Kätköilevä volvokorjaaja?
Kätköilevä volvokorjaaja?
Juu,
ehkä omituisin viesti ikinä, mutta epätoivo on suuri...
Juuri ennen joulua oma volvo (850 vm. -96) pamahti ja hinauksineen 500 euron reissu vei joululahjarahat; vaihdettu virranjakaja & pyörijä, sytytystulpat ja akku (joista viimeinen taisi olla huoltoliikkeen oma lisälaskutuskeksintö, vanha akku vuoden vanha...)
Mutta tänään samainen volvo vei kauppaan hienosti, mutta sen pihassa käynnistäessä alkoi tärinä. Nilkuteltua sain vielä kotiin mutta välillä auto meinasi uuvahtaa ja kotipihaan päästessä tyhjäkäynnillä se yksi ja ryki sammumisen partaalla, kuin olisi käynyt vajaalla, ja tyhjäkäynti heitteli.
Valohoito (jäähtyminen) sai auton tilaan jossa kaasua nopeasti painamalla se sammuu, hitaasti kierroksia nostaen tuntuu pysyvän mukana. Tyhjäkäynti on kohdallaan nyt. Tuntui pienellä testilenkilla aluksi toimivan oikein mutta lämpeneminen (?) alkoi taas tekemään yhä heikomman käynnin.
Tulpat varalta tarkastettu silmämääräisesti vaikka onkin uudet; ahto- (kai ne sellaisia on)letkut, anturiliittimet ja kaikki muu mieleentuleva on nyt läpikäyty ja itse täytyy nostaa jo kädet pystyyn ongelman suhteen.
Siispä jos kätköilijöiden joukossa on
a) teorioita viasta
b) joku (Sastamalan Karkun suunnilla) kätköilevä autohuoltaja kohtuuhinnalla ja maksu tammikuun alussa
c) käyntivikaisen volvon johonkin halpaan, vanhaan, pieneen, toimivaan, luetettavaan, vähäkulutuksiseen vaihtohalukasta
niin kaikki ideat, teoriat ja ehdotukset saa kertoa.
ehkä omituisin viesti ikinä, mutta epätoivo on suuri...
Juuri ennen joulua oma volvo (850 vm. -96) pamahti ja hinauksineen 500 euron reissu vei joululahjarahat; vaihdettu virranjakaja & pyörijä, sytytystulpat ja akku (joista viimeinen taisi olla huoltoliikkeen oma lisälaskutuskeksintö, vanha akku vuoden vanha...)
Mutta tänään samainen volvo vei kauppaan hienosti, mutta sen pihassa käynnistäessä alkoi tärinä. Nilkuteltua sain vielä kotiin mutta välillä auto meinasi uuvahtaa ja kotipihaan päästessä tyhjäkäynnillä se yksi ja ryki sammumisen partaalla, kuin olisi käynyt vajaalla, ja tyhjäkäynti heitteli.
Valohoito (jäähtyminen) sai auton tilaan jossa kaasua nopeasti painamalla se sammuu, hitaasti kierroksia nostaen tuntuu pysyvän mukana. Tyhjäkäynti on kohdallaan nyt. Tuntui pienellä testilenkilla aluksi toimivan oikein mutta lämpeneminen (?) alkoi taas tekemään yhä heikomman käynnin.
Tulpat varalta tarkastettu silmämääräisesti vaikka onkin uudet; ahto- (kai ne sellaisia on)letkut, anturiliittimet ja kaikki muu mieleentuleva on nyt läpikäyty ja itse täytyy nostaa jo kädet pystyyn ongelman suhteen.
Siispä jos kätköilijöiden joukossa on
a) teorioita viasta
b) joku (Sastamalan Karkun suunnilla) kätköilevä autohuoltaja kohtuuhinnalla ja maksu tammikuun alussa
c) käyntivikaisen volvon johonkin halpaan, vanhaan, pieneen, toimivaan, luetettavaan, vähäkulutuksiseen vaihtohalukasta
niin kaikki ideat, teoriat ja ehdotukset saa kertoa.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Moi!
Oliskohan noissa ketjuissa jotain vinkkiä ongelman alkulähteille?
Omat kokemukset ko. ongelmista rajoittuvat VAG -konsernin tuotteisiin.
Ainoa Volvo toimi moitteettomasti.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=34962.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14117.0
Oliskohan noissa ketjuissa jotain vinkkiä ongelman alkulähteille?
Omat kokemukset ko. ongelmista rajoittuvat VAG -konsernin tuotteisiin.
Ainoa Volvo toimi moitteettomasti.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=34962.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14117.0
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Koitanpa näitäkin tarkemmin tutkia; volvolandiassa jo seikkailin mutta tuntuu siltä että vikamahdollisuuksia on vähintäänkin riittävästi ja ainoa yhteinen nimittäjä on että ensin rahaa huoltoliikkeelle vika-analyysiin ja sitten lisää kunnon tukku rahaa korjaukseenwtb78 kirjoitti:Moi!
Oliskohan noissa ketjuissa jotain vinkkiä ongelman alkulähteille?
Omat kokemukset ko. ongelmista rajoittuvat VAG -konsernin tuotteisiin.
Ainoa Volvo toimi moitteettomasti.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=34962.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14117.0

