Viesti
Kirjoittaja olli.s » Su 23.11.2014 19:52
Kaksi vuotta kätköilyä Norjassa täynnä!
Kätköily levisi partioporukassamme juuri ennen muuttoani Norjaan; tartunnan sain minäkin. Ensimmäisinä vasta-alkajan aktiiviteetteina osallistuin mega-miittiin Turussa. Huuli oli pyöreänä - mitä kaikkea tässä tapahtuu, onko kätköille tosiaan tapana jonottaa, ja minne kaikki osallistujat katoavat pitkiksi ajoiksi? Vähitellen ajatus alkoi kirkastua, ja työpaikalle vievän pyöräilyreitinkin varrelta alkoi löytyä uusia juttuja joita en ennen osannut aavistaakaan.
Muutto Norjaan seurasi pian kätköilyn aloituksen jälkeen. Uusi asuinpaikka ja uudet kuviot. Kätköily antoi vinkkejä minne mennä katselemaan seutua ja kuinkas ollakaan, eräällä purkilla ollessani näin taskulamppujen valokeilojen lähestyvän. Keitäpä muita kuin kätköilijäitä nämä olisivat olleet, ja niinpä jäin odottamaan. Paikalliset hämmästyivät kohdatessaan suomalaisen kätköilijän, mutta kohtaamisen seurauksena osallistuin naapurikaupungissa järjestettävään eventtiin, jossa minut puutteellisesta kielitaidostani huolimatta otettiin ystävällisesti vastaan. Näin tutustuin useampaankin paikalliseen harrastajaan. Seudun kätköilijäyhteisö osoittautui aktiiviseksi; on hienoa olla osallistunut siihen.
Eräällä Norjan kotiani lähiseudulla olevalla kätköllä olin juuri saanut ylhäällä puussa olevan purkin hyppysiini, kun paikalle saapui paikallinen kätköilijäpariskunta. Kuulin minut puusta löytäneiden kollegoiden kertovan tapauksesta useammassakin tapaamisessa. Ihme ja kumma, ilmeisesti norjalaiset eivät ole tottuneet löytämään suomaiaisia sikäläisiin puihin kiivenneinä. Tapahtuma antoi kuitenkin inspiraation avatarini piirtämiseen.
Vieraalla maalla (ei kuitenkaan niin kovin kaukana) kätköily on hienosti auttanut tutustumaan paikallisiin alan harrastajiin, hienoihin maisemiin ja minua aina kiinnostavaan paikalliseen historiaan. Hieno harrastus, ei voi kuin suositella. Kotisuomessakin olen oppinut useammankin jo pidemmän aikaa tuntemani ystävän päätyneen saman asian pariin, tuorein iloinen odottamaton kohtaaminen oli Turun linnassa kidutuksen, kuoleman ja kummitusten merkeissä.