Tuosta saa käsityksen, että lähes kaikki tiet on maanteitä..? Mutta eihän taajamassa pienien nopeuksien teillä ole järkeä olla olemassa mitään suoja-alueita. Osaisiko joku selventää mitä teitä se siis oikeasti koskee? Ja kuuluuko tarkastajien linjauksiin joku suoja-aluekielto?VHI kirjoitti:Tuolta löytyy maantien määritelmät:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050503
Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast
- sgt_pepper
- Viestit: 273
- Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
- sgt_pepper
- Viestit: 273
- Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Noniin hyvä, ihan tarkastajien omaa kannanottoa. Tuolla sivulla sanotaan myös näin: "Erityisestä syystä voidaan tiesuunnitelmassa määrätyllä tiellä tai tienosalla osoittaa etäisyys 20 metriä lyhyemmäksi taikka pidentää etäisyyttä enintään 50 metriksi sekä enintään 300 metriksi tiehen kuuluvan varalaskupaikan kohdalla ja pituussuunnassa sen kummastakin päästä 750 metrin etäisyydelle ulottuvalla jatkeella." Eli tietääkö oikeasti kukaan mikä se suoja-alue kullakin tiellä on, jos se kerran vaihtelee eri teillä? Eli kannattaisiko tämä asia nyt unohtaa tyystin ja turvautua siihen tarkastajan maalaisjärkeen jos omasta on epäilyksiä.Pretty.Killswitch kirjoitti:No tuosta ei ole kyllä enää mitään muistikuvaa, mutta veikkaan että jossain kohti tätä ketjua se oli...sgt_pepper kirjoitti:edit: hetkonen, jostain olin äsken lukevinani että se oli maantie, mutta ei tainutkaan olla wikipedia vaan jonkun viesti tässä ketjussa, josta ei kyllä ollut tietoa mistä se pätkä oli lainattu, juu tässä:
että mistäköhän tämä lainaus sitten oli alunperin? Tämä kyllä kuulostaa järkevämmältä, koska eihän siinä olisi mitään järkeä, että suoja-alue koskisi kaikkia teitäPretty.Killswitch kirjoitti:Kätköjen massa-arkistointi varmaan alkaa pian?
Liikennevirasto on kieltänyt geokätköjen piilottamisen maanteiden tie- tai suoja-alueelle...
Suoja-alue ulottuu 20 metrin etäisyydelle maantien ajoradan tai, jos ajoratoja on useampia, lähimmän ajoradan keskilinjasta. Erityisestä syystä voidaan tiesuunnitelmassa määrätyllä tiellä tai tienosalla osoittaa etäisyys 20 metriä...
Edit. Eiku täältä se olihttps://wiki.groundspeak.com/display/GEO/Finland
- Pretty.Killswitch
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
- Paikkakunta: Savo
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Mulle sopii niin maan erinomaisen hyvin tämäsgt_pepper kirjoitti:Eli kannattaisiko tämä asia nyt unohtaa tyystin ja turvautua siihen tarkastajan maalaisjärkeen jos omasta on epäilyksiä.

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
sgt_pepper kirjoitti:Noniin hyvä, ihan tarkastajien omaa kannanottoa. Tuolla sivulla sanotaan myös näin: "Erityisestä syystä voidaan tiesuunnitelmassa määrätyllä tiellä tai tienosalla osoittaa etäisyys 20 metriä lyhyemmäksi taikka pidentää etäisyyttä enintään 50 metriksi sekä enintään 300 metriksi tiehen kuuluvan varalaskupaikan kohdalla ja pituussuunnassa sen kummastakin päästä 750 metrin etäisyydelle ulottuvalla jatkeella." Eli tietääkö oikeasti kukaan mikä se suoja-alue kullakin tiellä on, jos se kerran vaihtelee eri teillä? Eli kannattaisiko tämä asia nyt unohtaa tyystin ja turvautua siihen tarkastajan maalaisjärkeen jos omasta on epäilyksiä.Pretty.Killswitch kirjoitti:No tuosta ei ole kyllä enää mitään muistikuvaa, mutta veikkaan että jossain kohti tätä ketjua se oli...sgt_pepper kirjoitti:edit: hetkonen, jostain olin äsken lukevinani että se oli maantie, mutta ei tainutkaan olla wikipedia vaan jonkun viesti tässä ketjussa, josta ei kyllä ollut tietoa mistä se pätkä oli lainattu, juu tässä:
että mistäköhän tämä lainaus sitten oli alunperin? Tämä kyllä kuulostaa järkevämmältä, koska eihän siinä olisi mitään järkeä, että suoja-alue koskisi kaikkia teitäPretty.Killswitch kirjoitti:Kätköjen massa-arkistointi varmaan alkaa pian?