Mutta kun (toistaiseksi) ei ole palovakuutusta autossa täytyy vielä koittaa keksiä jotain yritettävää ongelman ratkaisemiseksi joten huomenna jatkunee "pura ja kokoa" -operaatio löytääkseni ne kaikki laitteet ja härvelit mitkä eivät ole rikki...

7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Polttoaineensuodatintahan 'kukaan ei vaihda koskaan' ennenkun tulee joku ongelma, ja tää kuulostais nyt aika lailla sellaselta että tolla vois hoitua. Ei maksa paljoa (20-30e?) ja on todennäköisesti miellyttävästi vaihdettavissa auton alla.
Jos tolla ei tuu kuntoo ni sitte ilmamäärämittari (vai ilmamassamittareitako noissa on, emmuista) tai lambda, en tiie kumpi on todennäkösempi. Ja sitte on tietysti triljaardi erilaista pienempää ja suurempaa potentiaalista vikaantumismahdollisuutta mutta nää lienee yleisimmät.
Enkä tiie mitää Volvoista.
Jos tolla ei tuu kuntoo ni sitte ilmamäärämittari (vai ilmamassamittareitako noissa on, emmuista) tai lambda, en tiie kumpi on todennäkösempi. Ja sitte on tietysti triljaardi erilaista pienempää ja suurempaa potentiaalista vikaantumismahdollisuutta mutta nää lienee yleisimmät.
Enkä tiie mitää Volvoista.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Polttoaineensuodatin kävi mullakin mielessä, ilmamassamittari ei mielestäöni oikein sovi oireisiin. Joku sytytysjohtokin voi olla viallinen, ainakin mun joskus aikoinaan omistamassa Nissanissa sellainen aiheutti satunnaisesti aikamoisia nykimiskohtauksia. Enkä minäkään tiiä Volvoista mitään. 

Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Juu, polttoainepuolen mietteitä olen käynyt (lisäsin vielä lisää Masinoliakin) mutta tuo yhtäkkinen vian ilmaantuminen viittaisi johonkin "tosissaan rikki" olevaan, ja toisaalta se että kone kyllä käy täysillä kierroksilla tuntuisi myös ettei vain bensan virtaus olisi huonoa.porakone kirjoitti:Polttoaineensuodatintahan 'kukaan ei vaihda koskaan' ennenkun tulee joku ongelma, ja tää kuulostais nyt aika lailla sellaselta että tolla vois hoitua. Ei maksa paljoa (20-30e?) ja on todennäköisesti miellyttävästi vaihdettavissa auton alla.
Jos tolla ei tuu kuntoo ni sitte ilmamäärämittari (vai ilmamassamittareitako noissa on, emmuista) tai lambda, en tiie kumpi on todennäkösempi. Ja sitte on tietysti triljaardi erilaista pienempää ja suurempaa potentiaalista vikaantumismahdollisuutta mutta nää lienee yleisimmät.
Enkä tiie mitää Volvoista.
Ennemmin alkaa kallistumaan johonkin "kivaan" anturiin mitä autossa on... kun vaan tietäisi mikä mitäkin tekee ja missä mikäkin on; tosin niillekään itse mitään muuta pysty kuin katsomaan "onpas kivan kalliin näköinen härpäke"

Mutta mahdollisia vikaideoita kuulen mielelläni, niitä voi sitten metsästellä googlesta ja koittaa keksiä keinoja millä sulkea vaihtoehtoja pois jne.
Enkä itsekään tiedä Volvoista kuin että niissä on neljä pyörää ja ratti, ja ne kulkevat eteenpäin kunnes lakkaavat kulkemasta... :O
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Itsellä täsmälleen sama vehje alla, tosin diesel koneella. Joulun alla meni kanssa laturi ja hassu juttu tuossa mallissa on, että mittaristossa paloi sen seurauksena kaikki muut valot, mutta latauksen merkkivalo ei!haksu10 kirjoitti:Juu,
Juuri ennen joulua oma volvo (850 vm. -96) pamahti ja hinauksineen 500 euron reissu vei joululahjarahat; vaihdettu virranjakaja & pyörijä, sytytystulpat ja akku (joista viimeinen taisi olla huoltoliikkeen oma lisälaskutuskeksintö, vanha akku vuoden vanha...)

