irrottelemaan kiviä. Ainakin minun näkemäni pääosin suomalaiset kiviaitakätköt ovat olleet sellaisia, että siirrettävä kivi on selvästi irrallaan, jos purkin eteen on jotain pistetty.
Tuosta olen samaa mieltä. Lamppu on päivälläkin hyvä apu. Muutenkaan ei tee mieli tonkia paljain käsin (ainakaan katsomatta) minkäänlaisia koloja, kun keskellä metsääkin tuntuu kivenkoloista löytyvän rikkinäistä lasia ja muuta vaarallista.Onneksi samankaltaista näkyä ei vielä Suomessa ole tullut vastaan ja toivottavasti ei tulekaan.
Aiemmin mainitsemani taskulamppu auttaa näissä paljon ja vähentää purkutarvetta oleellisesti, kokeilkaa vaikka!