Ainakin sen huomannut että groundspeakin wherigo-tutorialeilla pääsee erittäin pitkälle. Ainoa vaan että ne todellakin on Lontooksi. Ja mitä sitten tulee wherigo-playeriin, niin sen kynnys on verrattain pieni Urvigoon verrattuna. Yhtä wherigon taas kerran tuunanneena havaitsin että Urvigossa käytetään eri termejä kuin wherigobuilderissa, ja ainakin allekirjoittaneelle on tuottanut haasteita siirtymä kohti urvigoa. Sinänsä urvigon pudota ja konffaa liittymä erityisesti if-else lauseiden kohdalla on paljon paljon parempi kuin wherigo-builderissa. Itse saisin aika hyviä tuloksia aikaan, jos voisi yhdistää nämä kaksi softaa, mutta kun ei!! Builderin projektin voi tuoda urvigoon, mutta se ei enää sitten aukea builderissa sen jälkeen. Ja Builderin alueiden määrittely on SUURTA tuskaa kun pitää käydä melkein maastossa mittaaamssa gepsillä paikat ja muuntaa vielä kansalaisen karttapaikan kautta.
Tosin, joku oli heittänyt linkin GSAK sivustolle missä saa ihan itse tehtyä alueita, ja tuo sivusto porttaa sen jälkeen määritykset ihan puhtaina koordinaatteina. Mutta tuossa Urvigossa sen voi tehdä googlemapsin kautta ja saa valmiit alueet.
Mutta ehkäpä tämä tästä, kun tuohon Urvigoon perehtyy tarkemmin, ja erityisesti sen logiikkaan.
Viesti meni vähän sivuraiteille alkuperäisestä mutta ajattelin kertoa omia kokemuksia liittyen Urvigoon. On ihan mahtavaa että joku on innostunut wherigoista, minäkin olen

Ja niitä tulee Itä-Suomeen kyllä lisää, kunhan vaan pääsee syvemmälle tuohon builderin ja urvigon maailmaan.
Itselläni on pientä taustaa koodarina, ja itse asiassa havaitsin että helpoiten ja nopeiten pääsee kun puukottaa koodia suoraan. Esim alueiden määrittely ja toistuvien tapahtumien rakentaminen hiirivetoisesta käyttöliittymästä on tuskaa, kun taas copy ja paste on mukavia kavereita puukotettaessa koodia.
TUossa vähän aikaa sitten jouduin kyselemään miten sen "unlock" koodin saa noihin wherigoihin, sitä kun ei ole missään kerrottuna oikein kunnolla. Mitään helppejä en löytänyt. Sitten Tampereen megabus-wherigon rakentanut henkilö avusti (kiitos hänelle!) ja pääsin eteenpäin. Kannattaa siis varautua siihen että noiden tekeminen saattaa vaatia tiettyjen yksityiskohtien tarkkaakin etsimistä, jos haluaa juuri jonkun tietyn toiminnallisuuden wherigoonsa. Jos taas on valmis tinkimään tietyistä asioista, niin sitten pystyy estämään harmaiden hiusten muodostumista khotuu helpostikin.
Mutta joo, aliarvostettu kätkötyyppi, haasteellinen rakentaa (korkea oppimiskynnys) mutta antaa suorittajille paljon enemmän.
Ja mitä tulee noihin ohjeisiin, niin periaatteessa sovellusten (Urvigo ja Wherigobuilder) erilaisuus ja murre-erot sekä oppimiskynnys ja käyttöliittymä melkein vaativat sitä että yhdellä suomenkielisellä ohjeella ei päästä oikein mihinkään. Eli täytyisi siis olla kaksi ohjetta, molemmille sovelluksille omansa. Ja periaatteessa silloin pitäisi tietää kumpaa sovellusta olisi helpompi ihmisille opastaa ja silloin kääntyisin wherigobuilderin puoleen. Tällöin voisi ehkä pohtia rakentavansa sitten eroavaisuuslistan/lyhyen briiffin tuohon Urvigoon tuon wherigobuilderin pohjalta.
Mitäs mieltä muut wherigobuilderiin tai urvigoon perehtyneet? Entäs earwigo, onko siitä kokemusta kenelläkään?
Arnyk