Tämä nyt ei varmaan ole ollenkaan sama asia, kun itsellä on juuri se diesel, mutta samaa tehnyt pari kertaa pakkasilla ja samalla sytyttänyt moottorielektroniikan vikavalon (vihreä lambda-merkki), en ole ikinä kerennyt pajalle asti vian ollessa päällä, että olisi kerennyt vikakoodit lukemaan ja kun viimein sinne asti olen päässyt, niin ei muistissa ole ollut mitään. (ei ole ikinä osannut itse kertoa mikä riivaa, vian aikana, tai sen jälkeen) Ilmamäärämittaria Volvoäijät ovat epäilleet.haksu10 kirjoitti: Mutta tänään samainen volvo vei kauppaan hienosti, mutta sen pihassa käynnistäessä alkoi tärinä. Nilkuteltua sain vielä kotiin mutta välillä auto meinasi uuvahtaa ja kotipihaan päästessä tyhjäkäynnillä se yksi ja ryki sammumisen partaalla, kuin olisi käynyt vajaalla, ja tyhjäkäynti heitteli.
Sellasia ne on, mulla repesi keväällä ja kaasuttaessa veto päällä ja varsinkin ikkuna auki kuuluu ihan älytön suhina, jos on vuotoa. Muuten toimi normaalisti, mutta laiskasti.haksu10 kirjoitti:ahto- (kai ne sellaisia on)letkut
No tossa noita omia kokemuksia, mutta tuolta Volvolandian foorumeilta olen kaikkiin omiin ongelmiin löytänyt aika hyvin ratkaisut.haksu10 kirjoitti:a) teorioita viasta
Viisikko T
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Tässä on selkeä salaliitto; joulun alla tuntui hajoavan kaikki kätköilykäytössä olevat vanhemmat volvot, omani lisäksi joulunalusaika söi myös toisen kätköilijän Volvon käynnin... tosin oli yrittämässä tulla Haksulandiaan yhden kätkön kautta ja oli muutaman kilometrin sisällä joten syynä saattoi olla oman epäonnenkeskittymäni aika-avaruusikkunan ylivuoto joka vaikutti asiaan...Viisikko kirjoitti:Itsellä täsmälleen sama vehje alla, tosin diesel koneella. Joulun alla meni kanssa laturi ja hassu juttu tuossa mallissa on, että mittaristossa paloi sen seurauksena kaikki muut valot, mutta latauksen merkkivalo ei!![]()
Jälleen tuli vastaan tämä salaperäinen "lambda" mitä itse en ole nähnyt... joten ohjekirja & auto eteen ja kas, kyllä tuolla mittaristossa sellainen merkkivalo näyttäisi olevan mutta ei edes käynnistystilassa syty hetkeksikään... lieneekö polttimo palanut (tai edellinen omistaja ennen myyntiä irrottanutViisikko kirjoitti:Tämä nyt ei varmaan ole ollenkaan sama asia, kun itsellä on juuri se diesel, mutta samaa tehnyt pari kertaa pakkasilla ja samalla sytyttänyt moottorielektroniikan vikavalon (vihreä lambda-merkki), en ole ikinä kerennyt pajalle asti vian ollessa päällä, että olisi kerennyt vikakoodit lukemaan ja kun viimein sinne asti olen päässyt, niin ei muistissa ole ollut mitään. (ei ole ikinä osannut itse kertoa mikä riivaa, vian aikana, tai sen jälkeen) Ilmamäärämittaria Volvoäijät ovat epäilleet.

Täytyypä tutkia josko jotain kautta pääsisi vaihtamaan tuon typerän huoltokehoitus -merkkivalon lambda -lampun tilalle; saisi ehkä ainakin yhden lisävalon vannomaan "juu, rikki on, hahaa"

Tuo ilmamäärämittari näyttää olevan yksi joka paikassa vastaan tuleva ongelmia aiheuttanut osa joten täytyypä testata huomenna sen piuha irtirepimällä mitä tapahtuu (tällöin pitäisi auton käyttää oletusarvoja)
Ok, täytyypä kuunnella mahdollisia suhinoitakin...Viisikko kirjoitti:Sellasia ne on, mulla repesi keväällä ja kaasuttaessa veto päällä ja varsinkin ikkuna auki kuuluu ihan älytön suhina, jos on vuotoa. Muuten toimi normaalisti, mutta laiskasti.
Kiitokset kokemuksista, niistä voi olla apua (ja myös lohdutusta, en ole ainoa Volvon omistajaViisikko kirjoitti:No tossa noita omia kokemuksia, mutta tuolta Volvolandian foorumeilta olen kaikkiin omiin ongelmiin löytänyt aika hyvin ratkaisut.

