Alvater kirjoitti:Tulipas tällainen aihe kuin tilauksesta vastaan. Sain näet ratkaistua yhden helpostitajuttavan mysteerin ja innostuin sitten vilkuilemaan muitakin. Mutta moni näyttää silmääni ihan käsittämättömältä, aloittelija kun olen, yksi mysti ja alle 50 kätköä yhteensä haettuna.
Löytöjen määrä ja mysteerien ratkaiseminen ei ole suoraan verrannollisia, ei kokemuksesta kätköjen etsimisessä ole hyötyä mysteerejä ratkoessa. Usein kyllä enemmän löytöjä tehneillä on myös mysteerejä ratkaistuna, monella erilaiset haasteet laajentaa harrastusta. Ja kun noita mysteerejä ratkoo, niin tietyt ratkaisumallit tulee vähitellen tutuiksi, mikä helpottaa kyllä monien mysteerien ratkaisemista.
Alvater kirjoitti:
Esimerkiksi kuvauksessa on kuva, jossa ei ole mitään numeroihin viittaavaa ja alla lukee "helppo laskutehtävä". Siis mitä... Tai tähänkin keskusteluun linkitetty mysteeri, jossa on vihreä nuoli. Minulla ei ole aavistustakaan, miten tuollaisia lähdetään ratkaisemaan.
Niinpä! Tuttu tunne. Eiköhän tuossa ole kolme vaihtoehtoa:
1) Jätät hautumaan ja palaat asiaan jos tulisi jotain oivallusta miten voisi ratkaista
2) Kyselet joltain vinkkiä millä päästä alkuun. Tutuilta voi kysyä tai kätkön tekijältä. Osa kätkön tekijöistä auttaa kyllä, toiset taas ei. Kysymällä se sitten selviää
3) unohdat koko jutun ja siirryt toiseen mysteeriin, kyllä niitä riittää
Alvater kirjoitti:
Monessa paikallisessa mystikuvauksessa tai lokeissa mainitaan myös sana 'kiisseli'. Viittaako tämä tietyntyyppiseen mysteeriin vai johonkin muuhun, esimerkiksijohonkin kätköilijään? Kun näitä mainintoja on mielestäni ollut eri kätköilijöiden tekemissä mysteereissä. Tuntuvat nämä olevan juuri niitä "epämääräinen kuva tai muu tiedosto vailla muuta tietoa"-mysteerejä. Voivat olla muutenkin minulle vaikeita, koska minun on vaikea kuvitella, mitä muut ajattelevat.
Eipä ole kiisseli tuttu termi. Kuvittelisin helppoa tarkoittavan. Todennäköisesti mysteerin tekee toisille helpoksi se, että on samanlaisia ratkaissut aikaisemmin eli ei sen suurempaa oivaltamista vaadi vaan jo opitulla ratkaisumallilla ratkaisu on todella helppo. Jos tätä mallia ei tunne, niin tuntuu mahdottomalta.
Alvater kirjoitti:
Esimerkiksi jonkun kellonajan muunnos, minkä tuossa yllä joku mainitsi, ei tulisi lainkaan mieleeni (55 -> viittä vaille -> 20-1=19).
Tuohan oli esimerkki väärästä päättelystä jos asian oikein ymmärsin. Kyse ei ollut kellonajoista vaan rahasta, joten kymmenkantaista lukujärjestelmää olisi pitänyt käyttää eli 55/5=11
Alvater kirjoitti:
Ratkon joskus piilosanoja ja olen helisemässä, kun vastaussana ei mielestäni vastaa laisinkaan vihjettä, kun laatija on yhdistänyt vihjeen himmeästi kauttarantain ratkaisuun. Inhoan myös kompa-arvoituksia samasta syystä. Liekö sitten tuon neurologisen rajoitteen syytä.
Mun täytyy ilmeisesti tyytyä näihin tunnistusmysteihin, kun nuo "kiisselit" eivät tunnu aukeavan.
Kannattaa vinkkejä kysellä suoraan kanssakätköilijöiltä. Keskustelupalstalle ei vinkkejä laiteta.
Alvater kirjoitti:
Tuo ensimmäinen ratkaisemani kun oli nimenomaan "mistäs tämä on?"-tyyppinen ja sitten kartalta löytyi ainakin pari, joissa tunnutaan arvuuttelevan paikkoja. Pitäisi siis jalkautua etsimään oikea mäki ja oikeat portaat.
Onhan noita vaikka mitä erilaisia. Ei kannatta jonkun tietyntyyppisten takia turhautua. 3D kuvat on varsin hauskoja, jos vaan saa silmät oikeaan asentoon. Ainakin Anthon 3D ja Silmät solmussa tulee mieleen
Alvater kirjoitti:
Mä pidin itseäni joskus aika fiksunakin, mutta viime vuosina olen joutunut myöntämään, että olen aika tyhmä. Tai ajatusrajotteinen. Aivoni eivät vain keksi uusia ratkaisutapoja vaan tuppaan ratkomaan asioita aina samalla kaavalla.
Älä huoli, varsin yleistä on kaavoihin kangistuminen. Varsin usein tarvitsee ulkopuolista tuuppausta uusille urille pääsemiseen