Liikennevirasto on kieltänyt geokätköjen piilottamisen maanteiden tie- tai suoja-alueelle...
Suoja-alue ulottuu 20 metrin etäisyydelle maantien ajoradan tai, jos ajoratoja on useampia, lähimmän ajoradan keskilinjasta. Erityisestä syystä voidaan tiesuunnitelmassa määrätyllä tiellä tai tienosalla osoittaa etäisyys 20 metriä...
Edit. Eiku täältä se olihttps://wiki.groundspeak.com/display/GEO/Finland
Yleisesti tien rajat kulkevat pienarojassa. Tien hoitoon kuuluu pienarojien raivaus sekä niitto. Pitäisin että tien pienarojien sekä raivatun pientareiden väliin ei kätköjä saisi sijoittaa eikä myöskään hirviaitojen sisäpuolelle.
Ojat ovat siitä hyviä että niiden välimatka tiehen kasvaa liikennemäärien mukaan kuten myös niitetyn pientareen leveys.
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Itse en saanut siitä sellaista käsitystä. Tuohan rajasi aika tarkkaan maantiet sellaisiksi teiksi, joiden ylläpitämisestä valtio huolehtii. Asia on helppo päätellä paikan päällä tutkimalla tien numeroa. Jos tielle on kyltteihin merkitty numero, niin se on aika varmasti maantie. Lisäksi on olemassa joukko viisinumeroisia yhdysteitä (11000–19999), joita ei ole merkitty maastoon. Ne pitää selvittää erikseen.sgt_pepper kirjoitti:Tuosta saa käsityksen, että lähes kaikki tiet on maanteitä..?
Eli jos tien numero on 20000 tai suurempi, ei kyseessä ole maantie.
- Pretty.Killswitch
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
- Paikkakunta: Savo
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Eli kuitenkin käytännössä kaikki muut paitsi kadut ja yksityistiet (kiinteistöliittymät, metsäautotiet ja mökkitiet) ovat maanteitä. Valtio kun huolehtii tiepiirien kautta kaikista muista teistä, tai ainakin on huolehtivinaan. Mut minkähänlaisia kärrypolkuja ne yli 20 tonniset tiet sitten on, kun ainakin Itä- ja Pohjois-Suomessa tuntuu monesti nuo nelinumeroisetkin soratiet vaativan ainakin keväisin maastoautoa ja tarkkaa pelisilmää, että pääsee ehjänä perille saakka. Hankala nähdä niitä routivia ja kuoppaisia savikkopolkuja minään valtaväylinä, ainakin jos vertaa vaikka nelos- tai vitostiehen, mut onhan se semmonen raivattu tieväylä ainakin hevosvankkureiden aikaan ollut kova juttu.arisoft kirjoitti:Itse en saanut siitä sellaista käsitystä. Tuohan rajasi aika tarkkaan maantiet sellaisiksi teiksi, joiden ylläpitämisestä valtio huolehtii. Asia on helppo päätellä paikan päällä tutkimalla tien numeroa. Jos tielle on kyltteihin merkitty numero, niin se on aika varmasti maantie. Lisäksi on olemassa joukko viisinumeroisia yhdysteitä (11000–19999), joita ei ole merkitty maastoon. Ne pitää selvittää erikseen.sgt_pepper kirjoitti:Tuosta saa käsityksen, että lähes kaikki tiet on maanteitä..?
Eli jos tien numero on 20000 tai suurempi, ei kyseessä ole maantie.
edit: Tuoltapa niitä maanteitä numeroineen voi halutessaan katsella.