Ja volvolandia onkin ollut kovassa käytössä tutkiessani näitä mahdollisia vian aiheuttavia vaihtoehtoja

7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Tuoreena Volvon (pohjolan oloihin tehty?) omistajana (ja remppaverta suonissa) täytyy myös tuntea sympatiaa
ja yrittää jotakin. Sukulaismiehellä oli moottorin pesun jälkeen ongelmia antureiden kanssa. Vika oli vaikea, kun hapettunut liitos välillä toimi. Omistajien kommenteista riippumatta - Volvo on yleisesti ottaen kelpo auto...
Tämä foorumi on myös joskus ollut avuksi, esimerkkinä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8347620
EDIT: Jos autoon vaihdattaa jotain, kannattaa osa ottaa itselle talteen, koska joskus käy niin, että sen myötä hyllyyn ilmestyykin ihan toimiva, joskin vähän käytetty varaosa.

Tämä foorumi on myös joskus ollut avuksi, esimerkkinä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8347620
EDIT: Jos autoon vaihdattaa jotain, kannattaa osa ottaa itselle talteen, koska joskus käy niin, että sen myötä hyllyyn ilmestyykin ihan toimiva, joskin vähän käytetty varaosa.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
En osaa auttaa Haksua mutta toteanpahan aiheen vierestä, että oma Volvoni (V70 -99) ei halunnut tänään kyyditä minua töihin. Sinnikkäistä säätimen paineluista huolimatta ovet pysyivät lukittuina. Vaihdoin patterinkin mutta ei auttanut. Pihasta oli sattumoisin samaan aikaan lähdössä liikenteeseen toinen Volvo, jonka kyydissä pääsin sorvin ääreen. Pitää toivoa, että on väliaikaista ja illalla taas toimii.
Enpä tullut kokeilleeksi, että olisiko ovi auennut avaimella, kun se kerta on kaukosäätimellä lukittu ja siten hälytykset on päällä. Pitää illalla testata, jos ei aukea nappia painamalla.
Enpä tullut kokeilleeksi, että olisiko ovi auennut avaimella, kun se kerta on kaukosäätimellä lukittu ja siten hälytykset on päällä. Pitää illalla testata, jos ei aukea nappia painamalla.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Eräs vanha Nissan teki vähän vastaavaa 10v sitten ja sillon syynä oli kumiletkut jotka risteili ilmansuodatinboksista sisään ja ulos. Sen verran haperoja olivat että ilmeisesti vähän fuskasivat ja meni homma poskelleen. Oireet oli aivan vastaavat kuin nuo kuvailemasi ovat. Kuumana toimi entistä huonommin. Uusittiin kaikki kumiletkut ja muistaakseni puhuttiin sillon noin 30mk korjauksesta. Kaikki toimi tuon jälkeen taas loistavasti
.

Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
70 -luvun Passatin tyyppivikana on alipaineletkun irtoaminen imusarjasta. Tällöin käynti on epämääräistä ja jarrutehostus häviää.
Sama vika oli kaverilla pari vuotta sitten (vanha Volvo tai Mersu, en muista kumpi).
Eli kannattaa tarkastaa kaikki letkut, saa ainakin yhden syyn eliminoitua jos ei muuta.
Sama vika oli kaverilla pari vuotta sitten (vanha Volvo tai Mersu, en muista kumpi).
Eli kannattaa tarkastaa kaikki letkut, saa ainakin yhden syyn eliminoitua jos ei muuta.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
täällä ilmoittautuu kaikenlaisia moottoreita ikänsä ropannut kätköilijä. Valitettavasti vähän turhan kaukana Karkusta jotta oikeasti voisin auttaa.
Selvisikö, mikä oikeasti oli tuon edellisen paukahtamisen aiheuttanut ? virranjakaja? vai tulpat? Ei ne kaikki yhtäaikaa hajoa
Alipaineen vuoto imusarjasta, jota jo edellä ehdoteltiin, on yksi mahdollinen ongelman lähde (ja saattaa pitkän päälle rikkoa moottorin pahemminkin, kun moottori käy liian laihalla). Samoin virranjakajan alipainesäädin ja siihen menevä alipaineletku saa myös omituista käyntihäiriötä aikaiseksi kun rikkoutuu. Mutta lämpötilan ei kauheasti pitäisi siihen vaikuttaa - ellei sitten kylmän moottorin automaattirikastin piilota ongelmaa kylmänä.
Itse tarkistaisin tarkkaan kaiken, mikä liittyy tuohon juuri tehtyyn korjaukseen. Eli kaikki johdot ja letkut virranjakajan ja tulppien kohdalta ja väliltä sekä akun läheisyydestä.
Jos vika olisi vain tuo ontuva tehoton käynti ja täristys, niin se viittaa vahvasti siihen että jokin sylinteri ei ole oikein pelissä mukana (= joko sytytyongelma tai venttiili/mäntä/kannentiiviste). Viallinen sylinteri on yleensä helppo löytää/diagnostisoida siten, että moottorin käydessä irroittaa yhden tulpanjohdon kerrallaan (huom: tulpanjohdossa suurjännite, eli voipi saada tsädärit näpeille jos ei osaa varoa). Jos haluaa olla varovainen, voi yrittää tehdä saman niin, että irroittaa johdon moottori sammutettuna ja sitten käynnistää ja toteaa huononiko käynti.
Huom: katalysaattori ei käsittääkseni kauheasti tykkää siitä, että polttoainetta menee palamattomana pakoputkistoon. Eli pitkään ei pidä käytellä eikä etenkään erityisesti kaasutella tällaista tehdessa.
Jos sylinteri toimii normaalisti, niin tupanjohdon irroittaminen saa käynnin tosi ontuvaksi (paitsi 8-12 sylinterisissä
. Eli viallinen sylinteri löytyy sillä, että käynti ei pahemmin muutu tulpanjohdon irroituksesta.
Mutta mutta. Tuo fakta, että vasta moottorin lämettyä vika ilmenee, viittaa vahvasti johonkin muuhun, kuin sytytysjärjestelmän ongelmaan, posilukien viallinen sytytystulppa (->lämpölaajeneminen vaikuttaa), joka pitäisi löytyä edellä kuvatulla menetelmällä. Kun kyseessä on ahtimella ja polttoaineen ruiskutuksella (?) varustettu auto, niin voipi olla, että koneeseen on lyötävä mittarit kiinni, jotta vika selviää
.
Selvisikö, mikä oikeasti oli tuon edellisen paukahtamisen aiheuttanut ? virranjakaja? vai tulpat? Ei ne kaikki yhtäaikaa hajoa

Alipaineen vuoto imusarjasta, jota jo edellä ehdoteltiin, on yksi mahdollinen ongelman lähde (ja saattaa pitkän päälle rikkoa moottorin pahemminkin, kun moottori käy liian laihalla). Samoin virranjakajan alipainesäädin ja siihen menevä alipaineletku saa myös omituista käyntihäiriötä aikaiseksi kun rikkoutuu. Mutta lämpötilan ei kauheasti pitäisi siihen vaikuttaa - ellei sitten kylmän moottorin automaattirikastin piilota ongelmaa kylmänä.
Itse tarkistaisin tarkkaan kaiken, mikä liittyy tuohon juuri tehtyyn korjaukseen. Eli kaikki johdot ja letkut virranjakajan ja tulppien kohdalta ja väliltä sekä akun läheisyydestä.
Jos vika olisi vain tuo ontuva tehoton käynti ja täristys, niin se viittaa vahvasti siihen että jokin sylinteri ei ole oikein pelissä mukana (= joko sytytyongelma tai venttiili/mäntä/kannentiiviste). Viallinen sylinteri on yleensä helppo löytää/diagnostisoida siten, että moottorin käydessä irroittaa yhden tulpanjohdon kerrallaan (huom: tulpanjohdossa suurjännite, eli voipi saada tsädärit näpeille jos ei osaa varoa). Jos haluaa olla varovainen, voi yrittää tehdä saman niin, että irroittaa johdon moottori sammutettuna ja sitten käynnistää ja toteaa huononiko käynti.
Huom: katalysaattori ei käsittääkseni kauheasti tykkää siitä, että polttoainetta menee palamattomana pakoputkistoon. Eli pitkään ei pidä käytellä eikä etenkään erityisesti kaasutella tällaista tehdessa.
Jos sylinteri toimii normaalisti, niin tupanjohdon irroittaminen saa käynnin tosi ontuvaksi (paitsi 8-12 sylinterisissä

Mutta mutta. Tuo fakta, että vasta moottorin lämettyä vika ilmenee, viittaa vahvasti johonkin muuhun, kuin sytytysjärjestelmän ongelmaan, posilukien viallinen sytytystulppa (->lämpölaajeneminen vaikuttaa), joka pitäisi löytyä edellä kuvatulla menetelmällä. Kun kyseessä on ahtimella ja polttoaineen ruiskutuksella (?) varustettu auto, niin voipi olla, että koneeseen on lyötävä mittarit kiinni, jotta vika selviää

Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
No niin,
tilanne muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi: tein ajolenkin jolla auto kävi ja kukkui aivan normaalisti. Takaisintuloa talliin himmensi mahdottoman kokoinen öljylammikko autotallin lattialla.
Mutta löysin sopivan pienen autokorjaamon kävelymatkan sisältä ja ajelin sinne (auto tietysti kävi ja kukkui kuin unelma edelleen meno- ja tulomatkan) ja tilanne on nyt seuraava:
- Öljyn huohotusputken jäätyminen voisi selittää öljyn
- Teoriassa sen ei pitäisi käyntiin vaikuttaa mutta öljysumu väärässä paikassa voi toki tehdä omituisuuksia
- Kansipahvi ei ole mennyt, sen aiheuttamat käyntihäiriöt eivät katoaisi
- Eilinen kostea keli toki voisi myös jonkun anturin (esim. ilmamassa-) kosketushäiriöitä selittää
Eli nyt siis tilanne on se, että
- Autossa voi olla isompaa tai pienempää yksittäistä tai moniosaista ongelmaa
- Ajan autolla ja jos käyntihäiriöt palaavat menen sitten vikamuistin luettamaan; vaikkakin näin vanhassa se ei mikään järin laaja olekaan
- Seuraan öljymäärää ja mahdollista lammikon takaisinilmaantumista ja jos ongelma jatkuu sitten auto huoltoon
Tällä hetkellä siis tilanne on stabiloitunut normaaliin vanhan auton käyttöön eli odottaen mikä ekana pamahtaakaan.
tilanne muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi: tein ajolenkin jolla auto kävi ja kukkui aivan normaalisti. Takaisintuloa talliin himmensi mahdottoman kokoinen öljylammikko autotallin lattialla.
Mutta löysin sopivan pienen autokorjaamon kävelymatkan sisältä ja ajelin sinne (auto tietysti kävi ja kukkui kuin unelma edelleen meno- ja tulomatkan) ja tilanne on nyt seuraava:
- Öljyn huohotusputken jäätyminen voisi selittää öljyn
- Teoriassa sen ei pitäisi käyntiin vaikuttaa mutta öljysumu väärässä paikassa voi toki tehdä omituisuuksia
- Kansipahvi ei ole mennyt, sen aiheuttamat käyntihäiriöt eivät katoaisi
- Eilinen kostea keli toki voisi myös jonkun anturin (esim. ilmamassa-) kosketushäiriöitä selittää
Eli nyt siis tilanne on se, että
- Autossa voi olla isompaa tai pienempää yksittäistä tai moniosaista ongelmaa
- Ajan autolla ja jos käyntihäiriöt palaavat menen sitten vikamuistin luettamaan; vaikkakin näin vanhassa se ei mikään järin laaja olekaan
- Seuraan öljymäärää ja mahdollista lammikon takaisinilmaantumista ja jos ongelma jatkuu sitten auto huoltoon
Tällä hetkellä siis tilanne on stabiloitunut normaaliin vanhan auton käyttöön eli odottaen mikä ekana pamahtaakaan.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Tuo edellinen pamahtaminen johtui huollon mukaan virranjakajasta (tiedä sitten, olivat pihassa saaneet auton laakista käyntiin ja ajaneet halliin).SilverQuick kirjoitti:täällä ilmoittautuu kaikenlaisia moottoreita ikänsä ropannut kätköilijä. Valitettavasti vähän turhan kaukana Karkusta jotta oikeasti voisin auttaa.
Selvisikö, mikä oikeasti oli tuon edellisen paukahtamisen aiheuttanut ? virranjakaja? vai tulpat? Ei ne kaikki yhtäaikaa hajoa
Alipaineen vuoto imusarjasta, jota jo edellä ehdoteltiin, on yksi mahdollinen ongelman lähde (ja saattaa pitkän päälle rikkoa moottorin pahemminkin, kun moottori käy liian laihalla). Samoin virranjakajan alipainesäädin ja siihen menevä alipaineletku saa myös omituista käyntihäiriötä aikaiseksi kun rikkoutuu. Mutta lämpötilan ei kauheasti pitäisi siihen vaikuttaa - ellei sitten kylmän moottorin automaattirikastin piilota ongelmaa kylmänä.
Itse tarkistaisin tarkkaan kaiken, mikä liittyy tuohon juuri tehtyyn korjaukseen. Eli kaikki johdot ja letkut virranjakajan ja tulppien kohdalta ja väliltä sekä akun läheisyydestä.
Olivat myös virranjakajasta "kaasuttimeen" (mikä se nyt ruiskussa onkaan, sellainen tää lienee) vievän haitariputken teipanneet, siitä oli löytynyt halkema (tai olivat onnistuneet siitä ruuvarin lyömään läpi).
Luulen että vielä tuon virranjakajan vielä avaan ja katson josko sen sisällä on öljyä; se olisi yksi otollinen mahdollisuus ja öljyn suhteen sopivassa sijainnissakin.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Lohdutuksen sana: Ihan jokaisessa autossa on vikoja, jo tehtaalta lähtiessä. Yksittäinen vika tai niiden yhdistelma vain ollessaan riittävän paha ensin alkaa oireilla ja lopulta estää "järjestelmän suunnitellun toiminnan".haksu10 kirjoitti:No niin,
...mahdottoman kokoinen öljylammikko autotallin lattialla...
...Autossa voi olla isompaa tai pienempää yksittäistä tai moniosaista ongelmaa...
... jos ongelma jatkuu sitten auto huoltoon...
Selvitettiinhän, onko öljy moottorista vai vaihdelaatikosta? Tai voipi se olla jarrunestettä tai muutakin, joka vuotaessaan likaantuu. Ja jos oli moottoriöljyä, niin tuliko stefasta vai oliko vaan tukkeutuneeeseen putkeen kertynyttä sumua. En ole mallista varma, mutta sen putken pitäisi olla ilmeisesti kiinni molemmista päistä... Vikaa kannattaa tosiaan selvittää tai saadaan lukea tarinan osa III.
Täytyy tässä samalla kertoa:
Eräs autoilija päätti öljyvalon sytyttyä ajaa kuitenkin "ihan vaan hiljaa ja suoraan" kotiin. Ei onnistunut ja remontti maksoi. Korjaaja (isäni) piti esitelmän että valo ei syty suotta. Vuosi kului ja yöllä soi puhelin. Pikkujoulusta tullut perheen emäntä oli kävellyt pakkasessa muutaman kilometrin, kunnes löysi talon, jossa oli valot ja uskalsi kysyä puhelinta. Sama korjaaja lähti auttamaan ja totesi, että polttoaineen merkkivalo oli syttynyt... Tämä tarina on tosi ja tapahtui Nokian tehdessä vielä kaapeleita.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
No niin,
nyt näyttää astetta valoisammalta; kaikista lähteistä kerättyjen tietojen perusteella keräsin jaksamusta ja ruuvailin uuden virranjakajan auki.
Kuinka ollakaan, sisältä löytyi öljyroiskeita ja kontaktipinnoista mustaa öljykarstaa... Tämä ehkä selittänee sekä pätkimisen että öljylammikon, akselin tiiviste taitaapi vuotaa.
Seuraavaksi sitten opistelen miten tuo vaihdetaan (tai menen haksu-kiukkuisena tuon virranjakajavaihdon tehneen firman puheille... tosin "eihän näillä ole mitään yhteyttä", voin kuvitella)
nyt näyttää astetta valoisammalta; kaikista lähteistä kerättyjen tietojen perusteella keräsin jaksamusta ja ruuvailin uuden virranjakajan auki.
Kuinka ollakaan, sisältä löytyi öljyroiskeita ja kontaktipinnoista mustaa öljykarstaa... Tämä ehkä selittänee sekä pätkimisen että öljylammikon, akselin tiiviste taitaapi vuotaa.
Seuraavaksi sitten opistelen miten tuo vaihdetaan (tai menen haksu-kiukkuisena tuon virranjakajavaihdon tehneen firman puheille... tosin "eihän näillä ole mitään yhteyttä", voin kuvitella)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Tähän liittyen... mikä on tiivisteen nimi, onko mahdollista itse vaihtaa jne?haksu10 kirjoitti:No niin,
nyt näyttää astetta valoisammalta; kaikista lähteistä kerättyjen tietojen perusteella keräsin jaksamusta ja ruuvailin uuden virranjakajan auki.
Kuinka ollakaan, sisältä löytyi öljyroiskeita ja kontaktipinnoista mustaa öljykarstaa... Tämä ehkä selittänee sekä pätkimisen että öljylammikon, akselin tiiviste taitaapi vuotaa.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Tuohon, onko kyseisen mallin virranjakajan akselitiiviste vaihdettavissa, en voi sanoa juuta enkä jaata, kun ao koneesta ei ole kokemusta, mutta:
Jos vaihdat itse (akselitiivisteen tai koko virranjakajan), niin katso, että saat virranjakajan akselin täsmälleen samaan asentoon takaisin (ja tietenkin tulpanjohodot samaan järjestykseen takaisin). Muutoin menee käynti aika kehnoksi tai katoaa kokonaan
. Korjausoppaista löytyy tarvittava tieto jos ei purkaessa ilmene tarpeeksi. Akseli joko menee kahteen eri asentoon (hahlo) tai sitten n. pariinkymmeneen eri asentoon (hammasrattaat). Ja sitten pitää tietenkin sytytyksen ajoitus säätää, jos virranjakajaa on käänelty. Se vaatii jo vähän osaamista ja välineitä. Köyhän miehen menetelmä on merkitä tarkkaan asento ja palauttaa se täsmälleen samaan asentoon takaisin.
Tuli vain mieleen, että jos tuo kampikammion huohotus on ollut tukossa, niin se paine on todennäköisesti aiheuttanut öljysumun tunkeutumisen virranjakajan sisään myös. Ja jos HYVÄ TUURI käy, niin tiiviste ei ole rikki, vaan vuoto lakkaa, kun ylipainetta ei enää kampikammiossa ole.
Jos vaihdat itse (akselitiivisteen tai koko virranjakajan), niin katso, että saat virranjakajan akselin täsmälleen samaan asentoon takaisin (ja tietenkin tulpanjohodot samaan järjestykseen takaisin). Muutoin menee käynti aika kehnoksi tai katoaa kokonaan

