Voi härreguud. :)
Otanpa vähän takapakkia:
Tässä harrastuksessa on - siis väistämättä on, halusi tai ei - olemassa aina 3 erilaista "löytämistä".
1) Se, minkä löytäjä itse kokee löydöksi.
2) Se, minkä kätkön jättäjä kokee löydöksi.
3) Se, joka laksetaan yhteisössä löydöksi (yleensä jonkin sovittujen kriteerien mukaan).
Ok, tuota kolmoskohtaa on oikeasti niin monta kuin on muodostettavissa erilaisia sääntöjä hyväksyviä teoreettisia yhteisöjä, mutta yksinkertaistetaan nyt kuitenkin vähän. :)
Ongelma aiheutuu siitä että gc.com pakottaa ihmiset käyttämään yhtä, ja tasan yhtä, kriteeristöä. Ja se tehdään aika epäselvästi. Ensinnäkään ei ole selvää linjanvetoa siitä mitä kriteeristöä käytetään - onko (gc.com:n) lokimerkintä kätkön tekijän, löytäjän, vai yhteisön sääntöjen alainen. Toiseksi ei ole selvää mitkä ne kriteerit oikein ovat, jolla yhteisö laskee asian löydöksi.
EDIT: Höpsis, on siellä selvä kriteeristö sille mikä on löytö: Nimimerkki lokikirjassa.
Ensinnäkin, niin kauan kun tässä (kätköjen logaaminen gc.com:iin) ei ole tarkoitus olla kyse kilpailusta niin koko yhteisöllinen kriteeristö on ihan puhdasta hömpönlömppöä. Koska mitään vertailua ei ole tarkoitus tehdä, ei kuulu kenellekään muulle kuin kätkön tekijälle ja löytäjälle mikä lasketaan löydöksi.
Tarkoitukseni ei ole sanoa etteikö yhteisöllisestä kriteeristöstä saisi keskutella lainkaan. Toki saa, mutta pitäisi ymmärtää että sillä on merkitystä
vain ja ainoastaan silloin jos hyväksytään samalla että tarkoituksena on
vertailla löytöjä toisten kanssa. Kaikki käyttäjät eivät tähän vertailuun halua erityisesti ryhtyä. Outo ristiriita näyttäisi kuitenkin olevan siinä että toisaalta yleisesti hyväksytään että tähän lajiin kuuluu ettei kaikkien tarvi yrittää kilpailla, toisaalta taas kritisoidaan sitä onko joku toisen löytö ollenkaan löytö, ilman että tämän toinen on mitenkään ilmaissut olevansa kiinnostunut kilpailemaan. Tämä ristiriita olisi aika fiksua tiedostaa. Esim. Ketään kohtaan ei
mitenkään voi olla epäreilua että joku loggaa löydön joka ei ollut "todellinen" löytö, jos alunperinkään ei ollut tarkoitus kilpailla yhtään mistään.
Sen sijaan se onko kyse käytkön tekijän, vaiko kätkön löytäjän, kriteeristöstä, on oikeasti hankala kysymys, koska gc.com suostuu hyväksymään vain yhden merkinnän. Olisikin todella hyvä jos löytäjällä ja tekijällä olisi mahdollisuus pitää tarvittaessa toisistaan riippumattomat listat kätköjen löytömerkinnöistä. Ongelma poistuisi täysin. Minä voisin merkitä että "Jee, löysin tämän, mutten saanut purnukkaa auki!" ja kätkön tekijä taas voisi rauhassa poistaa merkinnän, eikä tämä haittaisi kumpaakaan. No, näin ei ole.
Koska ristiriitaa ei voi ratkaista, pitää sitten kuitenkin palata jonkinlaiseen yhteisölliseen kriteeristöön - mutta
merkittävä ero on se että tässä vaiheessa kriteeristöä ei määritetä sen perusteella että tulokset olisivat
vertailukelpoisia, tai "oikeudenmukaisia", vaan kyse on ainoastaan siitä että pitää valita joku kriteeristö jotta ristiriita saadaan ratkaistua.
EDIT: Nämä loput kaksi kappaletta onkin sitten turhaa tuubaa, kun gc.com kerran ilmoittaa sivuillaan sen selvän sovitun kriteeristön tämän ristiriidan ratkaisemiseksi. Hyvä gc.com, plää minä. :)
Tavallaan gc.com on kuitenkin pääasiallisesti kätköjen listaussivusto, joten olisi luontevaa että kätkön tekijällä on ihan täysi mielivalta siihen mikä on löytö ja mikä ei. Käyttäköön siis vaikka pärstäkerrointa. :) Mutta on tärkeää huomata että tämä
ei ole arvovalinta siitä mikä on, tai mikä ei ole "oikea" löytö, vaan ainoastaan teennäinen sääntö ongelman ratkaisemiseksi.
Tietysti voi olla myös hyvä tarjota kätkön pitäjälle jokin kriteeristö, jos hän ei halua itse ruveta pohtimaan asiaa. Ainakin näiden keskustelijoiden muodostamassa yhteisössä yksi enemmistön kriteeri vaikuttaisi olevan tradikätköissä "Nimimerkki lokikirjassa". Mutta jos tätä kommunikoidaan johonkin on tärkeää painottaa että siinä yhteydessä että kukaan ei koskaan tee "väärin" loggatessaan vaikka nojatuolilta sitä kätköä löydetyksi - kyse on vain teknisestä yksityiskohdasta gc.com sivustolla. Kullakin on kuitenkin aina oma kriteeristönsä joka on hänelle itselleen aina oikeudenmukainen, eikä muilla ole siihen tässä harrastuksessa yhtään mitään sanomista. Tai sitten te harrastatte ihan eri juttua kuin minä. :)
P.S. Toki keskustelu siitä mikä on kullekin se oma löytämisen kriteeristö on varsin mielenkiintoista luettavaa - itse en olisi uskonut että on näinkin paljon hajontaa, esim. itse ei olisi tullut mieleen että joku ei halua logittaa nimeään kaverin puusta alas tuomaan kätköön. Kiehtovaa! Mutta unohdetaanhan, hei, ne arvolataukset, niissä kun ei tässä tapauksessa ole mitään järkeä.
P.P.S. Oma kriteeristöni on että olen ollut mukana kätkönhakureissulla (tapahtuia se vanhingossa tai tahallaan) ja vähintään fyysisesti kätkön käsittelyn lähettyvillä. Ja nimimerkkini pitää myös löytyä lokikirjasta, mutta siitä voin joustaakin.