huuma77 kirjoitti:Voisiko joku niistä kätköilijöistä jotka ovat useampia satoja löytöjä ilman gps tehneet kertoa onko suurin osa löytämistänne kätköistä kaupunki vai luonto kohteita?? Ja mikä on oikeasti paras/ilmainen paikka netissä josta saisi tarkimmat luonto/retki kartat tulostettua?
Itse liikun ilman gepsiä ja kumpiakin kätkötyyppejä olen etsinyt. Tosin en kyllä kuulu tuohon useita satoja löytöjä tehneiden kategoriaan, vaan kohta vasta menee sata rikki, ja muutoinkin kätköily kuuluu näihin silloin tällöin siinä sivussa harrastettaviin asioihin. Kaupunki- ja luontokätköjen suhdetta en ole laskenut, mutta varmasti kaupungista löydettyjä on paljon enemmän ihan vain siitä syystä, että asun kaupungissa eikä minulla ole autoa. Luonnosta kaupungin keskeltä on kyllä tullut kätköjä löydettyä. Kompassi voisi olla apuvälineenä kokeilemisen arvoinen.
Apuna käytän Eniron, Karttapaikan ja Retkikartan karttoja, kuten jossain aiemmin olen maininnutkin. Retkikartta erityisesti on hyvä, koska siinä saa kartat suuremmiksi kuin Karttapaikassa. Oikeasti tarkkoja karttoja ei voisi tulostaa, koska se on estetty näillä suuremmilla suurennoksilla. Käytännössä se tietenkin onnistuu, jos haluaa. Tosin lähes koskaan en itse karttoja tulostele, koska kotona ei tulostinta ole, vaan piirtelen kuvia paperille. Tiedän, etteivät kaikki tällaista jaksa tai tykkää tehdä, mutta mun mielestä se on vaan kivaa, eikä gepsin hankkiminen näin ole suunnitelmissakaan.