Tuli vain mieleen, että jos tuo kampikammion huohotus on ollut tukossa, niin se paine on todennäköisesti aiheuttanut öljysumun tunkeutumisen virranjakajan sisään myös. Ja jos HYVÄ TUURI käy, niin tiiviste ei ole rikki, vaan vuoto lakkaa, kun ylipainetta ei enää kampikammiossa ole.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Kiitokset viestistä; en siis suoraan ala purkamaan "kyllä se toimii kun suurin piirtein samoin kasaa". Tuo vaihto kuulostaa juuri sellaiselta minkä teen nopeasti ajankulukseni... luonnollisesti auto ei sen jälkeen käySilverQuick kirjoitti:Jos vaihdat itse (akselitiivisteen tai koko virranjakajan), niin katso, että saat virranjakajan akselin täsmälleen samaan asentoon takaisin (ja tietenkin tulpanjohodot samaan järjestykseen takaisin). Muutoin menee käynti aika kehnoksi tai katoaa kokonaan. Korjausoppaista löytyy tarvittava tieto jos ei purkaessa ilmene tarpeeksi. Akseli joko menee kahteen eri asentoon (hahlo) tai sitten n. pariinkymmeneen eri asentoon (hammasrattaat). Ja sitten pitää tietenkin sytytyksen ajoitus säätää, jos virranjakajaa on käänelty. Se vaatii jo vähän osaamista ja välineitä. Köyhän miehen menetelmä on merkitä tarkkaan asento ja palauttaa se täsmälleen samaan asentoon takaisin.
Tuli vain mieleen, että jos tuo kampikammion huohotus on ollut tukossa, niin se paine on todennäköisesti aiheuttanut öljysumun tunkeutumisen virranjakajan sisään myös. Ja jos HYVÄ TUURI käy, niin tiiviste ei ole rikki, vaan vuoto lakkaa, kun ylipainetta ei enää kampikammiossa ole.

