7.7.2013 tuli täyteen 200. DNF kätköllä Näkymiä Pyynikin uimarannalla (GC2E8AV). Tämän määrän saavuttamiseen ei ole kulunut kuin vajaa kolme vuotta mitä pidän kyllä todella hyvänä saavutuksena.
Osan näistä löytämättömyyksistä on tietysti johtunut siitä, että kätkö on ollut jästittynä tai muuten löytämättömissä mutta kyllä ehdottomasti suurin osa johtuu selkeästä hölmöilystä ja puusilmäisyydestä.
Rakkaimpia tuossa joukossa ovat tietysti sellaiset DNF:t, jotka ovat ensimmäisiä (FTDNF) tai ainoita (ODNF) ko. kätköllä ja sellaiset, joita olen etsinyt pitkään&hartaasti ja sitten joku on samana päivänä hakenut kätkön ”naps ja kops, kk” -lokkauksella. Korkealle arvostan myös useamman käyntikerran DNF:t, esimerkiksi Hovilanmäki (GC1YFV7), jossa olen käynyt jo neljä kertaa. Myös Hemppujen Pettusaari (GC2T7NV) vaati neljä käyntiä ja silloinkin mukana ollut kaveri tuon alkupisteen löysi – itse luultavasti harhailisin vieläkin siellä kalliolla. Erikoinen on myös Siltasalmen silta (GC1VEFN), jossa kätkön paikkaa on vaihdettu kun vanha silta purettiin ja uusi rakennettiin tilalle mutta minäpä onnistuin päivittämään DNF:n myös tuolle uudelle sillalle.
Määrään mahtuu sekalaisesti tradeja, multeja, mystejä ja jopa yksi Earth –kätkökin. Multithan ovat pahoja kun niissä on mahdollista yhdistää puusilmäisyyteen myös puupäisyys, jolloin ei löytynyt –mahdollisuus vähintäinkin kaksinkertaistuu kuten vaikkapa mavesatun Siisjärvi aka Birgitta Trail 5 (GCF22B), jossa ykköspiste kyllä löytyi mutta kakkospisteen naattien selvitys jäi ymmärtämättä. Tällainen oli myös Flingan reitti BONUS (GC3YG6N), jolla pidän edelleen hallussani ainoan DNF:n titteliä.
Mukavia muistoja tuovat myös sellaiset mystit, jotka on ratkottu kovalla työllä mutta itse kätkö sitten jäänyt löytymättä. Erityisesti muistuu mieleen 60-luku osa I (GC3390M), joka mielenkiintoisesta aiheesta huolimatta teetti kovan työn ja alennuinpa tavoistani poiketen myös pyytämään ratkaisuun vahvistusta kätköttäjältä mutta sitten purkki kuitenkin pysyi piilossa.
Hieman nololta tuntuvat sellaiset DNF:t, jossa purkki on kyllä löytynyt mutta älli ei ole riittänyt lokikirjan esille saamiseen – noloinpana ehkä Raumalaisessa puistossa lymyilevä kätkö Marttilanmäen vanhainkoti (GC3M362).
Puusilmä rules. Etsintä jatkuu
PS. Haksun listalla ”Loggausmäärät” DNF –määränäni näkyy vain 198 mutta ero todelliseen määrään selittynee sillä, että tuolla Haksun listalla näkyy kyllä ulkomaiset löydöt mutta ei ulkomaiset DNF:t ?