Etrex 20 vai joku muu?
Etrex 20 vai joku muu?
Harkitsen GPS laitteen ostamista, ja mietin että mikä olisi hyvä vehje. Täähän ei tulis silleen pelkkään kätköilyyn, vaan myös ehkä johonkin vaeltamiseen tms. eli kartat ois kivat. Kokemuksia eTrex 20 ja muista laitteista, jotka sais maksaa alle 200€ please.
Re: Etrex 20 vai joku muu?
Eli kaksi vaihtoehtoa etrex20 tai dakota20, kumpi parempi? Varmaan riippuu siitä keneltä kysyy, itselläni etrex20, ja tyytyväinen olen ollut. Muistikortille ilmaiset kartat ja kaikki pelaa omiin tarpeisiini sopivasti. Tykkääkö kosketusnäytöstä, valitse dakota, jos et tykkää niin etrex.
Jos etrexissä ei kerran ole k-näyttöä, niin mites sitä sitten käytetään.
Itse lähtisin eTrex 30 laitteesta, siinä olisi tuli Chirpeille. Taitaa halvimmillan osua juurikin tuohon annettuun budjettiin.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."
-
Dakota 20:sessä on myös chirp tuki. Sekä myös kompassi vs. Etrex20. Itse päädyin näiden takia dakotaan.
Tottakai myös Etrex 20 on kompassi! (etrex 30 kompassi on sähköinen joten ei vaadi liikettä, 20 vielä vaatii...)
Mikä noilla on pääasiallinen ero löytyy juuri käytettävyydestä. Eli kosketusnäyttö vs. nappulat. Molemmissa on omat puolensa. Kosketusnäyttö on (opittuna) nopeampi, mutta nappulat taas jotenkin varmempia ja niitä voi käyttää mitkä hanskat tahansa kädessä. Ei tule virheosumia...
Ja se nopeus tulee vastaan mulla ainoastaan tiekarttazoomauksessa, eli kun suunnittelee reittiä kohteelle ja sitten koordinaattien manuaalisessa syöttämisessä.Syöttämisessä etrexillä mennään pienellä "joysticillä" numerosta toiseen kun kosketusnäytöllinen vain näppäilee.
Itselläni on Etrex 20 ja olen ollut tyytyväinen puutteista huolimatta
Mikä noilla on pääasiallinen ero löytyy juuri käytettävyydestä. Eli kosketusnäyttö vs. nappulat. Molemmissa on omat puolensa. Kosketusnäyttö on (opittuna) nopeampi, mutta nappulat taas jotenkin varmempia ja niitä voi käyttää mitkä hanskat tahansa kädessä. Ei tule virheosumia...
Ja se nopeus tulee vastaan mulla ainoastaan tiekarttazoomauksessa, eli kun suunnittelee reittiä kohteelle ja sitten koordinaattien manuaalisessa syöttämisessä.Syöttämisessä etrexillä mennään pienellä "joysticillä" numerosta toiseen kun kosketusnäytöllinen vain näppäilee.
Olen ihaillut tätä koko aamun, onko hyvä? Tai siis puhun maastokartoista eli ovatko hyödyllisiä?
-
Miksi maksaisit maastokartoista kun ne saa ilmaiseksikin?Tume19 kirjoitti:Olen ihaillut tätä koko aamun, onko hyvä? Tai siis puhun maastokartoista eli ovatko hyödyllisiä?
http://kartat.hylly.org/
Re: Vs: Etrex 20 vai joku muu?
Ja juuri tuo ilmainen kartta tuossa linkin gepsissä näyttää mukana olevan.finnranger kirjoitti:Miksi maksaisit maastokartoista kun ne saa ilmaiseksikin?Tume19 kirjoitti:Olen ihaillut tätä koko aamun, onko hyvä? Tai siis puhun maastokartoista eli ovatko hyödyllisiä?
-
Ohhoh! Saako sitä tosiaan myydä (olipa sen hinta mikä tahansa, vaikka nolla euroakin)?vihtis83 kirjoitti:Ja juuri tuo ilmainen kartta tuossa linkin gepsissä näyttää mukana olevan.