Mutta jos ko. "auto"mallista on tarkempaa tietoa niin sitä toki saa ilmoitella, voihan olla että on säkää ja tähän voi muutakin itse tehdä kuin ihmetellä miten nykyautoon pystyy moottoriin asentamaan arviolta 10 metriä erinäköisiä ja -paksuisia normaaleita ja haitarimallisia putkia (ja toki sekaan sitten niitä 2 milliä paksuja mahdollistamaan vahingossa katkeamiset)
Noh, nyt on virranjakaja ja pyörijä putsattu ja takaisin paikoillaan (ja auto käy jopa!), seuraavaksi on siis koeajon ja öljylammikoiden kuivauksen vuoro (ellei sitten ole huohotusputkiongelman syytä öljy). Jos vuoto jatkuu niin sitten lienee aika viedä auto joko ex-huoltopaikkaan (kallis & kuulemma kaikkea muuta kuin hyvä) tai tutustua Karkun paikalliseen huoltoon (kun sen ensin löysi mutta tuntui mukavalta ja pätevältä)...
Ai niin, ja jopa tulpanjohdot sain oikein; tietty tosimies katsoo sytytysjärjestyksen ja laittaa ne sen mukaisesti; haksuliini sen sijaan aloittaa irrottamisen ylimmästä ja irrottaa piuhat myötäpäivään, ja ylimpänä olevaan teippaa tarran "1", seuraavaan "2" jne. viitoseen asti, se yksi ilman numeroa oleva menee sitten keskelle jos sen kulkua eri paikkaan ei muuten huomaa

7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.