Pdf-tiedostot on aika massiivisia ja hitaita selata. Mutta kuten tuossa jo arvelin, niin montaakaan kärrypolkua ei tuon maantie-käsitteen ulkopuolelle näyttäisi jäävän. 20k-tiet on ilmeisesti yksityisten tienhoitokuntien, eli tiehen rajoittuvien maa- ja metsätilojen omistajien, ylläpitämiä kiinteistöille ja maa- ja metsäpalstoille johtavia teitä. Mut se onkin sitten jo eri rähinä se. Yksityisistä tieasioista "keskustellessa" taustamusiikiksi sopii esim Koljosen Tiekiista...

X
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
VHI kirjoitti:Yksiselitteisesti ilmaistu.jule100 kirjoitti:
Minkään maantien tie- ja suoja-alueelle ei saa kätköjä sijoittaa. Tämä
koskee tällöin automaattisesti myös maantiesiltoja. Suoja-alue on
vähintään 20 m tien keskilinjasta kummallekin puolelle tietä. (Maantielaki
42 § ja 46 §)
<- ei ole päätös tai ohje eikä mitenkään sido yhtään ketään.Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntijan mukaan yleisestiottaen
voisi sanoa seuraavaa:
Oikeastaan pitäisi pyytää tästä asiasta valituskelpoinen päätös (koska liikennevirasto on kieltämässä liikkumisen ja jokamiehen oikeudet em alueilla) ja kierrättää asia hallinto-oikeudessa..
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma 02.01.2012 12:17
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Maanteillä on jo miltei koko suomessa suoritettu maantietoimitukset ja niissä on tiealueille muodostettu kiinteistörajat. Ei trafinkaan valta ulotu tuon rajan taakse. Nuo rajat saa kätevästi näkyviin kun menee karttapaikkaan ja laittaa asetuksista kiinteistätiedot päälle. Onhan se liikenneturvallisuus näkökohta ettei kätköilijät pompi tien reunoilla, mutta toisaalta kyllähän siellä liikutaan jalan, polkupyörällä, rullaluistimilla ynm, joten ainkin jonkun hiljaisen paikallistien kohdalla täyskiellot ovat taas hiukan yliampuvan tuntuisia...
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Onko kellään muulla fiilis, että joillain on liikaa aikaa...? Mihin on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki? Tarviiko kaikesta tehdä sääntöjä ja kieltoja?
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Toisaalta asutuksen kaupungistumiseen/taajamoitumiseen ja toisaalta väestön toimihenkilöistymiseen?Marjis kirjoitti:Mihin on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki?
Ei siis enää maalaisjärkeä käteen, vaan taajamatoimihenkilöjärkeä handheldiin.
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Niitähän täällä on peräänkuulutettu niitä sääntöjä, joita ei ole löytynyt mistään kirjoitettuna, mutta joita kuitenkin välillä tuntuu olevan. Onhan se mukavampi tietää säännöt ennen kuin sen purkin vie sinne moottoritien liikennemerkkiin kuin jälkeenpäin.Marjis kirjoitti:Onko kellään muulla fiilis, että joillain on liikaa aikaa...? Mihin on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki? Tarviiko kaikesta tehdä sääntöjä ja kieltoja?
Kerran etsin kätköä kapealta ja vilkkaasti liikennöidyltä sillalta. Koordinaatti osoitti keskelle siltaa, siihen ajoratojen väliin. Siellä ollessa tuntui että onko paikassa mitään järkeä niinkuin turvallisuuden vuoksi sillä talvikellillä siellä ei ollut jalankulkijalle edes tilaa, koska ei ollut jalkakäytävää. Sitten selvisi, että kätkö onkin ilmeisesti sillan alla. Tämä elintärkeä tieto oli kryptattuna kuvauksessa.
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Tässä voisi oikeastaan esittää kysymyksen, että miksi tätä tieasiaa ja muitakin vastaavia on yleensä kysytty virallisilta tahoilta? Eikö näissä sijoituksissa voisi käyttää sitä maalaisjärkeä niin piilottaja, tarkastaja kuin etsijäkin. Jos turvallisuus arveluttaa jätä etsimättä, jos haluat ottaa riskin otat sen. Ja se maalaisjärki sanoo sen, että et vaaranna ketään sivullista toiminnallasi kätköjä etsiessä etkä toki muutenkaan.