Saafinnranger kirjoitti:Ohhoh! Saako sitä tosiaan myydä (olipa sen hinta mikä tahansa, vaikka nolla euroakin)?vihtis83 kirjoitti:Ja juuri tuo ilmainen kartta tuossa linkin gepsissä näyttää mukana olevan.
http://www.maanmittauslaitos.fi/avoinda ... 1_20120501
Mutta tuo kartta ei ole maanmittauslaitoksen tekele vaan Teemu Peltosen ja tuolta kartat.hylly.org sivulta löytyy tarkemmat tiedot kartan käyttöoikeuksista.heskaz kirjoitti:Saafinnranger kirjoitti:Ohhoh! Saako sitä tosiaan myydä (olipa sen hinta mikä tahansa, vaikka nolla euroakin)?vihtis83 kirjoitti:Ja juuri tuo ilmainen kartta tuossa linkin gepsissä näyttää mukana olevan.
http://www.maanmittauslaitos.fi/avoinda ... 1_20120501
No onko hyödyllistä maksaa monta kymppiä enemmän coloradosta? Ei sen niin huippulaite tarttee olla mutta kestävä ja hyvä kartta. Eilolma suositteli etrex 10 ja 20. 10 en ainakaan halua, on se niin köyhän näköinen. Että kyllä mää hieman rikkaammasta kartastakin jo maksan 74€ enemmän.
vihtis83 kirjoitti:Ja juuri tuo ilmainen kartta tuossa linkin gepsissä näyttää mukana olevan.finnranger kirjoitti:Miksi maksaisit maastokartoista kun ne saa ilmaiseksikin?Tume19 kirjoitti:Olen ihaillut tätä koko aamun, onko hyvä? Tai siis puhun maastokartoista eli ovatko hyödyllisiä?
Niin on, vertaa.fi:n mukaan täältä saa sen kaikista halvimmalla
-
Niin, tarkoitin nimenomaan tuota sähköistä kompassia. Onko se kompassi jos se tarkkailee ilmansuuntia vain liikkeestä?mackoivu kirjoitti:Tottakai myös Etrex 20 on kompassi! (etrex 30 kompassi on sähköinen joten ei vaadi liikettä, 20 vielä vaatii...)
Garmin Oregon 600:sen vaihdoin eTrex 20:seen, nyt kätköily toimii kuin junan vessa...
Yleisneuvo ensimmäistä gps-laitetta hankkiville, kokeilkaa miltä laite tuntuu omassa kädessä ja haluatteko kosketusnäytön vai ei. Ei niissä saman hintaluokan laitteissa kovin suuria eroja ole.
Se on aika vaikeeta, kun en stadissa asu. Ellei jollakin ole vehettä lainaan. Mutta voihan sitä esim. Torista kattoa.kimi1979 kirjoitti:Yleisneuvo ensimmäistä gps-laitetta hankkiville, kokeilkaa miltä laite tuntuu omassa kädessä ja haluatteko kosketusnäytön vai ei. Ei niissä saman hintaluokan laitteissa kovin suuria eroja ole.
Jossain miitissä? Isommissa kaupoissa on varmaan kanssa tarjonnassa laitteita? Jollain kaverilla/tutulla?
Enpä ole löytänyt läheltä mitään kauppaa, missä olisi. Oikeestaan en mistään. Kavereiltakaan ei löydy. Ehkäpä ootttelen lähelle jotain miittiä, jossa jollakin etrex olisi. Tai et joku kaveri ostaa (facepalm http://www.blurrent.com/article/22-intr ... s-facepalm) Tän vuoden pukinkonttiin ei tule ainakaan, ei ole semmoseen rahaa riittävästi, menee kalliimpaan/tärkeämpään (uskomatonta kyllä, tärkeämpään kuin geokätköily).kimi1979 kirjoitti:Jossain miitissä? Isommissa kaupoissa on varmaan kanssa tarjonnassa laitteita? Jollain kaverilla/tutulla?