Koordinaattien tarkkuus
Re: Koordinaattien tarkkuus
Itse päivitin oman kätköni naatteja 3.6 metrin heiton takia. Voithan vaikka laskea alkuoperäisistä ja uusista keskiarvon ja muuttaa sen kätkökuvauksen naateiksi.
Re: Koordinaattien tarkkuus
Annanpa oman aloittelijan kokemukseni tähän keskusteluun.
Jos peliä pelataan sääntöjen mukaan olisi kätkön tekijällä kaksi vaihtoehtoa:
1) Laittaa koordinaatit niin oikein kuin mahdollista eli siihen kohtaan missä kartalla ko. kätkö on. Ei siihen kohtaan mitä oma GPS näyttää jonkin parkkihallin sisällä tms. Virheet pitäisi korjata jos ne rikkovat sääntöjä.
2) Jos edellinen ei kelpaa niin kätköstä voi tehdä mysteerin. "Kätkö sijaitsee nollapisteestä 0-100 m säteellä johonkin suuntaan". Tämä on paljon parempi kuin kätkö, joka löytyy 90m päästä nollapisteestä ilman vinkkiä.
Selittäköön sitten se, joka osaa paremmin, miksi pitäisi olla jokin kolmas vaihtoehto jossa etsijän pitää tulkita piilottajan ajatuksia siitä onko tämä osannut laittaa oikean paikan taidolla vai väärän paikan taitamattomuuksissaan tai peräti tahallaan?
Ajatusteni syynä on se, että useimmat kätköt, joita en vielä ole löytänyt, ovat olleet paikoissa, joissa voi jo kaukaa nähdä että piilottaja voi erehtyä koordinaateista paljonkin - paitsi jos osaa ne laittaa kunnolla. Tällaisia paikkoja ovat metsät ja rakennusten reunustat. Joskus näyttää siltä että piilottaja ei ole lukenut pelin sääntökirjaa kun esim. nollapiste on keskellä rakennusta.
Esimerkki HYVÄSTÄ kätköstä, jossa koordinaatit on päin persettä on http://coord.info/GC1CGRM
Esimerkki huonosta kätköstä, jossa koordinaatit on mahdollisesti jopa tahallaan päin persettä on http://coord.info/GC1RFFH
Esimerkki huonosta kätköstä, jossa koordinaatit on otettu metsässä alunperinkin hutiloiden on http://coord.info/GC1QBPG
Kiteyttäisin siis ajatukseni siten, että on ihan ok tehdä kätköstä vaikeampi laittamalla koordinaatit sivuun. Mutta jotta tämä virhe ei rikkoisi perussääntöjä niin tekijän pitäisi tehdä selväksi että ne on tahallaan väärin. Tästä pitäisi johtaa se johtopäätös että vääräksi osoitetut koordinaatit pitäisi voida korjauttaa tarkastajilla jos virhe rikkoo sääntöjä.
Jos peliä pelataan sääntöjen mukaan olisi kätkön tekijällä kaksi vaihtoehtoa:
1) Laittaa koordinaatit niin oikein kuin mahdollista eli siihen kohtaan missä kartalla ko. kätkö on. Ei siihen kohtaan mitä oma GPS näyttää jonkin parkkihallin sisällä tms. Virheet pitäisi korjata jos ne rikkovat sääntöjä.
2) Jos edellinen ei kelpaa niin kätköstä voi tehdä mysteerin. "Kätkö sijaitsee nollapisteestä 0-100 m säteellä johonkin suuntaan". Tämä on paljon parempi kuin kätkö, joka löytyy 90m päästä nollapisteestä ilman vinkkiä.
Selittäköön sitten se, joka osaa paremmin, miksi pitäisi olla jokin kolmas vaihtoehto jossa etsijän pitää tulkita piilottajan ajatuksia siitä onko tämä osannut laittaa oikean paikan taidolla vai väärän paikan taitamattomuuksissaan tai peräti tahallaan?
Ajatusteni syynä on se, että useimmat kätköt, joita en vielä ole löytänyt, ovat olleet paikoissa, joissa voi jo kaukaa nähdä että piilottaja voi erehtyä koordinaateista paljonkin - paitsi jos osaa ne laittaa kunnolla. Tällaisia paikkoja ovat metsät ja rakennusten reunustat. Joskus näyttää siltä että piilottaja ei ole lukenut pelin sääntökirjaa kun esim. nollapiste on keskellä rakennusta.
Esimerkki HYVÄSTÄ kätköstä, jossa koordinaatit on päin persettä on http://coord.info/GC1CGRM
Esimerkki huonosta kätköstä, jossa koordinaatit on mahdollisesti jopa tahallaan päin persettä on http://coord.info/GC1RFFH
Esimerkki huonosta kätköstä, jossa koordinaatit on otettu metsässä alunperinkin hutiloiden on http://coord.info/GC1QBPG
Kiteyttäisin siis ajatukseni siten, että on ihan ok tehdä kätköstä vaikeampi laittamalla koordinaatit sivuun. Mutta jotta tämä virhe ei rikkoisi perussääntöjä niin tekijän pitäisi tehdä selväksi että ne on tahallaan väärin. Tästä pitäisi johtaa se johtopäätös että vääräksi osoitetut koordinaatit pitäisi voida korjauttaa tarkastajilla jos virhe rikkoo sääntöjä.