On toki aivan selvää, että virallinen taho tulee aina antamaan kieltävän vastauksen tuollaisiin tiedusteluihin. Antamalla virallisen luvan tai edes virallisesti olemalla välittämättä asiasta heille siirtyisi ainakin osittain vastuu mahdollisissa onnettomuustilanteessa. Ja nykyään kun innolla pitää kaikkeen olla aina syyllinen eli vahinkoja ja onnettomuuksia ei voi tapahtua ilman syyllisiä niin tilanne olisi viranomaisen taholta kestämätön.
Senpä tähden kehottaisin jatkossa miettimään tarkkaan mitä lähdetään virallisilta tahoilta tai muilta kysymään ennakkoon.
On toki aivan selvää, että virallinen taho tulee aina antamaan kieltävän vastauksen tuollaisiin tiedusteluihin. Antamalla virallisen luvan tai edes virallisesti olemalla välittämättä asiasta heille siirtyisi ainakin osittain vastuu mahdollisissa onnettomuustilanteessa. Ja nykyään kun innolla pitää kaikkeen olla aina syyllinen eli vahinkoja ja onnettomuuksia ei voi tapahtua ilman syyllisiä niin tilanne olisi viranomaisen taholta kestämätön.
Senpä tähden kehottaisin jatkossa miettimään tarkkaan mitä lähdetään virallisilta tahoilta tai muilta kysymään ennakkoon.
Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin
Onko kukaan lukenu tuota maantielakia? Ainakaan pykälät 42 eikä 46 kumpikaan ei määrittele mitään mielikuvituksellisuta 20m suoja-alue rajaat. Eikä tuollaisesta rajasta ole tieturvakursseillakaan koskaan mitään puhuttu, ainakaan niillä joihin aikanaan olen osaa ottanut. Pykälä 46 (näkemää rajoittavien rakennelmien sijoittaminen tiealueen ulkopuolelle) nyt tuskin muutenkaan koskee kätköilyä mitenkään. Tiealue muuten määritellään päättyväksi tieojan vastapenkan reunaan, siihen josta metsä/pelto/tms. alkaa, tai vastapenkkaa myötäilevään riista aitaan.
Pykälä 42 mukaan rakennelmat tiealueella ovat luvanvaraisia, ja luvan voi saada jos rakenteesta ei ole haittaa liikenteelle ja haitta tien kunnossapidolle on vähäinen. Kätköjen siis luulisi saavan luvan helposti kunhan niitä ei ole sijoitettu liikennemerkkiin. Toisaalta tässä kohdin suosittelen maalaisjärjen käyttöä, tiettävästi ketään ei ole tässä maassa sakkoihin tai vankeuteen tuomittu mm. luvattomien hääpaikkaopastekylttien sijoituksesta tiealueelle, vaikka voisi kuvitella ettei viranomaisilla olisi kovin suurta ongelmaa selvittää kenelle ne kuuluvat...
Edit: Kännykällä kun lukee niin kaikkea ei tule huomattua, pykälä 44 näköjään tosiaan määrittelee 20m suoja-alueen, mutta tuossa puhutaan etä rakennuksia ei saa sijottaa suoja-alueelle. Tämä pykälä siia koskee lähinnä viranomaista joka myöntää rakennuslupia.
Pykälä 42 mukaan rakennelmat tiealueella ovat luvanvaraisia, ja luvan voi saada jos rakenteesta ei ole haittaa liikenteelle ja haitta tien kunnossapidolle on vähäinen. Kätköjen siis luulisi saavan luvan helposti kunhan niitä ei ole sijoitettu liikennemerkkiin. Toisaalta tässä kohdin suosittelen maalaisjärjen käyttöä, tiettävästi ketään ei ole tässä maassa sakkoihin tai vankeuteen tuomittu mm. luvattomien hääpaikkaopastekylttien sijoituksesta tiealueelle, vaikka voisi kuvitella ettei viranomaisilla olisi kovin suurta ongelmaa selvittää kenelle ne kuuluvat...
Edit: Kännykällä kun lukee niin kaikkea ei tule huomattua, pykälä 44 näköjään tosiaan määrittelee 20m suoja-alueen, mutta tuossa puhutaan etä rakennuksia ei saa sijottaa suoja-alueelle. Tämä pykälä siia koskee lähinnä viranomaista joka myöntää rakennuslupia.