auvomieli kirjoitti:Olen tässä kovasti suunnitellut ensimmäistä omaa kätköä, mysteeriä. Mutta täytyy myöntää että tämä keskustelu lannistaa kyllä aika tehokkaasti. Mikäli vähääkään mainoksia sisältäviä linkkejä ei sallita tulisi minun siis perustaa oma internetsivu jonka kautta mysteerin voisi ratkaista? Mainosvapaita sivuja kun mysteerin mahdollisen aiheen tähden tuskin löytyy. Tuntuu aika ankealta jos oman kätkön julkaisemista varten tarvitsee alkaa opiskelemaan nettisivujen perustamista ja ylläpitoa.
Eivät ne mainokset jollain nettisivulla ole ilmeisesti se ongelma, kunhan et käske menemään sinne tietylle nettisivulle, vaan mysteerin ratkaisija saa ihan itse valita sen sivun, jolta mainoksia haluaa katsoa, ellei käytä jotain mainosten esto-sovellusta. Varsinkin jos et voi nimetä jotain yhtä tiettyä mainossivua, josta tuon ratkaisun ainostaan saa, tämä ei voi olla ongelma.
Minulla on yksi selvä tapaus, jonka julkaisussa oli mainostusongelma. Minullahan on yksi geokolikoihin välillisesti liittyvä mysteeri, jonka bogus on rahapajan katolla. Boguksen sijoittaminen yrityksen katolle ei ollut ongelma, mutta www-linkki firman sivulle oli ongelma, koska kyseessä oli kaupallisen yrityksen kotisivut. Otin linkin pois ja ongelma oli poissa. Voihan sen rahapajan sivut tutkia ilman sitä linkkiäkin jos aihe kiinnostaa. Mysteeri ei sitä vaadi.
Keskustelusta paistaa selvästi esiin se seikka, että kaupallisuuden määrittely on kullekin kovin henkilökohtainen asia. Kaiken lisäksi säännöt eivät taida rajautua vain kaupallisiin yrityksiin vaan myös yleishyödylliset ovat mukana. Näin ollen esim. veikkauksen ja raha-automaattiyhdistyksen palveluita ei saisi linkittää sen enempää kuin yleisradiossakaan niitä saa promota.
Kun luin tätä seuraavaa lainausta, niin ymmärsin miksi tietyt kätköt tuntuvat hieman ikäviltä vaikka ovatkin monien mielestä ihan hauskoja. (ikävä kohta on alleviivattu)
haksu10 kirjoitti:Tässä vielä nämä kaupallisuuden ohjenuorat:
blaa blaa kirjoitti:
Commercial caches are disallowed. As a general rule, reviewers will not publish cache pages that seem commercial. A commercial cache has one or more of the following characteristics:
1. It requires the finder to go inside a business, interact with employees and/or purchase a product or service.
2. It has overtones of advertising, marketing or promotion.
3. It contains links to businesses, commercial advertisers, charities, political agendas or social agendas.
4. It contains the logo of a business or organization, including non-profit organizations.
5. The name of a business or commercial product is on the cache page. (Tästä olemme Suomessa joustaneet, varsinkin jos kätkö esittelee jonkun yrityksen historiaa.)
Hyvin moni traditionaalinen kätkö perustuu täysin kaupalliseen musiikkiin. Sillä alalla kaikkea pidetään markkinointina. On suuri määrä ihmisiä, joiden mielestä jopa musiikin piraattijakelukin on kaupallista markkinointia, saati sitten kyseisten tuotteiden esittely YouTubessa. Ehkä musiikkia, kirjoja, elokuvia, tv-sarjoja etc. pidetään täydellisestä kaupallisuudestaan huolimatta myös kulttuuripalveluina, jotka sitten on erotettu niistä kaupallisista palveluista, jotka eivät edusta kulttuuria, kuten kolikoiden valmistaminen. Vaikeaksi menee jos näitä joutuu tulkitsemaan. Itse olen ollut siinä uskossa että kotimaisten tarkastajien tappolistalla on ollut lähinnä linkit ja logot sivuille, joissa myydään jotain tuotetta. Tuotetta itseään on kuitenkin saanut estoitta kehua
