B0xHunter kirjoitti:Sitten tullaankin perimmäisten kysymyksien äärelle..
Mistä tiedän, kuka on maanomistaja missäkin?
Omistaako hän esimerkiksi jokea jonkin verran?
Maa-alueiden maanomistajan selvittäminen ei ole lainkaan mahdotonta, joskin hieman vaatii ponnisteluja. Seuraavassa osoitteessa
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta valitaan
"karttatasot" ja sieltä "kiinteistöt" kohdan alapuolelta "kiinteitöjaotus" ja kiinteistötunnus" näkyviin.
Edellä mainituilla tiedoilla maanomistajan selvittäminen on mahdollista näin halutessaan. Useimmiten tätä ei varmasti tarvitse tehdä, mutta jos on sijoittamassa kätköä paikkaan, josta saattaa aiheutua selkeää haittaa, saattaa luvan kysyminen vähentää syntyvää mielipahaa.
Mitä tulee sitten vesialueisiin, niin toki niitäkin saattaa yksityiset ihmiset omistaa, varsinkin pienempiä puroja. Suurempia vesialueita omistaa pääasiassa maanomistajista koostuvat Osakaskunnat. Useimmilla vesistöjen lähistöllä sijaitsevilla kiinteistöllä on osuus näihin osakaskuntiin (vesialueisiin), vaikka ei välttämättä edes siihen lähimpänä olevaan vesistöön.
B0xHunter kirjoitti:Ja puhutaan tuosta meikäläisen kätköstä, joka on joen rannalla.
Samoin perustein se maanomistaja voi kieltää kalastuksenkin tuossa.
Toisin kuin geokätköilystä on kalastuksesta on onneksi olemassa ihan virallisia lakeja ja ohjeistuksia niin paljon, ettei sitä, missä saa ja ei saa kalastaa ja kenen luvilla tarvitse yleensä pitkään arpoa. Kalastuksen kieltämiseen tarvitaan sitten jo ihan kohtuullisia perusteita, eikä perusteeksi riitä että "mä haluun kalastaa täällä vaan itse"
Siis mahdotonta ei lupia todellakaan ole kysyä, jos näin halutaan tehdä. Vaikeuden taakse on turha piiloutua.
Keokas kirjoitti:Juntu kirjoitti:Siinä lienee turhaa höpötellä jokamiehenoikeudesta jne. maanomistajan karjuessa pää punaisena soittavansa poliisit. Aivan, Kyllä, jokainenhan meistä on niin kova jätkä että osaa ja uskaltaa lukea maanomistajille lakia ja jokamiehenoikeutta sekä tarvittaessa vääntää uhitteleva maanomistaja siltaan omien jokamiehenoikeuksien puolesta. Muta entä ne kätköilevät lapsiperheet?
Jos joku tulisi itselleni karjumaan naama punaisena mistä tahansa asiasta kun luonnossa liikun, olin sitten kätköilemässä tai en, saattaisin kuvitella soittavani itse ne poliisit. Aivan sama, kuka maanomistaja on. Poliisin kuvittelisi tietävän parhaiten mikä on laki kun poliisin tehtävä on sitä valvoa. Ei poliisin väliintulo liene minkäänlainen uhka vaan tilannetta rauhoittava tekijä. Naama punaisena huutaminen on uhkaavaa käytöstä ja voisi olla vain hyvä asia saada tilanne rauhoitettua laillisin keinoin.
En alkaisi maanomistajalle itse lukemaan lakia kun siihen on paremmatkin veroilla kustannetut keinot.
Tässäkin tilanteessa on maanomistaja saattanut hermostua alun alkaen ihan aiheesta, jos esim. viljeltyjä peltoja on käytetty kulkuväylinä kätkölle mentäessä. Jos näin on käynyt, olisi kätkön piilottajan pitänyt ymmärtää vähintääkin kätkökuvausta tehtäessä lisätä maininta pelloista ja ehkä muistutus etenkin nuoremmille kätköilijöille, ettei viljellyllä pellolla saa liikkua ennen sadonkorjuuta.
EDIT: Toki maanomistajan metodit asian hoitamiseksi ovat olleet huomattavan vääriä.